Žák jako subjekt edukace
«»
Popis:
Teze
• Rozdílnost v inteligenci a nerovnost ve vzdělávání
•
Sociální a jazyková determinovanost vzdělávání
•
Kognitivní determinanty
•
Sexové rozdíly jako edukační determinanta
•
Některé současné trendy
(Průcha, J. Moderní pedagogika 1997)
•
Rozdílnost v inteligenci a nerovnost ve vzdělávání
U nás v minulost silně tabuizováno, nekorespondovalo to s ideologií a teorií stejného přístupu ke vzdělání.
Pojem inteligence chápán dříve jako “to, co lze měřit inteligenčními testy”. Dnes spíše jako “obecná mentální kapacita”, tj. vybavenost člověka nejen pro abstraktní myšlení, ale i pro kreativní výkony nejrůznějšího typu. Objev emocionální inteligence (Daniel Goleman 1997)
Objev vícesložkovosti inteligence (Howard Gardner z Harvardu 1983 a1993, Robert Sternberg, Yale 1996)
Sedm nezávislých druhů inteligence:
•
Lingvistická
•
Logicko-matematická
•
Hudební
•
Vizuálně prosorová
•
Tělesná (kinestetická)
•
Sociální (interpersonální)
•
Osobní (intrapersonální)
Klíčová slova:
rozdílnost
nerovnost
diskriminace
kognitivní determinanty
sebehodnocení
rozdílný přístup
Obsah:
- Teze
Rozdílnost v inteligenci a nerovnost ve vzdělávání
Sedm nezávislých druhů inteligence:
Etnické rozdíly v inteligenci žáků:
Pozitivní diskriminac
Teorie kulturního a jazykového zaostávání menšin
Vliv rodinného prostředí na výsledky edukačního procesu:
Bernsteinova teorie determinovanosti vzdělání
Kognitivní determinanty (Bloomova teorie)
Kognitivní vstupní determinanty žáků:
Afektivní vstupní determinanty žáků:
Sexové rozdíly jako edukační determinanta
Rozdílné schopnosti chlapců a dívek:
Výzkum postojů a motivace k učení (Švanda 1989)
Byly rozdíly:
Rozdílné učební výkony (vzdělávací výsledky)
Rozdílný přístup učitelů k chlapcům a dívkám
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Handicapovaní žáci
Neúspěšný žák
Vnější činitelé: učivo, učitel, rámec učení
Vnitřní činitelé:
Podíl učitele na neúspěchu žáka zaviněn
Průzkum:
Reálné sebehodnocení
Metoda sebeoceňování
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.