Vypracované okruhy ke SZZ ze Speciální pedagogiky na UHK
Státnicové otázky91 s. / 2. roč. / pdf
Pojetí speciální pedagogiky:- v užším slova smyslu- obor, zaměřený na výchovu a vzdělávání určité cílové skupiny, která je něčím znevýhodněna- v širším slova smyslu- obor, jehož cílem je jedince se znevýhodněním začlenit do společnosti… toto pojetí přesahuje do sociální sféry= přiblížení sociální pedagogiceDefinice SP v užším slova smyslu:= vědní disciplína, která se zabývá zákonitostmi rozvoje, výchovy, vzdělávání, přípravy pro pracovní a společenské začlenění postižených jedinců a na řešení vý...
|
|
1,5 |
69x |
|
Specifické poruchy učení - seminární práce
Seminární práce32 s. / 3. roč. / doc
Specifické poruchy učení mohou být definovány jako: neočekávaný a nevysvětlitelný stav, který může postihnout dítě s průměrnou nebo nadprůměrnou inteligencí, charakterizovaný významným opožděním v jedné nebo více oblastech učení.Oblasti učení postižené ve specifických poruchách učení mohou být rozděleny do dvou skupin.První skupina se skládá ze základních školních vědomostí: čtení, psaní, pravopis, matematika a jazyk (jak porozumění, tak vyjádření). Měříme relativně jednoduché vědomosti, které m...
|
|
0,2 |
20x |
|
Tématické okruhy Ideové základy 3: Základy evropské civilizace
Studijní materiál53 s. / 2. roč. / pdf
1. okruh: VÝZVA KRIZE- dochází k výrazné proměně evropské civilizace - přesněji řečeno ke konci celé epochy, jejížvlastností bylo, že byla civilizací evropskou→ konfrontace s novými otázkami: Když končí tato epocha typicky evropské civilizace, znamená to konec projektu Evropa (toho co také můžeme nazvat jako společný evropský dům)? Znamená to, že kulturní i historická rozmanitost vlastní našemu civilizačnímu okruhu ztrácí svůj integrující prvek - ještě víc - totiž schopnost tvořit jediný domov, ...
|
|
1,4 |
2x |
|
Základy evropské civilizace - konspekty z přednášek ke zkouškovým okruhům
Poznámky52 s. / 3. roč. / pdf
1. okruh: VÝZVA KRIZE- dochází k výrazné proměně evropské civilizace - přesněji řečeno ke konci celé epochy, jejíž vlastností bylo, že byla civilizací evropskou→ konfrontace s novými otázkami: Když končí tato epocha typicky evropské civilizace, znamená to konec projektu Evropa (toho co také můžeme nazvat jako společný evropský dům)?Znamená to, že kulturní i historická rozmanitost vlastní našemu civilizačnímu okruhu ztrácí svůj integrující prvek - ještě víc - totiž schopnost tvořit jediný domov, ...
|
|
1,4 |
0x |
|
Pedagogická propedeutika - vypracované zkouškové otázky
Vypracované otázky16 s. / 3. roč. / doc
A: ZÁKLADNÍ TÉMATAA1: PŘEDMĚT PEDAGOGIKY. STRUKTURA PEDAGOGIKY A VZTAH K JINÝM VĚDÁM.pedagogika - věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou ve všech sférách života společnosti (není vázaná jen na školu a děti)vědní obor - má jasně vymezený předmět zkoumání, soubor výzkumných metod, vnitřně strukturovaný systém oboru, základní pojmový aparátstruktura pedagogiky - rozdělení:1. vertikální - kritériem je věk a vývojové etapy člověka (předškolní, zálkadní, střední...)2. horizontální - různé ...
|
|
0,2 |
36x |
|
Vypracované okruhy ke zkoušce - Komparace společenských, hospodářských a politických systémů
Vypracované otázky32 s. / 3. roč. / docx
1. DEFINOVÁNÍ A VYSVĚTLENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮFilozofie a polis:• Polis: obec, řecký městský stát• Politika: starost o veřejné záležitosti• Societas (latinsky): společnostStát Z latinského STATUS = stav, pořádek. Pojem se objevuje od 16. století (jako res publica, imperium=říše, regnum=království). Definice: Společenství lidí žijících na stejném ohraničeném území, dodržujíc určitá pravidla, normy (vyplývající z legislativy), prostřednictvím státu získávají lidé také určité výhody. Znaky:• instituce...
|
|
0,1 |
5x |
|
Vývoj a perspektivy mezináboženského dialogu - Distanční pomůcka
Skripta17 s. / 3. roč. / pdf
1. Postup domácí přípravy a práce s distanční pomůckou• Předmět „Ideové základy transkulturní komunikace 6: Vývoj a perspektivy mezináboženského dialogu" seznamuje studenty s aktuálními otázkami mezináboženského dialogu. Nastíní vývoj vztahů mezi náboženstvími v dějinách, přičemž proti ideologii střetu představí jako reálnou alternativu dialog. Reflexe mezináboženského dialogu je sledována rovněž v kontextu teologických komparativních studií. Pro katolickou církev byl v otázkách vztahu k nekřesť...
|
|
0,6 |
1x |
|
Vypracované státnicové okruhy - Etická a ideová východiska
Státnicové otázky182 s. / 3. roč. / docx
1. Myšlení starověku - překonané cesty nebo živý odkaz?Role idejí v dějinách lidstva, myšlení-věda-filosofie-náboženství-umění, moudrost staré Indie a Egypta, čínská moudrost a filosofie, řecká filosofie do Sókratova vystoupení Role idejí v dějinách vývoje lidstva- idea = myšlenka, nápad, smysl, význam, pojem, podstata- zamyšlení se nad problémy světa a věčnými otázkami lidského bytí- ideje - jako naděje → myšlenky a díla mohou pomoci a poradit• vyřešení vlastní existence • vymezení se z živočiš...
|
|
0,5 |
6x |
|
Vypracované státnicové otázky z předmětu Pedagogika
Státnicové otázky31 s. / 3. roč. / docx
1) Pedagogika a její význam, význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxiPedagogika - je společenská věda - (z řec. paidagógos - pův. otrok, který doprovázel syna svého pána do školy a pečoval o něj; později převzala latina jako paedagogus - posun k významu učitel, vychovatel).- věda a výzkum zabývající se vzděláním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. V zahraničí se používá pojem - pedagogická věda.Pedagogická teorie a její zdrojePedagogická teorie se utvářela po ce...
|
|
0,1 |
10x |
|
Robert F. Murphy - Úvod do kulturní a sociální antropologie
Skripta198 s. / 3. roč. / pdf
Úvod do kulturní a sociální antropologie je učebnicí pro úvodní kursy kulturní a sociální antropologie. Může rovněž sloužit jako přehled oboru pro zájemce z řad veřejnosti. Poprvé byla tato kniha vydána v roce 1978 jako Uvedení do sociální antropologie a změna titulu odráží rostoucí důraz, který klade na pojem kultury. Přes změnu titulu zůstalo obecné zaměření a účel díla stejný: jeho cílem je podat čtivou a intelektuálně povzbuzující alternativu klasické učebnice, má být úvodem do antropologie,...
|
|
2,9 |
21x |
|
Vypracované státnicové otázky z předmětu Etická a ideová východiska
Státnicové otázky100 s. / 3. roč. / rar
1. MYŠLENÍ STAROVĚKU - PŘEKONANÉ CESTY NEBO ŽIVÝ ODKAZ?Role idejí v dějinách lidstva, myšlení-věda-filosofie-náboženství-umění, moudrost staré Indie a Egypta, čínská moudrost a filosofie, řecká filosofie do Sókratova vystoupeníÚvod: PROMYŠLENÍ HLUBOKYCH OTÁZEK JAKO ZNAK VYSPĚLÉ SPOLEČNOSTIMá-li být lidské společenství úspěšné a dosahovat postupného zlepšování situace člověka ve světě, nemůže rezignovat na promýšlený zásadních otázek spojených se životem. Jaká je povaha světa? Jak nejlépe organiz...
|
|
2,6 |
8x |
|
Úvod do kulturní a sociální antropologie - distanční pomůcka
Studijní materiál95 s. / 3. roč. / pdf
KONCEPCE DISTANČNÍ POMŮCKYDistanční pomůcka kopíruje témata okruhů ze sylabu. Každé téma je uvedeno přednáškou, která poskytne studentům vhled do problematiky. Každý z okruhů je v distanční pomůcce uveden stručnou charakteristikou, cíli a klíčovými slovy. Stěžejní část pak tvoří odkazy na podklady pro další studium, sestávající se převážně z internetových odkazů. Následuje literatura ke studiu, na jejímž základě pak studenti vypracovávají zadané úkoly.Metodologie práce s distanční pomůckou: Pomů...
|
|
1,7 |
2x |
|
Zápisky z přednášek z předmětu Antropologie sídelních forem
Poznámky18 s. / 3. roč. / docx
Antropologie sídelních forem- O tom, jak čl. proměňuje svět, jak se otiskuje do okolního světa- Jak životní prostor vyjadřuje nás samotné, naše hodnoty- Zpětně, jak okolí působí na nás, a jak se okolní svět do nás utiskuje a spoluutváří naše hodnoty- Vývoj architektury se dá rozdělit do období» nomádská K bez stálých sídel» epocha s trvalými sídli - starověk, středověk» industrializace - vytváření umělého světa, ovládání světa- v historické perspektivě sledovat sídelní formy - jak utváří- zacílí...
|
|
0,1 |
5x |
|
Poznámky z předmětu Antropologie rodiny a příbuzenských vztahů
Poznámky20 s. / 3. roč. / docx
Antropologie rodinyVztah mezi biologickou daností a kulturouVztah mezi jedincem a společnostíRodina a její příbuzenské systémy - jakási laboratoř, nacházíme ji v každé kultuře, můžeme hledat kulturní vzorce, komparace.Má vliv na všechny vrstvy života člověka, na politický, ekonomický život. Tradiční společnosti - vše je propojenoModerní společnost - také hraje zásadní roli, ale už rozdělenéNeplati to tak úplně, je třeba to relativizovat - i v tradiční společnosti najdeme instituce - např. tajné ...
|
|
0,1 |
3x |
|
Vypracované zkouškové otázky - Etika válečných konfliktů
Vypracované otázky24 s. / 3. roč. / docx
1. VÁLKA, SPRAVEDLNOST, MÍRPrvní kapitola uvede čtenáře do problematiky etických aspektů válečného konfliktu, které na sebe znovu a s novou naléhavostí upozornily po druhé světové válce, při reflexi konfliktů dvacátého století, při zvažování důsledků studené války a případného použití jaderné pumy v budoucím konfliktu.Zajímat nás však bude i klasická teorie války, kterou jen v kostce načrtneme, abychom si před oči postavili otázku spravedlivé války a sní souvisejících několik kritérií. Nemůžeme ...
|
|
0,5 |
5x |
|
Vypracované zkouškové otázky z předmětu Obecná didaktika
Vypracované otázky39 s. / 3. roč. / doc
1. DidaktikaDidaktika: slovo didaktika je řeckého původu, didaskein znamená učit, vyučovat, učit se= didaktika představuje pedagogickou disciplínu, kterou vymezujeme jako teorii vzdělávání a vyučování. Zabývá se problematikou vzdělávacích obsahů, které se jakožto výsledky společensko - historické zkušenosti lidstva stávají v procesu vyučování individuálním majetkem žáků. Zabývá se zároveň procesem, který charakterizuje činnosti učitele a žáků a v němž si žáci tento obsah osvojují, tedy vyučování...
|
|
0,6 |
37x |
|
Distanční pomůcka - Antropologie rodiny a příbuzenských vztahů
Studijní materiál22 s. / 3. roč. / pdf
1. RODINA A PŘÍBUZENSTVÍRodinu a příbuzenství, tak jak je „od jakživa“ známe z prostředí naší domovské kultury, máme tendenci považovat za nezbytné, nevyhnutelné a klíčové sociální instituce. Jen těžko si umíme představit, že by většina samozřejmých pravidel a principů mohla fungovat úplně jinak, jen stěží si dokážeme vysvětlit případné setkání s odlišnou kulturní praxí.Pravdou ale je, že ideální „klasická“ forma MONOGAMNÍ euroamerické rodiny se poměrně těžko srovnává s realitou současného světa...
|
|
1,0 |
1x |
|
Členění didaktických prostředků podle Josefa Maňáka
Studijní materiál53 s. / 3. roč. / docx
Podle Josefa Maňáka (2003) jsou didaktické prostředky jedním ze základních prvků výchovně vzdělávacího procesu. Ve výchovně vzdělávacím procesu na sebe navzájem působí čtyři komponenty. Mezi tyto komponenty patří:• Obsah výuky, učivo, jeho struktura,• Učitel, vyučování, tj. zprostředkování učiva žákům, řízení jejich učební činnosti,• Žák, učení, tj. proces osvojování učiva žáky,• Didaktické prostředky, tj. učební pomůcky a technické vybavení, umožňující zefektivnit výchovně vzdělávací proces. (M...
|
|
0,3 |
2x |
|
Obecná didaktika - pojmy a vypracované okruhy ke zkoušce
Vypracované otázky36 s. / 3. roč. / docx
Téma A: ZÁKLADY OBECNÉ DIDAKTIKY1. CO JE DIDAKTIKA? Didaktika - teorie vzdělávání a vyučování - didaktika zahrnuje všechny jevy a procesy, které se týkají záměrné myšlenkové a motorické kultivace ve všech formách a stádiích vývoje; pojem vznikl z řeckého slova didaskein = učit; didaktika je součástí základních pedagogických věd. Základním zdrojem poznávání v didaktice je historická analýza, empirické zdroje a teoretická analýza jevu. Dříve J. A. Komenský se domníval, že pedagogika = didaktika, a...
|
|
0,1 |
21x |
|
Vypracované státnicové okruhy z předmětu Antropologie jazyka, národa a národnosti
Státnicové otázky24 s. / 3. roč. / docx
I. Jazyk jako předmět antropologických studiíLingvistická antropologie, etnolingvistika, etnografie komunikace, lingvistický relativismus, Readr: Murphy, Duranti, Sapir• studium jazyka nelze oddělit od pokusu porozumět kultuře• Jazyk ve smyslu symbolické komunikace je ústřední součásti každé lidské kultury • Jazyk je podmínkou vývoje kultury ve smyslu kumulovat zkušenosti, technologie a dal stavět na již existujících• Lingvistická antropologie - interdisciplinární obor, na hranici mezi lingvisti...
|
|
0,2 |
8x |
|
Institucionalizace smrti v postmoderní společnosti
Bakalářská práce53 s. / 3. roč. / doc
Jestliže bychom se zaměřili na hledání nejvýznačnějších charakteristik, odlišující chování člověka od zvířete, získáme nepřeberné množství takových vlastností. Namátkou zmiňme praktikování pohlavního styku nejen za účelem zachování existence druhu, dále například smysl pro humor a v neposlední řadě také — představa smrti, konečnosti vlastní existence.. A to přesto, že představa smrti je mnohem méně určitá, než by se mohlo na první pohled zdát; znamená představu nepředstavitelného.1 Strohá formul...
|
|
0,3 |
1x |
|
Etická východiska transkulturní komunikace: Fundamentální etika
Skripta47 s. / 3. roč. / pdf
SMYSL PŘEDMĚTU: ETIKA JAKO „APLIKOVANÁ ANTROPOLOGIE"UČEBNÍ TEXTMáme se seznámit se základními pojmy a kategoriemi z obecné etiky, se základními etickými teoriemi a upozorňovat na kulturní souvislosti, projevující se v odlišnostech mezi jednotlivými etickými systémy.Naším úkolem však není dělat z nás „lepšího člověka". To, o co nám půjde více, bude víc pochopit jednání lidí kolem nás. Navíc jednání lidí z různých kultur.V našem životě nereflektované používáme množství slov, která nějakým způsobem...
|
|
0,9 |
1x |
|
Sociálně patologické jevy, agresivita a šikana mezi mládeží
Závěrečná práce20 s. / 3. roč. / doc
Žijeme v době, ve které zaznamenáváme krizi výchovy, krizi rodiny, krizi autorit a zpochybňování všeho, čeho bylo z hlediska minulých generací dosaženo. Naše společnost se ocitá ve výrazném kulturním a hodnotovém zmatku, který mnohým jedincům komplikuje životní orientaci. Převážná většina mladých lidí nedokáže odolat nabídce nebezpečných způsobů života. Závislost se stává masovým fenoménem. Prognózy správně předpokládaly nárůst drogových závislostí, kriminality, násilí a dalších sociálně patolog...
|
|
0,1 |
10x |
|
Ideové základy transkulturní komunikace: Dějiny spiritualit Evropy - distanční pomůcka
Studijní materiál19 s. / 3. roč. / pdf
Předmět „Ideové základy transkulturní komunikace 4: Dějiny spiritualit Evropy“ seznamuje studenty se základními tématy duchovních dějin Evropy. Student získá základní informace o duchovních kořenech evropské civilizace. V rámci přednášek jsou představeny hlavní spirituální proudy Evropy již od předkřesťanských dob. Stěžejním zájmem je vyvážená prezentace různorodosti křesťanských spiritualit, které na tomto kontinentu vznikaly od počátečního období patristiky, přes středověk, novověk až po souča...
|
|
0,5 |
4x |
|
Vypracované státnicové otázky z okruhu Teorie kultury
Státnicové otázky90 s. / 3. roč. / rar
1) Pedagogika a její význam, význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxiPedagogika - je společenská věda - (z řec. paidagógos - pův. otrok, který doprovázel syna svého pána do školy a pečoval o něj; později převzala latina jako paedagogus - posun k významu učitel, vychovatel).- věda a výzkum zabývající se vzděláním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. V zahraničí se používá pojem - pedagogická věda.Pedagogická teorie a její zdrojePedagogická teorie se utvářela po ce...
|
|
1,8 |
7x |
|
Antropologie jazyka, národa a národnosti - výpisky z přednášek
Poznámky18 s. / 3. roč. / docx
1. Jazyk jako predmet antropologie- studovat jazyk je důležitou složkou studuji kultury- jazyk ve smyslu jazykové komunikace je nedílnou součásti kultury a podmínkou jejího vývoje Interdisciplinární obor mezi lingvistikou a antropologii- své francii spise etnologie, u nás příklon k etnografické nálepce- soc.a kulturni antropologie - boas, malinowski, moz, stross,- antropologická lingvistika je tautologii - nemá cenu říkat antropologická, už to v tom vyjádřeni je, jazyk používají jen lide, proto ...
|
|
0,1 |
6x |
|
Vypracované otázky ke zkoušce - Úvod do kulturní a sociální antropologie
Vypracované otázky39 s. / 3. roč. / docx
1. HLAVNÍ OKRUHY ZÁJMU ANTROPOLOGIE Čím se zabývá, co je její předmět, kulturní kodifikace, adheze, co znamená primitivní spol., hlavní disciplíny a., základní pojmy - etnocentrismus, kulturní relativismus…, metodyČím se antropologie zabývá? Co je její předmět?- antropologie se ptá „Co jsme vlastně za bytosti?“, antropologie je tak rozborem nás samotných- tématem (knihy) jsou způsoby, jimiž se lidé vyrovnávají se svým společenským prostředím; tyto způsoby jsou ale mnohem různorodější, než lidská...
|
|
0,1 |
14x |
|
E. Droberjar: Encyklopedie římské a germánské archeologie v Čechách a na Moravě
Skripta41 s. / 1. roč. / doc
Beroun (okr. Beroun, Středočeský kraj) - žárový hrob z časné doby římské, bohatý hrob z pozdní doby římské, sídliště z doby římské, depot římských mincí1. Ve Fibichově ulici č. 414 v Berouně-Závodí se podařilo najít žárový hrob z časné doby římské. V hliněné popelnici ležela spona s očky, podle níž lze hrob datovat do horizontu Marobudovy říše.Literatura: Motyková-Šneidrová 1963a, 9, Taf. XI:2-3.2. Rovněž v Berouně-Závodí se v roce 1978 přišlo na bohatý kostrový hrob bojovníka z pozdní doby říms...
|
|
0,2 |
1x |
|
Výpisky z přednášek - Antropologie rodiny a příbuzenských vztahů
Studijní materiál16 s. / 3. roč. / docx
ANTROPOLOGIE RODINY- souvisí s ní: antropologie, etnografie, sociologie, psychologie, dějiny umění, sociální dějiny RODINA - zvláštní sociální a ekonomická jednotka, složená nejméně z jednoho nebo dvou rodičů a jejich dětí, jejichž vztah je založen na příbuzenství a jsou mezi nimi určitá vzájemná práva a povinnosti.- vzniká uzavřením manželství a zplozením nebo adopcí dětí - formy rodiny se liší, nejmenší rodinu představuje nukleární rodina - svazek rodičů a jejich dětí. Podle některých antropol...
|
|
0,1 |
2x |
|
Vybrané části knihy Psychologie náboženství a spirituality
Studijní materiál26 s. / 3. roč. / pdf
Díl 1. Psychologie náboženství a její kontextyKapitola 1. Zde a nyní: Západ a jeho náboženství 1.1. Neodbytné otázkyNejpalčivější problém naší doby spočívá v tom. že - jak dnes volají proroci jeremiášovského typu - národy bohatých států plundrují tuto planetu, vyžírají národy chudých států a prožírají budoucnost dětí celého světa. To se děje ve jménu vity, že lidské štěstí, jež je považováno za poslední smysl života, spočívá ve stále hojnějším konzumu. Taková je - brutálně vyjádřeno - naše ekono...
|
|
1,0 |
0x |
|
Teorie výchovy - aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole
Studijní materiál26 s. / 3. roč. / doc
1. Soudobé trendy ve vzdělávání, směřování českého školství1.1 Reforma školského systému u nás po roce 1989Klasifikace V. Spilkové:- vnější reforma- vnitřní reformaVnější reforma školského systémuZahrnuje:- strukturální změny školského systému (změny v členění a délce vzdělávacích cyklů, v návaznostech a prostupnosti školského systému)- změny v řízení školství- změny ve financování školství- změny v legislativě (právní normy)Vnitřní reforma školského systémuZahrnuje:- změny v pojetí vzdělání a š...
|
|
0,2 |
4x |
|
Vypracované státnicové okruhy z Pedagogiky - předmět Pedagogicko-psychologická propedeutika
Státnicové otázky90 s. / 3. roč. / docx
1. Pedagogika jako věda o výchově. Předmět pedagogiky. Struktura pedagogiky a vztah k jiným vědám, charakteristika základních pojmů: vzdělání, vzdělávání, výchova, sebevýchova.Slovo pedagogika je řeckého původu (pais = dítě, ago = vedu). Paidagogos byl člověk, jemuž byla v zámožných řeckých rodinách svěřována péče o děti. Učil se s nimi, vodil je do školy, dozíral na ně. Často to byl vzdělaný otrok. Později byly termínem pedagog označovány osoby, které se profesionálně zabývaly výchovou a vzdělá...
|
|
0,8 |
12x |
|
Vypracované státnicové okruhy z Pedagogiky a Psychologie - Pedagogicko-psychologická propedeutika
Státnicové otázky163 s. / 3. roč. / docx
Okruhy z pedagogiky1. Pedagogika jako věda o výchově. Předmět pedagogiky. Struktura pedagogiky a vztah k jiným disciplínám. Charakteristika základních pojmů: vzdělání, vzdělávání, výchova (v širším i v užším slova smyslu), sebevýchova.Pedagogika jako věda o výchově- Původ slova je z řečtiny a doslova znamená vést dítě. Pedagogika je věda o výchově člověka. Zkoumá výchovný proces v jeho plné šíři a složitosti. Pedagogika je věda - má předmět zkoumání, terminologii i metodologii. Předmět pedagogik...
|
|
0,4 |
29x |
|
Etická východiska transkulturní komunikace: Střet civilizací v globálním světě - vypracované otázky
Vypracované otázky66 s. / 3. roč. / docx
1.Velké civilizační narativy a jejích kritika I.A. Stručné dějiny civilizačních kontaktů Evropy Evropa nikdy nebylo místo jen s jednou civilizací. Evropu tvoří množství kultur. Vždy měla kontakty s jinými civilizacemi a kulturami. Stručně v bodech podle mého: (každá to můžeme pojmout jinak)- antika a střet s „barbarama“, spravování antickým impériem jiné kultury (Izrael, Asie)- obchod s Asii - stěhování národů- islám v Evropě- rozpad na východní a západní křesťanství- židé v Evropě- obchodníci v...
|
|
0,4 |
12x |
|
Etická východiska transkulturní komunikace 3: Bioetika
Studijní materiál77 s. / 3. roč. / pdf
Představení předmětu Předmět umožní studentům vhled do vybraných etických otázek počátku, průběhu a konce života člověka a do problematiky s nimi spojené.Provázanost s ostatními předmětyEtická východiska transkulturní komunikace 3 patří mezi předměty tvořící nosnou konstrukci oboru Transkulturní komunikace. Navazuje na Etická východiska transkulturní komunikace I - II. U studentů předpokládá orientaci v základech filosofie, etiky, dějin i ostatních disciplín, na nichž je možné stavět v přednášká...
|
|
2,0 |
4x |
|
Vypracované státnicové okruhy z Psychologie - předmět Pedagogicko-psychologická propedeutika
Státnicové otázky92 s. / 3. roč. / docx
1. Předmět psychologie. Psychologie jako věda, její postavení v systému věd, disciplíny a metody. Pojem psychika. Název psychologie pochází z řečtiny a znamená nauku o duši (o psychice) (= o duševním životě) = předmět psychologie. K vymezení svého předmětu užívá termíny vědomí a prožívání, ale později se ukázalo, že toto vymezení psychologii nestačí. Psychologie je významná vědní disciplína, která usiluje o upřesnění a vymezení. Vědomí - jedna z psychických vlastností. Umožňuje člověku vytyčovat...
|
|
0,3 |
17x |
|
Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit
Studijní materiál141 s. / 3. roč. / pdf
Cílem sborníku Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit je diskutovat konceptuální východiska multikulturalismu, jakož i možnosti aplikace tohoto konceptu do sféry praktické politiky. Zveřejněním statí domácích badatelů na poli sociální antropologie a příbuzných společenskovědních disciplín bychom rádi navázali jednak na zahraniční kritické reflexe multikulturalistických teorií i politických praxí a jednak na diskuse, které se poslední dobou rozvířily v České republice stran řešení ...
|
|
2,3 |
0x |
|
Interkulturní psychologie - stručné výpisky a požadavky ke zkoušce
Studijní materiál16 s. / 3. roč. / rtf
Základní pojmy vztahující se k INKPS a k psychologickým jevům podílejícím se na chování a prožívání jedince:Kultura, etnikum, etnická identita, národ, rasy, rasismus, výchova a vzdělání, globalizace, myšlení, prožívání, kognitivní svébytnost, mentální reprezentace, sebepojetí, emoce, postoje, hodnoty, stereotypy, předsudky, morálka, asertivita, chování, akulturace, adaptaceKultura= v širším pojetí vše, co vytváří lidská civilizace= v užším pojetí projevy chování lidí - zvyklosti, sdílené hodnoty...
|
|
0,2 |
1x |
|
Křesťanské pojetí člověka ve středověku a nyní
Seminární práce9 s. / 3. roč. / doc
ÚvodKřesťanství zaujímá ve společnosti důležité postavení. Nynější pohled na osobu ve filosofické antropologii, je založena hlavně na křesťanské nauce. Já jsem si toto téma zvolila z osobního zájmu o pojetí člověka, jak v náboženstvích obecně, tak i konkrétně v katolické církvi. 1. Člověk jako obraz BohaObrovský posun ve výkladu člověka nastává v době rozpadu a zániku řeckého a římského filozofického myšlení. Do pozadí ustupuje myšlenka, že člověk má usilovat o sebepoznání a sebezdokonalení, s c...
|
|
0,1 |
1x |
|
Murphy: Úvod do kulturní a sociální antropologie
Studijní materiál16 s. / 3. roč. / doc
-Kapitola 1- Prolog• Primitivní znamená v antropologii označení společnosti,která nemá písmo,rozdělení podle tříd,etnických skupin a zaměstnání; má jednoduchou spol.organizaci,jednoduché technologie; malý počet členů• 4 antropologické disciplíny: soc.a kult.antropologie,antropologická lingvistika,fyzická antropologie,archeologie• Pronikání západního světa do každého kouta planety se stalo primitivním společnostem osudným (lidé loveni,pobíjeni,umírali na přivezené nemoci )• Kultura je mechanismu...
|
|
0,3 |
2x |
|