Popis:
Publikace, která se Vám dostává do rukou, vznikala na základě mých dlouhodobých zkušeností z výuky komunikačních předmětů na obchodně podnikatelské fakultě v Karviné SU v Opavě, a také díky možnosti hostování a výuky v komunikačních předmětech na zahraničních fakultách v rámci programu Erasmus v zemích jako jsou Turecko, Finsko, Holandsko, Rakousko a Polsko. Učební text Vyjednávání je určen studentům navazujících studijních programů v prezenční i distanční formě studia. Navazuje na dřívější publikaci z roku 2004 (Sobčíková), kterou zásadním způsobem inovuje a aktualizuje
Struktura učebního textu vychází vstříc jednak těm studentů, kteří se v průběhu studia s komunikačními předměty nesetkali, ale rovněž umožňuje těm z nich, kteří mají zkušenosti a znalosti v této oblasti, prohloubit teoretickou bázi a následně aplikovat na konkrétních případových studiích a cvičeních.
Oproti původnímu skriptu jsou zařazeny nově kapitoly: Vyjednávání z pohledu teorie komunikace. Osobnostní předpoklady vyjednavače a vyjednávači kompetence. Etika a etiketa ve vyjednávání. Zcela přepracovaná je kapitola věnující se vyjednávání v odlišných kulturách a konfliktům ve vyjednávání. Nově je zde věnována pozornost zdravé komunikaci, strategiím řešení konfliktů a zásadám principiálního vyjednávání a mediaci. Studenti se mohou rovněž seznámit s druhy manipulace ve vyjednávání a způsoby, jak se jim bránit. Důležitou součástí je kapitola věnována etice a etiketě ve vyjednávání. Jelikož pouze malá část studentů OPF absolvuje předmět společenský protokol, pokládala jsem za nutné uvést ve skriptu zdroje literatury a hlavní pravidla, kterými je nutné se při vyjednávání řídit. Seznam literatury v závěru textu obsahuje vedle standardních publikací i nejnovější publikace, které jsou k danému tématu dostupné.
Volba struktury jednotlivých témat pro učební text proběhla na základě zkušeností z výuky v seminářích věnovaných vyjednávání, komunikačním dovednostem a umění prezentace, a taktéž byla ovlivněna zpětnou vazbou studentů, kteří semináře absolvovali. Každá kapitola obsahuje teoretický vstup do problematiky, příklady aplikace daného tématu a využití v konkrétních komunikačních situacích. Jednotlivé kapitoly uzavírá praktická část (cvičení), která je určena pro týmovou práci v semináři, přípravu mini-případových studií, diskusí, hraní rolí, apod. Obecně formulované náměty k diskuzi mohou být následně vyžity jako témata pro projektovou práci seminářích.
Učební text Vyjednávání může být rovněž podnětem k samostatné práci a studiu v přípravě pro manažerskou a obchodní praxi. Doufám, že čas strávený nad učebním textem bude pro Vás inspirativní a povede k hlubšímu zájmu o komunikační předměty.
Klíčová slova:
teorie komunikace
neverbální komunikace
vyjednávání
strategie
kultury
Obsah:
- Úvod -5-
1 Vyjednávání z pohledu teorie komunikace -6-
1.1 Sdelování a naslouchání -9-
1.2 Predpoklady kvalitní komunikace -11-
1.3 Techniky kladení otázek a asertivita -13-
1.3.1 Typy otázek -13-
1.3.2 Jak reagovat správne na otázky -14-
1.3.3 Asertivita -15-
1.3.4 Technika spin -17-
2 Verbální a neverbální komunikace -23-
2.1 Druhy neverbální komunikace -25-
2.2 Neverbální signály -25-
2.3 Kombinace verbálních a neverbálních sdelení pri komunikaci -26-
3 Príprava vyjednávání -29-
3.1 Alternativy ve vyjednávání -29-
3.2 Batna (best alternative to a negotiated agreement) -29-
3.2.1 Watna (worst alternative to a negotiated agreement) -30-
3.2.2 Wlatna (worst likely alternative to a negotiated agreement) -31-
3.2.3 Mlatna (most likely alternative to a negotiated agreement) -31-
3.3 Zdroje moci ve vyjednávání -32-
3.4 Fáze ve vyjednávání -34-
4 Osobnostní predpoklady vyjednavace -41-
4.1 Vlastnosti zdrave komunikujícího jedince -41-
4.2 Typy osobností -41-
4.3 Jak se stát úspešným vyjednavacem -44-
4.4 Charakteristiky zdravé komunikace -45-
4.5 Vyjednávací kompetence -47-
4.5.1 Vlastnosti vyjednavace -47-
4.5.2 Jak si poradit s tím, pokud potkáme nespolupracujícího partnera? -49-
5 Strategie vyjednávání -52-
5.1 Plánování strategie -52-
5.2 Vyjednávání typu win-win, win-lose, lose-lose -53-
5.3 Druhy strategií -55-
5.4 Taktiky, triky a techniky ve vyjednávání -56-
5.5 Taktika poprení -56-
5.6 Taktika nesmyslu -56-
5.7 Taktika argumentu -57-
5.8 Taktika dvojsmyslu -57-
5.9 Další druhy taktik -57-
5.10 Triky -58-
6 Konflikty ve vyjednávání a zpusoby jejich rešení -63-
6.1 Komunikace a rešení konfliktu -63-
6.2 Fáze konfliktu -64-
6.3 Mediace jako zpusob rešení konfliktu -67-
6.4 Strategie rešení konfliktu -68-
6.4.1 Oddelte lidi od problému -70-
6.4.2 Soustredte se na zájmy ne postoje -70-
6.4.3 Vytvorte vzájemné alternativy -71-
6.4.4 Trvejte na využívání objektivních kriterií -72-
7 Etika a etiketa ve vyjednávání -75-
7.1 Spolecenský protokol a etiketa -75-
7.2 Obchodní jednání -77-
7.3 Nátlakové techniky a manipulace -79-
8 Vyjednávání v odlišných kulturách -84-
8.1 Kultura a její hodnoty -86-
8.2 Kulturní dimenze podle hofsteda -87-
8.2.1 Rozpetí moci (angl. power distance) -87-
8.2.2 Individualismus-kolektivismus (angl. individualism versus collectivism) . 88
8.2.3 Maskulinita- femininita (angl. masculinity versus femininity) -89-
8.2.4 Vyhýbání se nejistote (angl. uncertainty avoidance) -89-
8.2.5 Krátkodobá-dlouhodobá orientace (angl. long- versus short-term Orientation) -90-
8.2.6 Indexy vybraných zemí -91-
8.3 Vybrané národní kulturní dimenze -92-
Záver -101-
Seznam použité literatury -102-