Popis:
1. Systémové pojetí didaktiky
- didaktická reflexe sahá hluboko do dějin lidské společnosti(Sokrates, Platón, Aristoteles)
- tvůrce prvního didaktického systému: Jan Ámos Komenský
Didaktika: (z řec. dideskein = učiti)
- disciplína zabývající se otázkami vyučování, učení a vzdělávání
- v průběhu vývoje nabývala různých podob a byla také různě chápána a vymezována
- přejímá pohyby moderního vědeckého poznání a stává se tak vhodným polem pro aplikaci různých teorií (např. didaktika kybernetická, informatická, strukturalistická, komunikativní, teorie vzdělávacích kategorií, teorie učení a učení se, školní teorie, teorie vyučování apod.)
- definice: teorie vzdělávání → v tomto pojetí didaktika zahrnuje všechny jevy a procesy týkající se záměrné myšlenkové a motorické kultivace člověka
- vztah didaktiky, jako teoretického vědeckého systému a didaktiky školní(teorie vyučování - tím se zabýváme my) → odlišná interpretace didaktické problematiky
- didaktika se snaží o statický popis izolovaných didaktických jevů, kategorií a postihnutí vazeb, souvislostí, které mezi nimi existují → jednotlivé dílčí prvky nabývají nové tvárnosti a plné funkčnosti jen ve vzájemném propojení
Klíčová slova:
didaktika
systém vyuky
vzdělávací proces
cyklus výuky
didaktika
Obsah:
- 1. Systémové pojetí didaktiky
2 Systém výuky
3. výchovně vzdělávací proces
4 Cyklus výuky
ZÁVĚR