Popis:
Anotace:
Cílem příspěvku je informovat o praktickém postupu použití SWOT analýzy při dlouhodobém plánování, respektive pro analýzu výchozího stavu organizace. Nosnou část článku tvoří popis jednotlivých fází realizace SWOT analýzy. Každá z fází je rozepsána do konkrétních kroků praktického použití této metody. Popis jednotlivých kroků analýzy je doplněn ilustrativními příklady. Účel použití této metody je charakterizován v závěru článku.
***
SWOT je zkratka z anglického originálu: Strenghts - silné stránky, Weaknesses - slabé stránky, Opportunities - příležitosti, Threats - hrozby. SWOT analýza je jednou z metod strategické analýzy výchozího stavu organizace.
V rezortu MO je SWOT analýza využitelná především pro potřeby plánování činnosti a rozvoje, konkrétně pro zpracování dlouhodobého výhledu rozvoje rezortu MO. Což je zřejmé z RMO č. 33/2004 „Plánování činnosti a rozvoje resortu MO“[5] kde je plánování definované jako: „proces zjišťování, zpracovávání a využívání informací k:
• identifikaci, popisu a analýze výchozí situace,
• odhadu a ocenění možností dosažení stanovených cílů rozvoje rezortu MO,
• stanovení úkolů nezbytných k dosažení těchto cílů, jejich vazeb
• a stanovení počtu osob, věcných a finančních prostředků potřebných pro jejich splnění.“
Pro analýzu výchozího stavu organizace se při použití této metody identifikují vnitřní silné a slabé stránky organizace (vnitřní faktory) a zjišťují příležitosti a ohrožení z vnějšího prostředí organizace (vnější faktory). Identifikované faktory jsou následně analyzovány a vyhodnoceny. Základní rámec SWOT analýzy je znázorněn na obrázku 1.
Klíčová slova:
prostředí organizace
příležitosti
SWOT analýza
cíle analýzy
silné stránky
slabé stránky
Obsah:
- Silné a slabé stránky - faktory vnitřního prostředí organizace
Příležitosti a hrozby - faktory vnějšího prostředí organizace
Realizace SWOT analýzy
Účel SWOT analýzy
Vazba mezi SWOT analýzou a cíli
Zdroje:
- Kolektiv autorů. Aplikační příručka modelu CAF - pro ústřední správní úřady. Praha: NIS, 2005.
- KOTLER, P. Marketing Management. Praha: Victoria Publishing, 1992.
- OCHRANA, F. Manažerské metody ve veřejném sektoru, teorie, praxe a metodika uplatnění. Praha: Ekopress, 2002.
- OCHRANA, F. Strategické vládnutí a vládní strategie. Tématická studie k výzkumnému záměru FSV UK, Praha, 2005.
- RMO č. 33/2004 Plánování činnosti a rozvoje resortu MO. Věstník MO, ročník 2004, částka 18.
- Usnesení vlády ČR č. 10/2001 k návrhu Metodiky střednědobých koncepcí.
- WRIGHT, G. - NEMEC, J. Management veřejné správy, teorie a praxe. Praha: Ekopress, 2003.