Vypracované státnicové otázky oboru Speciální pedagogika - okruh Logopedie
Státnicové otázky17 s. / 5. roč. / rar
1. Logopedie jako vědní disciplínaDefinice a vymezení jako vědního a studijního oboru, postavení logopedie v systému věd. Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti. Komparace se zahraničím. Předmět zájmu logopedie - pojem NKS, apod. 10 okruhů NKS. Základní pojmy z oblasti komunikace, jazyka, řeči, mluvy. Srovnání se zahraničními zdroji a v rámci interdisciplinárních vztahů, perspektivy vývoje (bilingvismus, multikulturalismus, apod.).Vymezení pojmu logopedie Název logopedie se skládá z ...
|
|
3,1 |
69x |
|
Praktická část státní zkoušky z Logopedie - Vyvozování hlásek
Státnicové otázky22 s. / 5. roč. / doc
1. Klidové postavení mluvidel, klidová poloha jazyka - fyziologie (popis nákresu postavení mluvidel) a základní typy narušení. Fyziologický průběh polykání - fyziologie (popis dle schématu).Klidové postavení mluvidel: ústa jsou zavřena, rty jsou v lehkém kontaktu, horní řezáky se dotýkají dolních řezáků. Jazyk leží volně v dutině ústní, hřbet hrotu jazyka se lehce plošně dotýká alveolárního výstupku tvrdého patra. Jedinec dýchá nosem - měkké patro je svěšeno, sval bradový a ostatní zúčastněné sv...
|
|
1,5 |
93x |
|
Vypracované otázky ke státnicím - Pedagogika
Státnicové otázky67 s. / 3. roč. / pdf
1. Pedagogika a její význam, význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxiPedagogika je společenská věda - (z řeckého paidagógos - původně otrok, který doprovázel syna svého pána do školy a pečoval o něj, později převzala latina jako paedagogus - posun k významu učitel, vychovatel).· Pedagogika je věda o výchově, metodách vzdělávání a vyučování.· V odborném významu je to věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti.· Původně byla součást...
|
|
0,3 |
47x |
|
Postoj dnešní mládeže k lidem s postižením
Diplomová práce225 s. / - roč. / doc
Během našeho života se setkáváme s lidmi s postižením, jen tak je míjíme bez povšimnutí, odvracíme zrak, provázíme je soucitnými pohledy. Někoho to nezajímá, jiný má výčitky svědomí, že on je zdravý a oni ne. Ale jsou i tací, kteří osoby s postižením berou jako rovnocenné partnery, a tak k nim i přistupují, snaží se jim pomoci, podat ruku jako opěrnou berli, pro pocit bezpečí. Od roku 1989 se postoj naší společnosti k lidem s postižením radikálně změnil (Kučerová, S. 1996). Veřejnost je více a l...
|
|
1,5 |
0x |
|
Právní ochrana znevýhodněných osob - studijní poznámky
Studijní materiál25 s. / 1. roč. / doc
- Zásady rovnosti - lidé jsou svobodni a rovni v důstojnosti a právech- Diskriminace - bezdůvodné odlišování (barva pleti,…), zakázána, nepřípustná, zakazuje ji listina práv a svobod (čl. 3 spec.zákony - zákoník práce- Všechny členské státy - nesmí se chovat k cizincům diskriminačně- Upravuje v mnoha ustanoveních ochranu - deista - sociální rodiny, slabí- Zranitelné osoby - děti, senioři, ženy, těhotné ženyLidská práva (listina - přečíst, nakl. Sagit)- Všeobecná deklarace lidských práv - 10.12.1...
|
|
0,2 |
0x |
|
Přednášky ku předmětu Logopedie
Přednášky45 s. / 3. roč. / docx
ÚVOD DO LOGOPEDIE- logopedie - z řeckých slov - logos = slovo, paidea = výchova- Speech Therapy, Speech Correction, Sprachheilpädagogik, Logopädie, SprachbehindertenpädagogikLogopedii definujeme jako vědní obor interdisciplinárního charakteru, jehož předmětem jsou zákonitosti vzniku, eliminování a prevence narušené komunikační schopnosti. Zkoumá NKS z hlediska příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence. Předmětem je NKS u osob všech věkových kategorií.- spolupracuje s: ...
|
|
0,2 |
11x |
|
Specificky narušený vývoj řeči
Státnicové otázky17 s. / - roč. / doc
11. Specificky narušený vývoj řečiTerminologie - specifické poruchy jazyka a jejich podtypy, poruchy centrálního auditivního zpracování řeči, vývojová dysfázie. Klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza v oblasti specificky narušeného vývoje řeči. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce.Specifické poruchy jazyka...
|
|
0,2 |
10x |
|
Orofaciální poruchy a poruchy polykání
Státnicové otázky20 s. / - roč. / doc
21. Orofaciální poruchy a poruchy polykání.Poruchy orofaciálního systému a myofunkční poruchy - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Základy orofaciální a myofunkční terapie - základní diagnostické intervenční techniky. Poruchy polykání - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, t...
|
|
0,3 |
17x |
|
Získaná neurotická (psychogenní) nemluvnost
Státnicové otázky7 s. / 5. roč. / doc
12. Získaná neurotická (psychogenní) nemluvnost Mutismus - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Mluvní negativismus, logofobie. Komparace s dysfázií a afázií. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce.Profilující osobnosti a literatura:ŠKODOVÁ, E. Získaná psychogenní nemluvnost: mutismus. (in Klinická logopedie) HARTMANN, B., LANGE, M. Mutismus v dětství, ...
|
|
0,1 |
16x |
|
Speciální pedagogika
Poznámky11 s. / 1. roč. / zip
Vzdělávací program „Začít spolu“Historie programu (u nás od r.1994)- vznikl v USA, byl vypracován jako program PV, který využil bohatých evropských tradic a propojil je s teoriemi a praktickými postupy Head Start v USA.- je zaštítěn mezinárodní organizací ISSA (Internacionál Step by Step Association)- je naplňována podle podmínek, kulturních potřeb, zvyků a tradic jednotlivých zemíVýchodiska programu – umožnit dětem výchovu a vzdělávání založenou na demokratických a humanistických principech- pr...
|
|
0,1 |
4x |
|
Dyslalie
Státnicové otázky7 s. / - roč. / doc
13. DyslalieVýslovnostní normy a jejich odchylky. Vývojové artikulační poruchy - dyslalie, fonologické poruchy, vývojová apraxie řeči a příbuzné poruchy - terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Výslovnostní normy v češtině nemáme. Výslovnost je v češtin...
|
|
0,1 |
9x |
|
Montessoriovská škola (typické rysy a využití v současnosti)
Seminární práce4 s. / - roč. / doc
Alternativní školy jsou dnes neodmyslitelnou součástí vzdělávacích systémů v zahraničí. Jak je to v naší zemi? Jsou považovány za něco nového? Neobvyklého? Provokujícího? Protože jejich existence nemá dosud dlouhé trvání? Jejich vznik byl totiž umožněn - po dlouhé časové odmlce - až společenskými změnami v listopadu 1989. S jakou představou je vůbec pojem „alternativní škola“ spojován? Že jde jen o soukromou, nestátní školu? To je představa mylná, vyplývající z nedostatečné informovanosti veřejn...
|
|
0,1 |
0x |
|
Státnicové okruhy - nevypracované - SPPG
Státnicové otázky1 s. / 3. roč. / docx
1. Přehled terminologie a vývoj diskurzu ve speciální pedagogice, profilující osobnosti oboru.2. Historiografie oboru a jeho podoborů, periodizace vývoje péče o postižené v ČR.3. Vymezení speciální pedagogiky jako vědního a studijního oboru, její postavení v systému věd, výzkumné zaměření a metodologie.4. Formování cílových skupin ve speciální pedagogice a jejich současný přehled, cíle a prostředky speciálně pedagogické podpory.5. Posun ve vnímání znevýhodněných jedinců a minorit: vývoj pojetí o...
|
|
0,1 |
1x |
|
Otakar Chlup - semminární práce
Seminární práce11 s. / 1. roč. / doc
Pro svoji seminární práci jsem si vybrala rozbor knihy Výchova dítěte v době předškolní našeho předního pedagoga minulého století Otokara Chlupa (1875 – 1965). Kniha byla vydána již v roce 1948, avšak dodnes je možno v ní čerpat z mnoha podnětných názorů a konkrétních příkladů řešení nejrůznějších pedagogických otázek.Abych mohla lépe pochopit Chlupovu pedagogickou práci, zaměřila jsem se na prostudování několika publikací zabývajících se historií české pedagogiky (viz. Použitá literatura a pram...
|
|
0,1 |
3x |
|
Předškolská pedagogika - otázky
Vypracované otázky3 s. / 1. roč. / doc
1)Socializace-celoživotní proces,jedinec si osvojuje specif.lid.formy chování a jednání,začleňuje se do společnosti.enkulturace=socializace,osvojení si kultury dané společnosti, jejím důležitým faktorem je školní edukacevýchova-proces záměrného cílevědomého působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn ve vývoji, projevuje se všestranným formováním osobnosti a má adaptační,anticipační a permanentní charakter. vzdělávání-osvojování si vědomostí, dovedností a návyků, postojů, hod...
|
|
0,1 |
5x |
|
Somatopedie
Vypracované otázky6 s. / - roč. / doc
SOMATOPEDIEK otázce č. 1Pojem: Somatopedie se skládá ze dvou základů slov: SOMA=tělo, PAIDEIA=výchova. Pojem somatopedie byl zaveden v r. 1956. - (dříve defektologie ortopedická) Definice a předmět: Somatopedie...
|
|
0,1 |
7x |
|