Popis:
Úvod
Předložený distanční text je určen především studentům sociální pedagogiky, ale může poskytnout důležité informace všem pedagogickým pracovníkům, jako jsou učitelé, speciální pedagogové, asistenti pedagoga apod. Vycházím totiž ze základního předpokladu, že každý pedagogický pracovník by měl být zároveň sociálním pedagogem.
Sociální pedagogika je pedagogická disciplína s výrazně integrujícím charakterem. Zaměřuje se na každodenní život jedince, analyzuje jeho životní situace a procesy a pokouší se o změny v sociálním prostředí, které napomáhají optimálnímu rozvoji osobnosti a minimalizují rozdíly mezi jedincovými schopnostmi a nároky společnosti. Sociální pedagogika se tedy nevěnuje jen řešení problémů sociálně-patologického charakteru a rizikovým skupinám obyvatel, ale orientuje se na celou populaci ve smyslu vytváření souladu mez potřebami jedince a společnosti (Kraus, Poláčková, 2001, s. 12).
Cílem distančního textu je seznámit studenty s vybranými oblastmi sociální pedagogiky, text koresponduje se sylabem předmětu sociální pedagogika. První kapitoly jsou věnovány problematice mravního a morálního vývoje, které se primárně opírají o základní teorie morálního vývoje. Velká část distančního textu je věnována oblasti poruch chování, delikvence a kriminality především z hlediska jejich vývoje, etiologie a reedukace. Nedílnou součástí zmíněných okruhů jsou také kapitoly, které stručně popisují resilienci a problémové chování, se kterým se sociální pedagog ve školní praxi může setkat poměrně často.
Klíčová slova:
morální vývoj
mravní výchova
delikvence
reedukace
resocializace
korektivní práce
Obsah:
- Úvod -5-
1 Morální vývoj -7-
1.1 „Jak se hrají kuličky“? -11-
1.2 „Morálka spravedlnosti“ -15-
1.3 „Morálka péče“ -177-
1.4 Mravní výchova -19-
Shrnutí kapitoly -23-
2 Poruchy chování a emocí -27-
2.1 Problémové chování ve škole -29-
2.1.1 Vybrané strategie řešení výchovných problémů -32-
2.2 Klasifikace a charakteristika poruch chování -38-
2.3 Etiologie a faktory zvyšující riziko rozvoje poruch chování -41-
Shrnutí kapitoly -444-
3 Delikvence a kriminalita -49-
3.1 Teorie sociálních deviací -51-
3.2 Faktory podílející se na vzniku delikvence a kriminality -53-
3.2.1 Význam resilience ve vztahu k rizikovému chování -57-
3.3 Vhodné způsoby zacházení s mladistvými delikventy -59-
Shrnutí kapitoly -61-
4 Reedukace a resocializace -65-
4.1 Reedukační zařízení a instituce -66-
4.2 Vybrané aspekty reedukačního procesu -71-
4.3 Formy korektivní práce v rámci reedukace -77-
Shrnutí kapitoly -84-
Závěr -88-
Literatura: -89-