Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Základní pojmy z Managementu

«»
Přípona
.pdf
Typ
studijní materiál
Stažené
0 x
Velikost
0,3 MB
Jazyk
český
ID projektu
11000
Poslední úprava
16.10.2017
Zobrazeno
1 372 x
Autor:
pandoras.box
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1.1 Definice managementu
V literatuře lze najít různé definice pojmu „management“. Velmi jednoduchou uvádí Robbins a Coulter (2009, s. 6): „Management je to, co dělají manažeři“. Robbins a Coulter (2004, 2009) však vzápětí dodávají, že takováto definice by nám mnoho informací neprozradila. Definují tedy management jako „proces koordinace pracovních aktivit lidí tak, aby byly provedeny účinně a efektivně“ (Robbins a Coulter, 2004, str. 23).
Weihrich a Koontz (2005, str. 4) definují management jako „proces vytváření a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracující společně ve skupinách, efektivně vykonávají zvolené cíle“ [vlastní překlad].
Definice managementu je podle Vodáčka a Vodáčkové (2006) možno rozdělit podle toho, co zdůrazňují, do těchto skupin:

1. Vedení lidí
Příkladem definice zdůrazňující vedení lidí je ta od Americké manažerské asociace (in Vodáček a Vodáčková, 2006, str. 12): „Management znamená umění dosahovat cíle organizace rukama a hlavami jiných“.

2. Specifické funkce vykonávané vedoucími pracovníky
Například se jedná o definici Chunga (in Vodáček a Vodáčková, 2001, str. 16): „Management je proces plánování, organizování, vedení a kontroly organizačních činností zaměřených na dosažení organizačních cílů“.

3. Účel a používané nástroje.
Příkladem může být tato definice: „Management je soubor přístupů, názorů, doporučení a metod, které užívají vedoucí pracovníci (manažeři) k zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), směřujících k dosažení soustavy cílů organizace“ (Vodáček a Vodáčková, 2006, str. 12)

Klíčová slova:

management

řízení

manažer

manažerské dovednosti

generační výměna

rodinné firmy



Obsah:
  • 1. Základní pojmy managementu
    1.1 Definice managementu
    2.1 Řízení: věda nebo umění?
    3.1 Manažer
    4.1 Manažerské dovednosti
    5.1 Generační výměna v rodinných firmách
    6.1 Obecné principy manažerské práce
    7.1 KO - OK faktory

Zdroje:
  • BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. a kol., 2006. Management. Brno: Computer Press, 724 s. ISBN 80-251-0396-X.
  • BLAŽEK, L., 2011. Management: Organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada Publishing, 200 s. ISBN 978-80-247-3275-6.
  • DONELLY, J. H., GIBSON, J. L., IVANCEVICH, J. M., 1997. Management. Praha: Grada Publishing, 824 s. ISBN 80-7169-422-3.
  • HRABOVSKÝ, M. Základní pojmy, funkce a členění managementu, 2006. In Základy obecného managementu. Olomouc: Univerzita palackého v Olomouci, 74 s. ISBN 80-244-1365-5.
  • LEDNICKÝ, V., 2000. Základy managementu. Ostrava: Akademie J. A. Komenského, 165 s. ISBN 80-7048-017-3.
  • LUCOVÁ, M. Jak na generační výměnu v rodinné firmě. Moderní řízení, červen 2014. Dostupné z: http://probyznysinfo.ihned.cz/rozvoj-firmy-akvizice-partnerstvi-fuze/c1-62412560-jak-na-generacni-vymenu-v-rodinne-firme.
  • MYSLIVCOVÁ, K. Studijní texty z e-learningového kurzu Základy managementu, 2011. Praha: Soukromá vysoká škola ekonomických studií.
  • ROBBINS, S. P.,COULTER, M., 2004: Management. Praha: Grada Publishing, 600 s. ISBN 80-247-0495-1.
  • ROBBINS, S. P.,COULTER, M., 2009. Management. Upper Saddle River: Prentice Hall, 563 s. ISBN 978-0-13-209071-1.
  • VEBER, J. Doporučení managementu pro praxi, 2012. In Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 336 s, 3. akt. a rozš. vydání. ISBN 978-80-247-4520-6.
  • VEBER, J., 2009. Úvod do managementu. In Management: Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha: Management Press, 734 s. ISBN 978-80-7261-200-0.
  • VEBER, J., KOVÁŘ, F., TRUNEČEK, 2007. Pojetí managementu. In Management: Základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 700 s. ISBN 978-80-7261-029-7.
  • VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Moderní management v teorii a praxi. Praha: Management Press, 295 s. ISBN 80-7261-143-7.
  • WEIHRICH, H., KOONTZ, H., 2005: Management: A Global Perspective. 600 s. ISBN 007-123946-4.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše