Popis:
Výškové pístové spalovací motory, princip přeplňování, turbodmychadlo
Princip práce pístového zážehového/vznětového motoru: Do válce se nasaje směs vzduchu s palivem, směs se stlačí, a buď zapálí pomocí výboje ze svíčky (zážehový motor), nebo po dosažení určitého tlaku vybuchne sama (vznětový motor). Při hoření směsi se objem plynu zvětší, zatlačí píst válce směrem dolů při tzv. pracovním taktu. Následně dojde k otevření výfukového ventilu a spaliny jsou vytlačeny z válce při pohybu pístu do horní úvratě.
Objem nasáté směsi je konstantní a rovná se zhruba násobku průřezu válce a jeho délky.
K hoření, jak známo, je potřeba kyslík. S rostoucí nadmořskou výškou ale vzduch řídne. Např. ve 20 000ft (asi 6km) hustota vzduchu dosahuje jenom asi poloviny své hustoty u hladiny moře. To znamená, že směs vzduchu a paliva nasátá do válce motoru v této výšce obsahuje o polovinu méně kyslíku než směs, kterou by motor do stejného válce nasál u mořské hladiny. Nutně tak dochází k zhoršení podmínek pro hoření, snížení tepelné účinnosti spalované směsi a poklesu výkonu motoru, který je nedostatečný pro pohon letadla v této výšce. S tímto nedostatkem se u pístového motoru vyrovnáváme pomocí přeplňování.
Klíčová slova:
pístové motory
spalovací motory
přeplňování
turbodmychadlo
vznětový motor
zážehový motor
kompresor