Úvod do teorie masové komunikace - Denis McQuail
Popis:
Základní rozdíly v přístupu
1.přístup
Mediocentrické x sociocentrické
Mediocentrické - přisuzuje více autonomie a vlivu samotné komunikaci a soustředuje se na vlastní sféru mediálních aktivit. Média jsou primární činitelé, kteří jsou ve vleku nevyhnutelného vývoje kumunikačních technologií.
Sociocentrické - média jsou odrazy politických a EKO sil, teorie médií není nic jiného než zvláštní aplikace obecnější sociální teorie.
2.přístup
humanistický x vědecký přístup
kvalitativní x kvantitativní
subjektivní x objektivní
Tyto čtyři typy přístupů lze popsat takto - přístup medio-kulturální věnuje hlavní pozornost obsahu a přijímání mediálních sdělení, jež jsou ovlivňovány bezprostředním osobním prostředím
- přístup medio-materialistický věnuje hl. pozornost politickoekonomickým a technol. aspektům médií
- přístup socio-kulturální se soustřeďuje hl. na vliv, kt. mají různé společ. faktory na mediální produkci a její přijímání, na funkce médií ve společ.
- přístup socio-materialistický nechápe média jako příčinu ekonom. a materiálních podmínek společ. ale jako odraz či důsledek.
Klíčová slova:
masová komunikace
mediální organizace
kultura
sociální charakter
publikum
nepřímá změna
Obsah:
- Kapitola 1
Úvod - vznik prostředku masové komunikace
Kapitola 2
Pojmy a modely
Kapitola 3
Teorie médií a teorie společnosti
Kapitola 4
Masová komunikace a kultura
Kapitola 5
Normativní teorie chování médií
Kapitola 6
Mediální struktury a instituce
Kapitola 7
Mediální organizace a jejich kontext
Kapitola 8
Produkce mediálni kultury
Kapitola 9
Témata, pojmy a druhy diskurzu
Kapitola 10
Žánry a metody jejich analýzy
Kapitola 11
Tradice teorie a výzkumu
Kapitola 12
Sociální charakter zážitku publika
Kapitola 13
Procesy krátkodobé změny
Kapitola 14
Dlouhodobější a nepřímá změna
Kapitola 15
Na závěr: směry vývoje
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.