Popis:
1 VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ FIRMY
Cílem kapitoly je vymezit vnější prostředí firmy, uvést rozdíly v jeho člení ve vazbě na použití vhodných analýz k jeho posouzení. V rámci kapitoly budou představeny dílčí analýzy vnějšího prostředí, vždy nejprve z teoretického hlediska, poté zakončeny rastrem popř. návodem k jejich praktickému použití. Pochopení a aplikace těchto analýz je nezbytná pro realizaci zadaného projektu typu podnikatelský plán.
1.1 STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ FIRMY V TRŽNÍ EKONOMICE
Podnikatelský úspěch v tržním hospodářství závisí na:
• včasném předvídání příležitostí;
• řešení potenciálních problémů strategického charakteru.
Ve strategickém řízení je třeba vyhodnocovat především faktory podnikového okolí, nelze však samozřejmě zanedbávat faktory související s interním prostředním podniku.
VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ FIRMY - „vše, co se nachází vně podniku“
Zahrnuje faktory, jejichž působení může:
• vytvářet nové podnikatelské příležitosti nebo může se jednat o potenciální hrozby
Proto je nutno okolí firmy důkladně monitorovat a systematicky analyzovat!
1.1.1 STRATEGICKÁ ANALÝZA OKOLÍ FIRMY
• proces, pomocí něhož stratégové okolí firmy monitorují, a zjištěné skutečnosti vyhodnocují tak, aby v konečné fázi byli schopni určit příležitosti a hrozby, které jednotlivé faktory okolí pro podnik představují.
• měla být zaměřena především na odhalení vývojových trendů, které mohou firmu v budoucnu významněji ovlivňovat.
Klíčová slova:
prostředí firmy
tržní ekonomika
strategická analýza
globální prostředí
analytické nástroje
Obsah:
- 1 Vnější prostředí firmy
1.1 Strategické řízení firmy v tržní ekonomice
1.1.1 Strategická analýza okolí firmy
1.2 Strategická analýza vnějšího prostředí
1.2.1 Vztah mikro a makro vnějšího prostředí
1.3 Globální prostředí
1.3.1 Pest analýza
1.4 Prostředí odvětví
2 Strategická analýza vnitřního prostředí
2.1 Analýza vnitřního prostředí
2.2 Možné analytické nástroje