Popis:
SA se rozumí organizační forma, která pomáhá zajišťovat společnou kooperativní podnikatelskou činnost. Tvoří ji dvě či více vzájemně samostatných organizačních jednotek. Posláním této jednotky je aktivovat a zhodnocovat možné dodatečné efekty spolupráce.
Prvotním smyslem SA je rozvoj pozitivní kooperace a redukce kooperace negativní.
Základní formy SA:
1. „volné formy“
a. příležitostná spolupráce
b. „tiché, neformální domluvy“
2. strategické aliance (v užším pojetí)
3. joint ventures
4. „těsné“ formy
a. fůze, splynutí
b. akvizice
Postavení SA ve vazbovém propojení:
Žádná a minimální kooperace
Volné formy
Strategické aliance
Joint Ventures
„Těsné formy“
Vytváření konkurenční pozice pomocí SA:
1. vytváření a využití koalicí,2. učení se z experimentování na trzích, 3.vytváření distribuční sítě a pozice značky, 4.prosazování standardů a ovlivňování pravidel, 5.investování do dílčích kompetencí
Klasifikace vícenásobných SA:
1. síť aliancí: množina partnerů tvoří v převážné míře různé propojení, ale svým posláním relativně podobné organizace
2. portfolio aliancí: množina dvoustranných aliancí, které „hvězdicově“ vytváří vedoucí organizace s koordinující úlohou
3. pavučina aliancí: množina rozmanitě propojených partnerů
Příklady cílů sítí SA:
1. vytvořit silnou mocenskou pozici vůči konkurenci i k prosazení některých podnikatelských cílů
2. zvýšení podnikové prestiže i důvěryhodnosti sítě
3. dosáhnout rychlého a hospodárně zajištěného rozšíření trhu
4. prosazení a marketingové zhodnocení značky
5. rychle, hospodárně a bez komplikací zajistit výzkum, vývoj, výrobu, dodávky, provoz a poskytované služby u komplexních celků
6. prosazovat vznik, rozšíření a prosazení standardů pro určité činnosti
Klasifikace SA dle účelu a vývojové zralosti:
1. SA zaměřené na sdílení činností a zdrojů partnerů – rozvoj začíná počátkem 80.let
2. SA zaměřené na redukci konkurenčních střetů – důraz na rozvoj na zlomu 80. a 90. let.
3. SA zaměřené na vznik, přenos a využití znalostí – důraz na rozvoj je ve druhé polovině 90. let a současné době
4. SA zaměřené na změny mocenských pozic, změny image a důvěryhodnosti organizací
Může jít o souběžné uplatňování, resp.vzájemné překrývání, více účelů SA, a to jak při bilaterálních SA, tak i síťových SA a jejich rozmanitých forem. Navíc je podstatná i časová dynamika změn a váhy (úlohy) využití poslání SA.
Klíčová slova:
strategie
investice
integrace
informace
dokonalost
Obsah:
- Základní formy SA:
Postavení SA ve vazbovém propojení:
Vytváření konkurenční pozice pomocí SA:
Klasifikace vícenásobných SA:
Příklady cílů sítí SA:
Klasifikace SA dle účelu a vývojové zralosti:
SA zaměřené na sdílení činností a zdrojů partnerů:
SA zaměřené na redukci konkurenčních střetů:
Doporučení pro spolupráci s konkurencí:
SA zaměřené na vznik, přenos a využití znalostí:
Tendence k rozvoji organizací „založených na znalostech“:
Postup interní přípravy pro rozhodnutí o příp.SA:
Osm „kritérií“ pro úspěšnou SA („8I“):
Příprava jednání o SA:
Základní informace o partnerovi:
Doporučení ke kvalitní přípravě SA:
Základní informační zdroje k hledání partnera pro SA:
Příklad struktury informací o příp.partnerovi:
Postupy získávání informací o partnerovi:
Příprava průběhu jednání s potenciálním partnerem pro SA:
Jednání s potenciálním partnerem pro SA: