Popis:
Výchova je činnost specificky lidská svou záměrností, cílevědomostí organizovaností a institucionalizovaností Výchova byla chápána různými filozofickými směry různě:
Pedagogický tradicionalismus - chápe výchovu jako předávání kulturních tradic, orientace na minulost, historii.
Pedagogický utopismus - chápe výchovu jako realizaci smělých představ o obrodě společnosti, přeceňuje možnosti výchovy.
Pedagogický nihilismus - výchova není možná
Hlavní znaky výchovy
1. Záměrnost (související jsou pojmy cílevědomost, plánovitost, soustavnost, systematičnost, které vlastně blíže určují kvalitu této záměrnosti):
• intencionalní působení = působení subjektu na jiný subjekt s určitým (výchovným) záměrem, v určitých intencích, organizovaně, institucionálně, záměrnost je primární.
• funkcionální působení = tam, kde se nejedná primárně o výchovné působení, není kladen cíl pozitivního vlivu na osobnost druhého - média, okolí, společnost, party, pracovní prostředí. Často silnější než intencionální vlivy,
2. Rozvojetvornost - má vést k rozvoji jedince.
3. Dlouhodobost - významných a stabilních výsledků lze dosáhnout pouze dlouhodobým, soustavným působením, výchova nese ovoce až po letech, měsících.
Klíčová slova:
výchova
preference prostředí
struktura
prameny
pomocné vědy
matematika
technika
Obsah:
- Hlavní znaky výchovy
Definice výchovy
Preference prostředí
VĚdní charakter pedagogiky
VZtah pedagogiky a výchovy: pedagogika = teorie, výchova = praxe
Prameny pedagogiky:
Struktura pedagogiky (základní pojetí):
Různost pohledů na systém pedagogických věd:
VZtah pedagogiky k ostatním vědám
Pomocné vědy zjišťující
Pomocné vědy matematické a technické