Popis:
Modul3:Filozofická témata významná pro sociální práci od starověku do zač.19.stol.
Antický starověk-v 5.století př.n.l.se filozofové začínají zabývat myšlenkami, co je v lidském životě žádoucí a co je dobré.Prvními,kteří se tomuto
tématu začali věnovat byli sofisté=>školitelé filozofů,politiků ve vědách-poukazovali na neudržitelnost mytologie.
Protagoros-sofista. Sokrates-navazoval na sofisty, tvrdil, že racionální analýzou pojmů je možné se dobrat pravdy i v záležitostech dobra a zla,
zabýval se etikou. Platón-Sokratův žák,duše je nesmrtelná, tělo je smrtelné.Formuluje ideál čtyř základních občasnských ctností=>uměřenost,spravedlnost,
statečnost a moudrost.Aristoteles-obrací platonovu teorii poznání, východiskem mu jsou emiprie a přímá zkušenost.Věc se skládá z látky a formy.
Aristoteles načrtává vizi ideálního státu-podporuje právo, bezpečnost občanů,blahobyt. Řím-římané považovali stát za smluvně založený subjekt v
němž má hlavní úlohu právo. Cicero-uznával smíšenou ústavu(demokracie,monarchie,aristokracie);Novoplatónismus(3.století)-největším jsousnem je Dobro;
Křesťanský středověk-Sv.Augustin-jeden ze čtyř církevních otců,který mezi prvními formuloval křesťanské doktríny.Ve společnosti existuje trojí lid-kněží,
vojáci a venkovský lid.Tomáš Akvinský- scholastický učitel.Nejcenější výbavou člověka pro život je rozum.Nejlepší forma vládnutí je království, odpovídá
totiž hierarchickému chápání vesmíru.
Renesance-stát pro ně byl lidským výtvorem,který mohl být měněn.Nikolo Machiavelli-první renesanční teoretik
státu,imponuvali mu postavy silných vůdců.Thomasso Campanella-dominikánský mnich,pozdní renesance.Novověký osvícenský racionalismus a romantismus-
Thomas Hobbes-materialista a determinista,neuznává možnost svobodné lidské volby,hlavní činitel společ.řádu je stát.John Locke-byl důsledným empirikem,je
jedním z prvních teoretiků společenské smlouvy.Je názoru,že politická moc je výsledkem dohody.J.J.Rousseau-oponent racionalistických osvícenců,ve spise
O společnské smlouvě se opírá o požadavek svobody jednotlivce.Kritizuje soukromé vlastnictví, člověk má podle něj pouze jedinou přirozenou ctnost-schopnost
soucítit.Německá klasická filozofie:Imanuel Kant-jeho dílo“Kritika čistého rozumu“=>odlišuje tam dva hlavní zdroje:zkušenost a principy čistého rozumu.
G.W.F.Hegel-absolvent studia protestantské teologie,pokračovatel Kanta.Ústředním tématem jeho učení je rozum,vývoj lidstva vidí jak pohyb světového
ducha-tento se dělí do tří sfér:subjektivní duch,objektivní duch,absolutní duch. Společnost pojímá Hegel jako soustavu tří stavů:rolníků,dělníků a obchodníků
a úředníků a vládců. Hegela zajímají především vůdčí osobnosti.Franz Brentano-rakouský filozof,stojí v protikladu k německým klasickým filozofům,věnoval se
morálce,ovlivnil hodně evrop.filozofů včetně Freuda či Masaryka.Marxismus-hlavní filozof.linie pro 19.století jsou dvě:romantická a racionalistická.
Komunismus-jako vyšší stádium socialismu,je zapotřebí aby se všichni proletáři zemí spojili.
Klíčová slova:
antika
starověk
Křesťanský středověk
renesance
Platón
Obsah:
- Modul3:Filozofická témata významná pro sociální práci od starověku do zač.19.stol.
Modul4:Od německé klasické filozofie k současnému liberalismu a komunitarismu.Auguste
Modul5:Cesta západního světa od starověkých forem sociální práce počátkům sociálního zabezpečení a konstituování sociální práce
MODULč.6:Ovlivňování profesionální sociální práce vědeckými disciplínami v meziválečném
Modul7:Základy sociální práce:na našem území se od středověku vytvářela a rostla soustava
Modul 8:Sociální péče v našem státě v období od 2. světové války do současnosti Poválečné období
Modul 9-Historie sociální práce: Sociální politika, sociální služby a sociální práce. Aktuální stav a shrnutí. Sociální politika
10.modul:Cesta ke státu blahobytu, vývojové etapy a typy sociálního státu
Modul1 - Náboženství přírodních národů