Vypracované státnicové otázky z okruhu Ochrana přírody
Státnicové otázky60 s. / 3. roč. / rar
1. Širší historické a společensko-vědní aspekty vztahu člověka a přírody: antropocentrismus a biocentrismus, - biologie ochrany přírody má své základy v náboženských a filozofických úvahách, které popisují vztah mezi lidskou společností a přírodním světem - člověk je v náboženství bytost fyzicky i duševně spojenou s rostlinami a živočichy a jejich okolním prostředí - taoismus, šintoismus, hinduismus, buddhismus - vysoce si cení živé, neporušené přírody (věří, že intenzivní duševní zážitky a souv...
|
|
0,7 |
7x |
|
Vypracované státnicové otázky z okruhu Aplikovaná ekologie
Státnicové otázky55 s. / 3. roč. / rar
1. Rybářství a chov ryb v rybnících a tekoucích vodách, odhady velikosti obsádek, index biotické integrity, hospodaření v jezerech a nádržích, hlavní skupiny lovených ryb, výlov a prostředí, vliv na volně žijící populaceRybářství- 31 500 druhů ryb - samotné rybářství lidé provozují po celou dobu své existence- hospodaření s rybami se rozvíjí dvěma směry - vnitrozemské rybářství na slovitelných vodách a mořské rybářství - vnitrozemské hospodaření - dobrý odhad o produkci ryb a o faktorech prostře...
|
|
2,3 |
10x |
|
Vypracované státnicové okruhy z předmětu Sociální geografie
Státnicové otázky80 s. / 3. roč. / rar
Typologie zemědělských regionů- individualita zemědělského závodu je určena strukturou jeho výroby silně vázanou na přírodní a soc.-ek. Podmínky v území - charakterizování této „individuality“ je vlastní určení typu- typ zeměd. výroby - přesně definovatelné útvary formované v jistých přír. podmínkách v důsledku sociálních a ekonomických procesů- typologie zemědělství - způsob třídění existujících struktur zemědělské výroby na základě jejich shodných rysů- principem t.z.- určení zákl. typů a char...
|
|
9,6 |
46x |
|
Vypracované státnicové otázky z okruhu Ekologie
Státnicové otázky70 s. / 3. roč. / rar
1. Ekologická pravidla (zákony), faktory limitující rozšíření. Hlavní podmínky umožňující život organismů na Zemi, reakce organismů na klíčové faktory prostředí. Změny klimatu a rozšíření organismů, základní fyto- a zoogeografické členění souše. Adaptace, energetická bilance jedince.Ekologická pravidla (zákony), faktory limitující rozšířeníZákon minima (Lieblig, 1842) - růst rostlin je limitován prvkem, jehož koncentrace je vzhledem k jeho nutnosti a využitelnosti v minimu. Kupř. fosfor je limit...
|
|
4,7 |
6x |
|
Regionální geografie České republiky - rešerše
Studijní materiál97 s. / - roč. / pdf
Český masivÚzemí je rozděleno do bloků - ker. Základní zlomový systém ČM má 3 směry (viz také mapa):1. Sudetský směr (SZ-JV) - Jáchymovský zlom, Sázavský zlom, …2. Krušnohorský směr (JZ-SV) - Litoměřický zlom, zlom Červenohorského sedla, zlom Boskovické brázdy,…3. Jizerský směr (S-J) - Jizerský zlom, Blanická brázda,…⇒ kerná stavba (viz také mapa) , členění na bloky. ČM má kosočtverečný tvar a zasahuje i za hranice (na SZ - Durynský les v Německu (nadm. výška do 980 m n.m.); na J (Novohradské ho...
|
|
3,7 |
1x |
|
Fyzikální chemie: Termodynamika - Sylabus přednášky
Přednášky15 s. / 2. roč. / doc
Základní pojmyHmota (látka) x zářenímnožství látky - molAvogadrova konstanta NA = 6,023x1023 mol-1Extenzivní veličiny - hmota, objem...Intenzivní veličiny - teplota, hustota, tlak…Molární veličiny molární hmotnost molární objem molární koncentrace, molalitaEnergie - schopnost konat práci zákon (teorém) zachování hmoty a energieJednotky energie• kinetická energie• rotační energie• potenciální energie - výsledek poziceEnergie pohybu molekul - translace, rotace, vibraceTepelná energieEkvipartiční p...
|
|
0,5 |
0x |
|
Názvosloví anorganických sloučenin - teorie + příklady
Studijní materiál9 s. / 2. roč. / doc
Obecné principy názvoslovíZákladní veličinou, na níž je názvosloví anorganické chemie vybudováno, je oxidační číslo prvků. Jde o pojem formální a oxidační číslo velmi často neodpovídá skutečné elektronové konfiguraci v molekule. Právě tato jeho vlastnost může někdy působit názvoslovné potíže. Pro názvoslovné účely je oxidační číslo prvku definováno jako elektrický náboj, který by byl na atomu prvku přítomen, kdyby elektrony každé vazby z prvku vycházející byly přiděleny elektronegativnějšímu z o...
|
|
0,1 |
0x |
|
Fyzická geografie ČR - charakteristika vybraných pohoří
Studijní materiál18 s. / - roč. / doc
Pohoří a nejvyšší vrcholyČESKÝ MASIVSmrčiny (Háj - 758 m n.m.)Krušné hory (Klínovec - 1244 m n.m.) - kerná stavbaČeský Les (Čerchov - 1042 m n.m.)Šumava (Gr. Arber - 1457 m n.m. v SRN, Plechý - 1378 m n.m. v ČR)Novohradské hory (Viehberg - 1 112 m n. m. v SRN, Kamenec - 1072 m n.m v ČR) - kerná stavbaLužické hory (Luž - 793 m n.m.)Jizerské hory (Smrk - 1124 m n.m.)Krkonoše (Sněžka - 1602 m n.m.)Orlické hory (Velká Deštná - 1115 m n.m.)Kralický Sněžník (1423 m n.m.)Hrubý Jeseník (Praděd - 1491 m ...
|
|
0,2 |
1x |
|
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha
Skripta90 s. / - roč. / pdf
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice vznikl na základě usnesení vlády České republiky č. 277 ze dne 7. dubna 1999, která v něm - v návaznosti na programové prohlášení z července 1998 - schválila hlavní cíle vzdělávací politiky. Přijaté cíle se staly východiskem „Koncepce vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v České republice“ zveřejněné Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy dne 13. května 1999. Ministerstvo se touto koncepcí přihlásilo k zásadě, že rozvoj školství a v...
|
|
5,4 |
0x |
|
Strategický plán mikroregionu - metodická příručka pro zájemce o strategické plánování ve venkovských mikroregionech a obcích
Studijní materiál76 s. / 2. roč. / pdf
1 ÚvodStrategické plánování se stává jedním z běžně užívaných nástrojů sociálního a ekonomického rozvoje. Se strategickými plány se ve veřejné správě v prvních letech 21. století roztrhl pytel. Větší města mají svoje strategické plány. Kraje připravují specializované dokumenty rozvoje. Některé z nich jsou zaměřeny na úzce vymezený okruh aktivit, jiné strategické dokumenty jsou velmi široké a mají za cíl usměrňovat rozvoj celého území kraje. Většina mikroregionů v Česku strategicky plánuje svůj d...
|
|
0,8 |
2x |
|
Vypracované moduly Základy politické vědy 1-9
Vypracované otázky32 s. / - roč. / pdf
1. Politika a politická věda (základní pojmy a členění)
Dnešní politické védy (v češtině se běžně používá i výraz politologie) navazují na jiné společenské védy - historie, sociologie, etika, psychologie, státověda, které se v určitých vazbách a souvislostech politikou, tedy politickým životem společnosti, zabývaly již před 19.stoletím, do širšího povědomí se dostává až ve druhé polovině 19.století.Rozhodujícím kritériem pro vznik politické vědy je vytvoření vlastních metod a metodologie. Pol...
|
|
0,3 |
1x |
|
Hlavní faktory ovlivňující geografické vzdělávání
Prezentace16 s. / - roč. / pdf
1) GEOGRAFIE: obsahová podstata; proces komunikace(?) Jde opravdu o předávání dosaženého aktuálního poznání??2) STÁT:2.1 instituce: MŠMT, VUP, ÚIV, CERMAT, ČŠI, VŠ2.2 organizace: ČGS, SKAV, PAU, Kritické myšlení, SCIO, Kalibro,2.3 zákony, dokumenty (viz dále),3) EVROPSKÁ UNIE: „doporučení“…mezinárodní projekty…granty4) SVĚT: nové výzvy/problémy…vliv mezinárodních organizací (např. IGU, OECD)….. vývoj v jiných oborech ….(??) Dochází ke „globalizaci“ výukového předmětu geografie???5) MÉDIA6) JEDIN...
|
|
0,3 |
0x |
|
Geomorfologický vývoj České republiky - Vývoj údolní sítě
Studijní materiál23 s. / - roč. / doc
Saxonská tektonika otevřela prostor pro činnost tekoucí vody; byla zažehnuta hloubková eroze řek. Obecně v humidních podmínkách je říční (a případně ronová) eroze hlavním geomorfologickým činitelem. Od neogénu se začíná vytvářet současná podoba našeho území, tedy systém zahloubených říčních toků.Před začátkem vývoje říční sítě v dnešní podobě (tj. před saxonskou tektonikou na začátku neogénu) vypadala Česká vysočina následovně: - v okolí České vysočiny bylo moře, Česká vysočina byla zvlněnou kot...
|
|
0,2 |
0x |
|
Popis geomorfologických celků
Studijní materiál19 s. / - roč. / doc
IA Českoleská podsoustava IA-1 Český les rozloha: 789 km2 střední výška: 628,2 m nejvyšší bod: Čerchov (1 042 m) → členitá vrchovina, zčásti plochá hornatina kerného až klenbového typu. Převážně krystalinické horniny moldanubika. Povrch se příkřeji sklání k V. Rozsáhlé hřbety a hrástě, široce rozevřená údolí, vzácněji zbytky zarovnaných povrchů. Smrkové monokultury, řídké osídlení, na S antropogenní tvary po hlubinné těžbě rud. Podcelky: Čerchovský les, Kateřinská kotlina, Přimdský les, Dyleňský...
|
|
0,2 |
2x |
|
Sociální geografie - skripta
Skripta95 s. / - roč. / pdf
1.1 Citace z „Kubeš, J. - Teoretická Geografie“...2. DEFINICE GEOGRAFIEObjekt studia vědního oboru - „prostor“ ve kterém se obor pohybuje.Objektem studia geografie je krajinná sféra. V tomto objektu se pohybuje velká část vědních oborů, ale pouze geografie se pohybuje v celé krajinné sféře, ve všech jejích dílčích sférách.Předmět studia geografie je analýza prostorového rozmístění geografických objektů a jevů v krajině (1), analýza vztahů mezi krajinnými sloţkami (2), analýza vztahů mezi územním...
|
|
1,4 |
5x |
|
Sociální geografie - vypracované otázky z Obyvatelstva
Vypracované otázky7 s. / - roč. / doc
Vývoj německé populace na našem území (1) - žijí na našem území již od středověku, většina měst ve středověku byla česko- německá, ale Češi v nich nabyli převahy až za husitské revoluce- v 16. st. nastal ekonomický rozvoj a došlo k vnější kolonizaci (německá a valašská kolonizace hor, …)- během 30leté války došlo k posunu hranice německého obyvatelstva hlouběji do vnitrozemí (do prostoru Plzně, Rakovníka, Mělníku)- v průběhu 17. a 18. st. dochází ke zvětšování rozdílů ve stupni urbanizace mezi č...
|
|
4,7 |
2x |
|
Regionální geografie Česka Zemědělství, rurální geografie
Přednášky5 s. / - roč. / doc
Regionální diferenciace jednotlivých faktorůÚvod• dopady transformace do zemědělského sektoru velmi výrazné (omezení produkčních funkcí, dopad na regionální diferenciaci zemědělství)• produkce pro vlastní spotřebu, vývoz omezený - „speciality“ (ječmen, slad, chmel) a tradiční přebytky (mléko, vejce) + koncetrace do rentabilní oblasti produkce• změny regionální diferenciace zemědělství: úrodné oblasti - stagnace (intenzifikace) neúrodné oblasti - extenzifikace (údržba krajiny)• postavení zeměděls...
|
|
0,3 |
1x |
|
Klima ČR - Faktory ovlivňující klima
Studijní materiál13 s. / - roč. / doc
Klima našeho státu je mírné (mírného pásu), přechodné (kont X OC) s výraznějšími vlivy oceánu než pevniny (+ Z-Vgradient: na Z je OC ze 4/5, na V je OC z 2/3). Všeobecně převažuje proudění ze západních sektorů, přinášející nad naše území vlhký oceánský vzduch. Počasí se vyznačuje značnou proměnlivostí v průběhu roku, přes naše území ročně přechází 50 - 70 putujících cyklon, což znamená průměrně každý 5. až 7. den zásadní změnu počasí.Vzhledem k velikosti státu nehraje podstatnou roli zeměpisná š...
|
|
0,5 |
0x |
|
Mediální výchova ve výuce zeměpisu
Prezentace18 s. / - roč. / pdf
Proč se mediální výchovou zabývat?Stále více informací předáváno- prostřednictvím obrázků a zvuků (TV ..., e-mail, sms, billboardy)- elektronickými médii - musíme se naučit číst „jazyk“ obrázků a zvukůMédia ovlivňují náš život např. tím, že:- reklamy působí na naše rozhodování- „timing“ televizních zpráv či urč. pořadu organizuje náš čas- útočí na náš vkus, působí na postoje a myšlení- umožňují rodičům „odkládat“ své děti- informují o veškerém dění u nás i v zahraničí- šetří náš čas vyhledáváním...
|
|
0,2 |
18x |
|
Populační vývoj České republiky
Studijní materiál9 s. / - roč. / docx
PravěkZákladní informace o pravěkém obyvatelstvu českých zemí přináší materiální kultura, písemných informací je minimum. Je zde otázka změny kultur, resp. výměny obyvatelstva. Jde o to, docházelo-li k ní a jestli ano, tak do jaké míry přinášeli migranti novou kulturu a nové technologie a zda vůbec docházelo k výměně nejnižšího obyvatelstva.Co se týče přirozené reprodukce, rodina měla cca 3 až 5 dětí, přičemž po tisíciletí se tento ukazatel neměnil. Naděje dožití byla díky špatným životním podmí...
|
|
0,2 |
0x |
|
Voda v České republice
Studijní materiál20 s. / - roč. / doc
PODZEMNÍ VODYPodzemní vody rozlišujeme na vody s mělkým oběhem, které se v podloží pohybují v hloubkách 10 až 100 m a jsou prosté minerálů, a na vody hluboké. Objem, resp. kapacita jednotlivých oblastí z hlediska jímání vod závisí na- vlastnostech hornin a- klimatických podmínkách (hlavně srážkách).Celková hydrologická situace České republiky z hlediska podzemních vod je v celoevropském kontextu záležitostí velice ožehavou. Problémem je, že se naše republika nachází na střeše Evropy a voda tedy ...
|
|
0,2 |
0x |
|
Vybrané periglaciální tvary vysokých sudet
Projekt2 s. / - roč. / pdf
Vysoké Sudety (Krkonoše, Hrubý Jeseník, Králický Sněžník) jsou jedinými českými pohořími, jejichž vrcholové partie zasahují nad alpinskou hranici lesa. Nad alpinskou hranicí lesa (AHL) se nacházejí četné periglaciální tvary, z nichž některé lze s určitostí považovat za fosilní, u některých mohlo a může za určitých podmínek dojít k oživení jejich tvorby a rovněž další tvary, které vykazují jisté známky aktivity i v současnosti. Periglaciální tvary, které se nacházejí nad AHL, byly podrobeny zákla...
|
|
0,1 |
0x |
|
Dokumentace kvetoucích rostlin
Seminární práce14 s. / - roč. / doc
5) Zdokumentujte alespoň 10-ti kvetoucích rostlin. Zakreslete květní diagram a zapište květní vzorec. Zapište typ květenství (pokud je).
b) Morfologie: alespoň 5 morfologicky různých listů – zdokumentovat (kresba nebo foto) a popsat (tvar, okraj, báze…žilnatina, odění – použijte lupu)
alespoň 5 rašících pupenů n. mladých listů, kde je viditelná vernace, aestivace
c) U vybraných alespoň 5-ti druhů kvetoucích rostlin z venkovních expozic zjistěte typ květenství
&n...
|
|
2,8 |
0x |
|