Popis:
1) Vymezení základních pojmů
Management = mladá disciplína, odpovídá řízení, vedení, správě; dělíme podle toho, co zdůrazňuje:
a) vedení lidí (proces vytváření prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách, efektivně uskutečňují cíle)
b) souhrn specifických aktivit zahrnující manažerské funkce (proces plánování, organizování, vedení a kontroly organizačních činností zaměřených na dosažení organizačních cílů)
c) vědní disciplína (oblast studia, která se věnuje stanovení postupů, jak nejlépe dosáhnout cíle organizace)
d) označení pracovníků, kteří v organizaci vykonávají manažerské činnosti a funkce (část osazenstva firmy, která jménem vlastníků vykonává kontrolu nad činnostmi firmy, předpokladem je manažerská volnost, tj. pravomoc sledování a realizace cíle, který bude prospěšný pro firmy)
Manažer = profese osoby, která je zodpovědná za dosahování cílů dané jednotky (za pomoci zdrojů a spolupracovníků) oproti tomu vlastník je osoba, která si manažera najímá
a) vrcholoví manažeři - koordinují veškeré činnosti
b) střední manažeři - početná skupina, která poskytuje a získává informace
c) manažeři první linie - základní stupeň řízení
Manažerské dovednosti
a) lidské - schopnost vést lidi, umění vytvářet prostředí, které umožní potřebný rozvoj pro úsilí a iniciativu
b) koncepční - schopnost řídit celou organizaci jako systém směřující k danému cíli
c) technické - znalosti pracovníků v používání metod a postupů pro realizaci činností
Analýza 4E
a) účelnost - dělat správné věci, tzn. výběr a vytyčování cíle, správná strategie (marketing)
b) účinnost - provádět věci správnou cestou při metodách a postupech
c) hospodárnost - dělat věci s minimálními náklady, tedy vše vést k správné hospodárnosti
d) odpovědnost - soudit spravedlivě a v rámci práva - v rámci toho vystupuje manažerská odpovědnost, která se odráží u vlastníka (finanční efekt), u zaměstnanců (kvalitní personál), vůči manažerovi samotnému (jistota), u státu a společnosti
Klíčová slova:
základní pojmy
management
plánování
organizování
motivace
vedení lidí
rozhodování
kontrola
lidské zdroje
Obsah:
- 1) Vymezení základních pojmů
2) Vývoj managementu
3) Prostředí managementu
4) Manažerské funkce
5) Plánování
6) Organizování
7) Vedení lidí
8) Motivace
9) Rozhodování
10) Komunikace v organizaci
11) Kontrola
12) Řízení lidských zdrojů