Významná dilemata teorie výchovy
«»
Popis:
Uvažovat o výchově a jejích teoretických základech v sobě nese skryté nebezpečí, že přijmeme za vlastní přirozenou existenci podoby výchovy, že budeme na výchovu aplikovat myšlenkové kategorie jí samotnou produkované. Prostřednictvím výchovy jsou vytvářené a produkované kategorie myšlení, které jedinci spontánně aplikují na okolní svět i na výchovu samotnou. Jestliže k výchově přistupujeme prostřednictvím pojmů výchově vlastním, nemůžeme se přirozeně dobrat nejzákladnějších pravd a závěrů.
Výchova jako sociální proces je vlastní všem společnostem i jedincům. Prostřednictvím výchovy je zajištěna reprodukce a rozvoj společnosti a integrace jedince do ní. Každá společnost (v obecném měřítku), stejně tak i každý jedinec (s dosahem na konkrétní skupinu lidí - např. při výchově vlastních dětí) vytváří svou vlastní teorii výchovy. Výchozím bodem těchto teorií je soubor otázek, týkajících se jednotlivých aktérů procesu výchovy. Zodpovězení těchto otázek (např. přimknutí se k jedné z možných odpovědí) je základem budování osobní či obecné teorie výchovy a zároveň i rozdílností jednotlivých teorií.
Klíčová slova:
výchova
vzdělávání
povaha vlastností
objektivistické školy
subjekty výchovy
Obsah:
- Subjekt výchovy:
Kým by měl být subjekt výchovy a vzdělávání především?
Jaká je úloha subjektu v procesu výchovy a vzdělávání?
Jaký je vztah subjektu výchovy k hodnotovým orientacím, které předává prostřednictvím výchovy?
Objekt výchovy
Jaké jsou vlastnosti objektu, které mají být prostřednictví výchovy rozvíjeny, potlačovány, usměrňovány?
Jaká je povaha vlastností objektů výchovy? Odkud tyto vlastnosti pocházejí?
Jaký je pojetí objektu v procesu výchovy?
Cíle výchovy
Jaká je povaha hodnot?
Objektivistické školy
Jaký je původ těchto hodnot? Kdo, co je jejich původcem?
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.