Popis:
Vážení čtenáři,
těší mě, že máte v rukou právě tuto publikaci. Důvody, které vás k tomu vedly, jsou jistě různé. Např. :
» máte ve svém okolí někoho, kdo je jiný než většina z nás a vy ho „podezíráte“ z nadání
» jste rodiče, sourozenci, partneři nebo třeba prarodiče nadaného jedince
» jste sami výjimeční a hledáte definici či charakteristiku sebe samých
» zajímáte se o problematiku nadání z profesních důvodů.
Všichni však máme společné očekávání. Najít odpovědi na mnoho otázek, spjatých s nadáním. Věřím, že vás tato knížka nezklame.
» Mít strach, že v určitém momentě sklouznu a udělám něco špatného a všichni si toho všimnou.
» Být frustrována, když udělám něco báječného a ostatní se jen smějí.
» Být zděšená, když neznám odpověď a každý na mě hledí.
» Být nadšená, když stvořím něco, co každý ocení.
» Stydět se, když učitel oznamuje mé známky.
» Být na vrcholu blaha, když někdo ocení mou práci.
» Být nervózní, když jsem tlačena do pozice být vždy nejlepší.
(dívka, 12 let, Pensylvánie)
Klíčová slova:
inteligence
typologie
role učitele
sociální přizpůsobivost nadaných
informační a komunikační nadaní
Obsah:
- Inteligence
Typy inteligence podle Gardnera
Nadání
Základní linie úvah o nadání
Modely nadání jako východisko pohledů na edukaci nadaných žáků
Aktuální typologie nadaných žáků
Role učitele při integraci/inkluzi nadaných žáků do školní třídy
Specifika komunikace učitele s nadanými žáky
Jak hodnotit nadaného žáka?
Základní způsoby práce s nadanými žáky
Možnosti vzdělávání nadaných v České republice
Úpravy vzdělávání pro nadané žáky
Model logické struktury edukačního procesu pro nadaného žáka
Nominace, identifikace a diagnostika nadaného žáka
Sociální a emocionální přizpůsobivost nadaných
Sebehodnocení nadaného žáka
Rodinné prostředí nadaných žáků
Informační a komunikační technologie a nadaní ve školách
Zamyšlení na závěr
Příběhy nadaných
Bibliografické zdroje