Vývojové trendy v českých médiích po roce 1989
Popis:
Zrcadlení světa je neúplné
Stále větší procento lidí využívá internet. Minimálně s kulisovým poslechem rádia v průběhu dne počítá téměř každý z nás. U večerních televizních zpravodajských a publicistických relací se schází polovina národa. Co však víme o historii, vývoji a současnosti sdělovacích prostředků?
Kvalitní výuka průřezového tématu Mediální výchova je v základních školách již od svého samého zavedení (ve školním roce 2007/08) opomíjena, přestože je důležitá pro praktický život přinejmenším stejně jako například dopravní výchova. Už předškoláci se učí, že se silnice přechází na přechodu pro chodce a zelené světlo znamená bezpečný přechod, proto: jdi! Naopak červené světlo znamená nebezpečí střetu, tedy: stůj! Fyzická bezpečnost a ochrana osoby je zřejmá.
Pravidla silniční dopravy nikdo nepodceňuje. Podobně jako doprava má svůj řád i tok informací. O jeho zákonitostech se však téměř nic neví. Stejný pud sebezáchovy, tedy duševní, by měl přivádět člověka k poznání principů novinářské tvorby a rozlišování její produkce. Čeští učitelé však nejsou pro průřezové téma rámcového vzdělávacího programu Mediální výchova na všech úrovních nijak systematicky vzděláváni (první vlaštovky jsou v tomto směru na PF v Hradci Králové). O kvalitě školních příruček z hlediska provázanosti novinářské odbornosti a pedagogické metodiky a didaktiky nemluvě.
Klíčová slova:
žurnalistika
trendy
tisk
legislativa
distribuce
vývoj
současnost
Obsah:
- Obecné trendy současné žurnalistiky
Inspirativní přehled trendů české žurnalistiky
Žurnalistika pozdního socialismu (před rokem 1989)
Přelomové období (1989 - 1992)
Žurnalistika po vzniku ČR (1993 - 1996)
Přelom tisíciletí (1997 - 2002)
Tiskoví mluvčí
Žurnalistika zrání (2003 - 2005)
Investigativní žurnalistika
Žurnalistika přezrálosti (2006 - dosud)
Mediální instituce, jejich vývoj a perspektivy
Teoretické pojmy
Aktuální legislativa
Profesní organizace novinářů
Vlastnictví diferencovaných médií
Distribuce tištěných periodik
Vývoj, současnost a trendy rozhlasového vysílání
Vývoj, současnost a trendy televizního vysílání
Vývoj, současnost a trendy agenturního zpravodajství
Od klasické k digitální fotografii
Aktuální stav novinových žánrů
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.