Popis:
Základní principy učení - podmínky
Učení závisí na motivaci, výsledcích předchozího učení, vlastnostech jedince, jeho přítomném stavu, vnějších podmínkách a vzájemném působení vnitřních a vnějších činitelů (viz úspěch/neúspěch žáka ve škole).
Týkají se všech elementů učení: učícího se jedince, učitele, prostředí, ve kterém k učení dochází, procesu učení, metod učení.
Průběh učení se zpravidla sestává z řetězce osmi událostí, z nichž některé se odehrávají v učícím se a jiné v jeho okolí:
1. motivace - neboli očekávání (souhrn vnitřních i vnějších pohnutek, které aktivují lidské jednání a chování, zaměřují toto jednání, řídí ho k dosahování výsledků)
2. rozpoznání - jedinec vnímá látku a odlišuje ji od ostatních podnětů usilujících o jeho pozornost
3. vštípení - jedinec kóduje poznatek
4. uchování - jedinec skladuje poznatek v krátkodobé nebo dlouhodobé paměti
5. vybavení - jedinec vybírá látku z paměti
6. zobecnění - látka je přenášena do nových situací, kde umožňuje jedinci vytvářet strategie, jak se s těmito situacemi vyrovnat
7. výkon - tyto strategie se prakticky uplatňují
8. zpětná vazba - jedinec získává informaci o výsledcích
Klíčová slova:
principy učení
zákony
transfer
motivovaní
odměny
tresty
Obsah:
- Základní principy učení - podmínky
Zákony učení
Transfer
Odměny a tresty