Historické parky a zahrady, metody obnovy a ochrany a vývoj názorů na danou problematiku; dějiny parkových úprav v Evropě od renesance do 20. století
Studijní materiál20 s. / 1. roč. / doc
Definice historické zahrady Florentská charta definuje historickou zahradu jako architektonickou a vegetační kompozici, jež je z hlediska umění nebo dějin celospolečensky významná a je považována za památku. Jedná se o architektonickou kompozici (plán zahrady včetně vegetační složky a její reliéf; rostlinná hmota: dřeviny, jejich objem, barevnost, rozmístění, vzájemné poměry; její stavební či dekorativní prvky; její tekoucí i stojaté vody s příslušným zrcadlením) jejíž materiál je především ros...
|
|
0,1 |
2x |
|
Historické parky a zahrady, metody obnocy a ochrany, dějiny parkových úprav v Evropě od renesance do 20. století
Prezentace25 s. / 1. roč. / ppt
Definice historické zahrady na základě Florentské charty- Historická zahrada - architektonická a vegetační kompozice, jež je z hlediska umění nebo dějin celospolečensky významná a je považována za památku- Jedná se o architektonickou kompozici, jejíž materiál je především rostlinný, pomíjející a obnovitelný- Vyjadřuje úzké vztahy mezi civilizací a přírodou- Historické zahrady jsou památkami zahradního umění, které jsou spojeny s určitým slohovým názorem doby, ve které vznikly- Historické zahrady...
|
|
9,0 |
0x |
|
Vypracované státnicové otázky z okruhu Teorie kultury
Státnicové otázky90 s. / 3. roč. / rar
1) Pedagogika a její význam, význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxiPedagogika - je společenská věda - (z řec. paidagógos - pův. otrok, který doprovázel syna svého pána do školy a pečoval o něj; později převzala latina jako paedagogus - posun k významu učitel, vychovatel).- věda a výzkum zabývající se vzděláním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. V zahraničí se používá pojem - pedagogická věda.Pedagogická teorie a její zdrojePedagogická teorie se utvářela po ce...
|
|
1,8 |
7x |
|
Vypracované státnicové otázky z okruhu Dějiny umění - vhodné k tisku
Státnicové otázky120 s. / 3. roč. / rar
PERIODIZACEPodle materiálů, z nichž si lidé vyráběli nástroje, se pravěk (na základě Thomsenovy třídobé periodizace z roku 1836) obecně dělí takto:DOBA KAMENNÁ (3 500 000 př. n. l. - 2200 př. n. l.)STARŠÍ DOBA KAMENNÁ, PALEOLIT (3 500 000 př. n. l. - 8000 př. n. l.)Nejstarší paleolit (3 500 000 př. n. l. - 1 000 000 př. n. l.)Starý paleolit (1 000 000 př. n. l. - 300 000 př. n. l.)Střední paleolit (300 000 př. n. l. - 40 000 př. n. l.)Mladý paleolit (40 000 př. n. l. - 10 000 př. n. l.)Pozdní pa...
|
|
2,5 |
31x |
|
Historické parky a zahrady a dějiny parkových úprav v Evropě od renesance do 20. století
Studijní materiál16 s. / 1. roč. / docx
1.1 Starověk a antikaStarověkUž ve starověku dosáhla zahradní kultura vysokého stupně rozvoje a stala se bohatým zdrojem inspirace pro tvůrce zahrad v následujících staletích. O významu tehdejší zeleně svědčí nejen různé typy zahrad (užitkové, okrasné, pohřební atd.), ale také celá řada soch, fontán, altánků a jiných zahradnických dekorací. Kromě soukromých zahrad byla upravována veřejná prostranství, byly zakládány posvátné háje a první obory.Egypt V zemi, která sestávala převážně ze suchých úz...
|
|
1,5 |
0x |
|
Státní památková péče v Rakousku a ČSR v 19. a první polovině 20. století
Studijní materiál24 s. / 1. roč. / docx
Období Rakouska - UherskaZa první legislativní opatření na ochranu památek v Českých zemích (které byly do roku 1918 součástí Rakouska-Uherska) bylo císařské rozhodnutí z 31. prosince 1850, kterým byly dány stavební památky pod ochranu státu a ministerstva pro obchod, průmysl a veřejné stavby. Císařské rozhodnutí dále ukládalo zřídit Centrální komisi pro výzkum a zachování stavitelských památek. Působila nejen jako byrokratický orgán, ale i jako vědecký institut.Centrální komise pro výzkum a zac...
|
|
0,1 |
1x |
|
Vypracovaný státnicový okruh - Úvod do studia kultury
Státnicové otázky55 s. / 3. roč. / docx
Renesanční umění» návrat a oživení antických uměleckých tradic, představovaných zejména římským uměním» rysy: antropocentrismus, racionalita, harmonie, střízlivost, pozemskost» nejvýznamnější proud: humanismus (hlavně literatura, drama a věda)» 13. století, Itálie, spjata s rozvojem měst a vystoupením měšťanstva jako společenské síly» astronomie: ovlivnila renesančního člověka • Mikuláš Koperník, Giordano Bruno, Johannes Kepler» ztráta jistoty, kterou poskytovala křesťanská víra, získání osobní ...
|
|
5,3 |
0x |
|
Vypracované státnicové otázky z předmětu Dějiny umění
Státnicové otázky14 s. / 3. roč. / pdf
1.Umění pravěkých kulturanimismus, totemismus, fetišismus, kult matkystarší paleolit - pračlověkmladší paleolit - homo sapiensvýtvarný sloh:A. západoevropský = realistické zobrazováníB. východoevropský = geometrická abstrakceFRANKOKANTABERSKÁ OBLAST - Pyreneje (jižní Francie, severní Španělsko)Francouzské jeskyně: Lascaux (sál býků), Les Trois Tréres, ChauvetŠpanělské jeskyně: Altamira (asi 13 000 př.n.l. - makarónská kresba), Pindalkultovní architektura neolitu - Stonehegne (=kromlech) cca 1800...
|
|
32,1 |
14x |
|
Vypracované státnicové okruhy - Teorie kultury
Státnicové otázky99 s. / 3. roč. / docx
1. Předmět, kulturní a sociální antropologie, základní pojmyPředmět kulturní a sociální antropologie, kultura, přirozenost a výchova, metody kulturní a sociální antropologie, lidské univerzálie, problém etnocentrismu, problém překladu a interpretacePředmět kulturní antropologie- Antropologie je věda humanitní není exaktní. (nedá se potvrdit experimentem) Předmětem sociální a kulturní antropologie je výzkum kultury chápané jako způsob života sdílený členy určité společnosti a popis a přizpůsobení...
|
|
0,4 |
13x |
|
Vypracovaný státnicový okruh - Dějiny kultury
Státnicové otázky55 s. / 3. roč. / docx
EPOCHY• Pravěké umění (250 000-4 000 př. n. l.)• Starověké umění (4 000 př. n. l. - 746 n. l.)• (Evropské) středověké umění (476-1492)• (Evropské) novodobé umění (1492-1848)• (Evropské) moderní umění (1848- )• Postmoderní umění (40. léta 20. století- )Pravěké umění - etapy (250 000-4 000 př. n. l.)• Doba kamenná (paleolit, mezolit, neolit, eneolit), doba bronzová atd.• Paleolitické umění (250 000-9000/6000 př. n. l.)• Neolitické umění (9000-4000 př. n. l.)Nejstarší nálezy pravěkého umění: 30-25 ...
|
|
5,3 |
0x |
|
Základní teorie kultury - distanční pomůcka
Studijní materiál26 s. / 3. roč. / pdf
PROBLÉMOVÉ OKRUHY1. Úvod do teorie kultury, metody studia kultury2. Evolucionistické a difuzionistické teorie kultury3. Konfiguracionistické a psychologické teorie kultury4. Funkcionalistické a strukturalistické teorie kultury5. Neoevolucionistické, ekologizující a etnografické teorie kultury6. Současné trendyKONCEPCE DISTANČNÍ POMŮCKYMateriál stručně představuje jednotlivé problémové okruhy. Témata jsou uvedena informativními texty a osnovami se základními tezemi a autoritami, které studentům p...
|
|
2,3 |
3x |
|
Výpisky z předmětu Základní teorie kultury
Poznámky24 s. / 3. roč. / docx
Historické shrnutí vývoje užívání pojmu kultura:Colo“ nebo „colere“ - latinsky vzdělávat, obdělávat, pěstovat (zemědělství)- specificky lidský způsob organizace, realizace a rozvoje činnosti a zhmotňuje se ve výsledcích lidské práceV antice znamenala kultura lidskou vzdělanost nebo úroveň, které se nedostávalo všem(Cicero řekl, že filosofie je kultura ducha)> pojem získává selektivní, odlišující funkciVe středověku byl pojem stále používán ve smyslu kultivace lidských vlastností, není však to...
|
|
0,1 |
2x |
|
Dějiny péče o památky v 1. polovině 20. století
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / docx
Na počátku 20. století dochází ke změně v teorii i praxi památkové péče, kdy v tomto směru získávají vůdčí úlohu historici umění. Ti postupně upouští od dřívějšího estetického dogmatismu, který nahradilo evolučního nazírání na umění minulosti a uznání stejného významu a nezastupitelnosti všech jeho slohových projevů. Například v Německu Georg Gottfried Dehio se vracel k Ruskinovi pod heslem „Konzervovat ne restaurovat.“ V Rakousku zas Alois Riegl prosazoval jako východisko péče o památky hodnotu...
|
|
0,1 |
0x |
|
Románsky sloh a gotika - souhrn výpisků
Poznámky31 s. / 2. roč. / pdf
Křesťanská pozdní antikaPozdní Řím byl charakteristický úpadkem, ztrátou území a postupnou barbarizací.Císař Konstantin uzákonil křesťanství jako oficiální náboženství Římské říše, načež se mohly začít stavět velké kostely. V Římě vznikaly nové kostely za hradbami, na volných pozemcích okolo staré zástavby. Po Konstantinovi jeho matka a manželka chtěla, aby našel skutečné stopy po životě Krista, pročež se konaly různé vykopávky převážně ve svaté zemi, následně pak probíhala stavba svatostánků na...
|
|
4,0 |
0x |
|
Úvod do studia kultury - poznámky chronologické
Poznámky22 s. / 3. roč. / docx
ANTIKA• 9.st.pnl - 5 st.nl• helénismus:• 336 pnl - 30 nl• antropocentrismus, senzualismus• filozofové: ŘECKO: Hérakleitos, Sokrates, Platón, Aristoteles, ŘÍM: Seneca, Plotinos• matematika a geometrie: ŘECKO: Pythagoras, Eukleidés, Archimédes• architektura:• chrámy (Artemidám ch.v Dresu - 6.st.pnl, Parthenón - Feidiás, Ch.Athény Niky na athénské Akropoli - 5.st.pnl.)• paláce ( p. v mykénách, Athénách a Thébách - nejstarší, flaviovský p. na řím. Palatinu - 1.st.nl, Diocletiánův p. ve Splitu - 3.st...
|
|
0,2 |
1x |
|
Obnova historických střech, krovů, okenních a dveřních konstrukcí u historických staveb; metody a vývoj názorů na danou problematiku
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / doc
Obnova historických střech a krovů Co je to střecha a její funkce? „Střecha je základ“. V této nadsázce je ukázána důležitost této části stavby. Mimo jiné funkce (např. estetické aj.) je důležitá funkce technická, tedy ochrana stavby před povětrnostními vlivy a jejich důsledky (neboť by jistě nikdo dobrovolně nepřivítal probuzení kapajícího proudu vody způsobeného závadou v této konstrukci). „Zatékání poškozenými střechami je nejčastější příčinnou poruch a destrukcí architektonických památek.“ ...
|
|
0,7 |
6x |
|
Vypracované varianty testů z předmětu Základní teorie kultury
Testy6 s. / 3. roč. / rar
1. Definujte co nejpřesněji pojem "kultura".- specificky lidský způsob organizace a realizace činnosti, který se zhmotňuje ve výsledcích lidské práce- část společnosti, ve které si lidé vytváří své zvyky, tradice a svůj způsob života, podle kterého žijí2. Vyjmenujte alespoň 3 fenomény, jimiž se člověk liší od zvířete.a. řečb. fantaziec. sebeuvědomění3. Co je to axiologické pojetí kultury a ve které době převažovalo?Axiologické - hodnotící, pozitivní pojetí kultury (renesance, osvícenství)4. Defi...
|
|
0,1 |
2x |
|
Vídeňská škola - Edelberg, Thausing, Wickhoff...
Prezentace12 s. / 1. roč. / pptx
Hlavní zásady školy: - zvýšené nároky na vědeckost kritické metody- idea jednotného nepřerušovaného vývoje- žádné úpadkové období- rehabilitace uměleckých epoch, považovaných dříve za úpadkové (pozdně římské umění, manýrismus, barok)- důraz na vztah umění a jeho historickou určenost místa- Zájem o muzejní práci a památkovou péči- Prostřednictvím žáků a následovníků měla tato škola mimořádný význam pro rozvoj dějin umění v Čechách - Birnbaum, Kramář, Matějček
|
|
2,0 |
0x |
|
Urbanismus jako téma památkové péče, metody a vývoj názorů na danou problematiku
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / docx
Urbanismus obecně je multidisciplínární obor, který se věnuje navrhování sídelních útvarů, jako jsou města či vesnice, ale také jejich částí. Kromě zmíněného navrhování sídelních útvarů se nadále věnuje tvorbě, rozvoji a regulaci vývoje měst a vesnic, ale také parků či krajiny. Cílem urbanismu je zajištění udržitelného rozvoje území. Tohoto cíle se snaží dosáhnout pomocí optimálního vývoje sídelních struktur, vyváženým uspořádáním území, udržením ekologické rovnováhy a ochranou kulturního dědict...
|
|
0,1 |
1x |
|
Péče o kamenné artefakty
Studijní materiál4 s. / 1. roč. / doc
Spor o polychromiiPočátkem 30. let 19. století se rozhořel mezi historiky umění spor o původní podobu antických památek, který vešel do dějin jako spor o polychromii (něm. Polychromiestreit). Vědci se přeli v otázce původního charakteru řecké a římské architektury, především chrámů, která se dochovala do té doby v podobě bílých, především bělí mramoru zářících torz. Na jedné straně zde byly názory prezentované Pařížskou akademií, jež zastávala názor, že antická architektura byla „kamenná“, na dr...
|
|
0,1 |
3x |
|
Dějiny hmotné kultury
Přednášky43 s. / 1. roč. / doc
Teoretický a metodologický úvod Sociální dějiny vs. historická antropologie Historická antropologie - práce Carla Ginzburga, Emmanuela Le Roy Ladurie, Keith Thomas ad. Od sociálních dějin se liší 5 charakteristikami: 1. sociální dějiny popisují obecné tendence na základě dokladů kvantitativní povahy; historická antropologie je kvalitativní, je zaměřena na specifické případy 2. práce ze sociálních dějin popiauje životy mnoha miliónů lidí , historicko antropologické práce se zaměřují na malá spole...
|
|
0,3 |
0x |
|
Základní teorie kultury - Václav Soukup - Dějiny antropologie
Studijní materiál4 s. / 3. roč. / doc
• (* 1957) český kulturolog a antropolog působící na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze.• přednáší základy sociální a kulturní antropologie, kulturologie a paleoantropologie. • Patří k zakladatelům interdisciplinárně koncipovaného studijního oboru kulturologie - původního českého projektu, který aspiruje na vybudování interdisciplinární báze výzkumů člověka, společnosti a kultury. • V současné době zastává funkci vedoucího katedry teorie kultury (kulturologie).Otázky k textu Charakte...
|
|
0,2 |
0x |
|
Objekt vo verejnom priestranstve
Semestrální práce5 s. / 3. roč. / docx
Každý deň prichádzame do styku s verejným priestorom. Či už sú to námestia, ulice, nábrežia, promenády ale aj trhoviská. Týkajú sa každého z nás. Ovplyvňujú našu kvalitu žitia viac ako si uvedomujeme a každý sa svojím spôsobom podieľa na tom ako vyzerajú alebo ako fungujú. Nachádzame v nich rôzne sochárske diela alebo rôzne umelecké objekty. V tejto práci sa chceme zamerať na základný sochársky objekt.Objekt (brána) je základný sochársky objekt. Objekt bude dôležitou súčasťou verejného priestoru...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vizuální komunikace - Počátky fotografie
Seminární práce10 s. / 2. roč. / doc
Téma „Vývoj fotografie“ jsem si vybrala zejména ze dvou hlavních důvodů. Jedním z nich je fakt, že fotografie je fenoménem, který se od svého vzniku těší velkému zájmu jak široké laické veřejnosti, tak odborníků z nejrůznějších oborů, ať již vědců, umělců či vynálezců. Díky fotografii je lidstvu umožňováno shlížet obrázky ze vzdálených a nedostupných míst, dokazovat pomocí ní experimenty, bavit se, dozvídat se nové informace a ještě nespočet dalších věcí. Dalo by se tedy říci, že fotografie dosl...
|
|
0,1 |
0x |
|
Primitivní myšlení a civilizovaná mysl - Claude Lévi Strauss
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / docx
- C. L. Strauss zde zdůrazňuje, že mezi národy primitivními a mezi národy civilizovanými je v lidské mysli jen jediný skutečný rozlišovací znak a to je ten, že primitivní národy nemají písmo. Nazývá je tedy místo „primitivní národy“ jen „národy bez písma“. - Charakter myšlení u „národů bez písma“ byl charakterizován dvěma způsoby: 1) B. K. Malinowským, který ve svém díle tvrdí, že myšlení všech „primitivních“ národů bylo a je určované základními životními potřebami. A že když víme, že nějaký nár...
|
|
0,1 |
0x |
|
Dějiny péče o památky v 19. století
Studijní materiál6 s. / 1. roč. / docx
Nově se formující vztah k památkám: 1850 - ustanovení Ústřední komise pro výzkum a zachování stavebních památek, jež postavilo památky celé říše pod právní ochranu. Vzápětí formulované zásady obsahovaly doporučení, aby okolí památek bylo „přiměřeně okrášleno“ a vlastní objekty „puristicky“ očištěny. Na středoevropskou praxi inspirativně působily výsledky kolínské restaurátorské hutě. Její principy přenesl do Vídně Friedrich von Schmidt, hlavní činitel svatoštěpánské restaurátorské huti a profeso...
|
|
0,1 |
2x |
|
Martin Soukup - Biokulturní perspektiva
Studijní materiál4 s. / 3. roč. / docx
-pojem kultura je polysémantický-používá se v mnoha oborech a souvislostech-původ z latinského colo,colere-kultivování,obydlování,rozvoj ducha-antika-Cicero, Sokrates, Platon-axiologické pojetí kultury-Cicero-poprvé použil pojem kultura -filosofii označil, jako pěstování ducha-položil tím základy pojetí kultury jako lidské vzdělanosti-kultura se chápe jako aktivita=vede člověka ke zlepšení-středověk-používá se ve spojení s náboženským obsahem-kult-Casmann-nauka o lidské přirozenosti-zkoumání těl...
|
|
0,1 |
0x |
|
Osobnost Sylvie Guillem - absolventská práce
Závěrečná práce20 s. / - roč. / doc
I. ÚvodTuto osobnost jsem si vybrala proto, že mě zaujala její technická a herecká vyspělost. Při hlubším zkoumání jsem zjistila, že je to velice inteligentní žena a i její názory na taneční scénu jsou velice inspirativní. Současně bych chtěla ještě upozornit na neúplnost údajů mezi léty 2004-2007. V České republice se o Sylvii Guillem můžeme dozvědět pouze z jedné nebo dvou videokazet choreografií, ve kterých tančila. Veškerý materiál, ze kterého jsem čerpala, pochází ze zahraničních webových s...
|
|
1,0 |
1x |
|
Vypracované státnicové otázky k bakalářským státnicím - Malířství a sochařství raného novověku do 1850
Státnicové otázky42 s. / 3. roč. / doc
1. Malířství v Itálii v 16. století • Vrcholná renesance v Římě a Benátkách: Raffael, Michelangelo, Leonardo, Belliniové, Giorgione, Tizian, Veronese; manýrismus na italských dvorech2. Sochařství v Itálii v 16. století • Sochařství vrcholné renesance a role antiky; centra, zejm. Florencie a Řím; Michelangelo, témata jeho tvorby a jeho názory na sochařství; manýristické sochařství na italských panovnických dvorech; figura serpentinata; Giambologna; Cellini; velcí renesanční mecenáši a objednavate...
|
|
0,7 |
1x |
|
Vypracované státnicové otázky k bakalářským státnicím - Malířství a sochařství středověku a renesance
Státnicové otázky74 s. / 3. roč. / doc
1. Byzantské umění a případy jeho vlivu na Západě• Základní periodizace byzantského umění; jednotlivá výtvarná média; ikony ze Sinaje; ikonoklasmus; transfer ikonografie na Západ; Ravenna, Řím a Sicílie; křížové výpravy; recepce byzantského umění ve 13. století v Itálii a v Říši; tzv. byzantinismus české gotikyzemě kolem východních břehů Středomoří, které nepodlehly barbarským vpádům v 5.st. ovšem stále musely čelit barbarským a arabským útokům velkou roli hráli císaři, kteří se snažili zemi udr...
|
|
1,1 |
1x |
|
Televizní dramaturgie a programová skladba - výpisky ze skript
Poznámky56 s. / - roč. / pdf
Konec 19. stol. - charakter. Rys - jedinci vstupují do neosobních sociálních vazeb, cítí se sociálně izolovaní- oslabení tradičních svazků- nárůst racionality na úkor citových vazeb- rozvoj dělby práceAutorem pojmu MASOVÁ SPOLEČNOST je WILLIAM KORNHAUSER(rozvoj výrobních technologií => masová výroba a levná produkce velkého množství výrobků dostupného širokým vrstvám; koncentrace velkého počtu dělníků do městských aglomerací ==> vyvinula specifická komunikace - MASOVÁ KOMUNIKACE)- charakte...
|
|
0,3 |
1x |
|
Stručně zpracované státnicové otázky z okruhu Malířství a sochařství raného novověku do 1850
Státnicové otázky35 s. / 3. roč. / doc
1. MALÍŘSTVÍ V ITÁLII V 16. STOLETÍ- výtvarní umělci zcela zrovnoprávněni s ostaními umělci, získávají věhlas, z pozice řemeslíků umělci- proměńuje se i vztah objednavatel - umělec, objednavatelé se snaží dostat do přízně umělců- umělec nepracuje pouze rukama, má i myšlenku - disegno- Alberti - architektura, sochařství, malířství - duchovní myšlenky, ne řemeslné - myšlenka univerzálního člověka, který ovládá všechna umění, i znalosti ve vědě - tuto myšlenku naplnil až Leonardo- v Římě - Leonardo...
|
|
0,3 |
0x |
|
Ochrana přírody, přírodní rezervace a arboreta, metody a vývoj názorů na danou problematiku v českých zemích
Studijní materiál22 s. / 1. roč. / doc
Ochranu přírody asi každý z nás může označit za lidskou podporu a obnovu živé složky planety Země, proti samovolnému ničení a pustošení přírodními vlivy a nežádoucími antropogenními zásahy, které vedou k rozvratu a zániku mnoha organismů. Naše kroky by proto měly postupovat co nejúčelněji a nejšetrněji bez toho aniž bychom mysleli na postranní úmysly a materiální obohacení na úkor bezbranné flóry a fauny. Co se týče právní normy a formulací, definuje legislativa ČR, zákon 114/1992 Sb. o ochraně ...
|
|
0,2 |
3x |
|
Fenomén - Sběratelství (renesance, manýrismus, baroko, Sbírky Rudolfa II.)
Poznámky16 s. / - roč. / doc
Renesance - manýrismus = snaží se podat soustavný obraz (encyklopedický charakter sb.) z celého sv.ZLOM oproti STŘEDOVĚKU … konec 15. stol. a poč. 18. stol. = snaha o uměleckost, větší důraz na umění; renesanční rčení: ARS AURO PRIOR = UMĚNÍ PŘEVYŠUJE ZLATOSBÍRKY: převažuje snaha umění nad materiálem (UMĚLECKOST NAD MATERIÁL)= Leonardo má větší cenu než drahocenný materiál, jako jsou pigmenty, z kterýchž jsou namalovány obrazy; větší zájem o příroduSBÍRKOVÝ ZLOM: SB. Jeana de Berry (burgundský v...
|
|
0,1 |
1x |
|
Vypracované státnicové otázky k bakalářským státnicím - Malířství a sochařství po roce 1850
Státnicové otázky72 s. / 3. roč. / doc
1. Co je moderní umění• Význam slova moderní - Ch. Baudelaire a počátky moderního umění; časové vymezení moderního umění, podmínky vzniku, charakteristika, nové instituce; moderní - modernistický - avantgardní; pojetí originality, moderní umění a tradice (Význam slova moderní - Ch.Baudelaire a počátky moderního umění, časové vymezení moderního umění, podmínky vzniku, charakteristika, nové instituce, moderní - modernistický - avantgardní, pojetí originality, moderní umění a tradice- Moderní umění...
|
|
1,1 |
1x |
|
Stručně zpracované státnicové otázky z okruhu Malířství a sochařství středověku a renesance
Státnicové otázky40 s. / 3. roč. / doc
1. BYZANTSKÉ UMĚNÍ A PŘÍPADY JEHO VLIVU NA ZÁPADĚ- chronologie: 1) 4. - 7. st. - před ikonoklasmem - doba vlády císaře Justiniána (6.st.); vznikla Hagia Sofia, stavby v Ravenně, Soluni (mozaiky) 2) 10. - 12. st. - makedonská renesance: obnova výtvarné aktivity, převažuje malířství, mozaiky v interiérech - především desková malba (Bohorodička vladimírská 1125, Cařihrad) 3) první dvě třetiny 13. st. - latinské císařství: pro Byzanc krize - retrospektivní ráz 4) konec první pol. 15. st. - rozpad BŘ...
|
|
0,3 |
0x |
|
Doc. František Petr (1884-1964) - restaurátor
Diplomová práce123 s. / 5. roč. / pdf
1. ÚvodPrvotním úkolem mojí práce bylo přiblížit osobnost Františka Petra zejména jako restaurátora. Vycházela jsem především z textu Karla Dvořáka, který byl publikován v polovině padesátých let. Dvořákův článek nabízí bohatství podnětů k bádání, které moje práce beze zbytku nevyčerpala. Je ale třeba položit si otázku na relevantnost textu vzhledem k době jeho vzniku. Ačkoliv se jedná o zásadní a neopomenutelný zdroj, bylo by dobré se pokusit důkazně prověřit údaje zejména z počátku 20. století...
|
|
11,0 |
0x |
|
Ruth Benedictová - Kulturní vzorce
Studijní materiál9 s. / 3. roč. / doc
I. Věda o zvycích Antropologie studuje člověka jako tvora společenského. Zabývá se:- lidským chováním a tím, jak je toto chování utvářeno tradicí- zvyky v různých kulturách a způsobem, jakým ovlivňují životy jednotlivců, kteří ji tvoříDůležité je přitom vyvarovat se upřednostňování jednoho (vlastního) sociálního schématu před druhým (str.18). To je velmi těžké - každý člověk je od narození formován společností t.j. přebírá její hodnoty, zvyky, tradice a stává se tak vlastně jejím produktem. Odtu...
|
|
0,1 |
6x |
|
Dějiny péče o památky a jejich institucionalizované ochrany do 18. století
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / docx
POČÁTKY ZÁJMU O MINULOST; ANTIKA Ve starověku docházelo k pietnímu zachovávání starých uměleckých děl. Šlo o kult živých, zejména religiózních představ, kterým jako takovým nebyla vlastní žád-ná pamětní hodnota (památky), nýbrž velmi reálná přítomnostní hodnota. Pieta (úcta) nepřináležela lidskému dílu, nýbrž božstvu, které se v této pomíjivé formě (přechod-ně) usídlilo. Kvůli nárokované nepomíjivosti přítomnostní hodnoty bychom např. mohli na každou antickou sochu božstva rovnou nahlížet jako n...
|
|
0,1 |
3x |
|
Společné okruhy ke státnicím na UMPRUM
Státnicové otázky80 s. / 3. roč. / rar
1. Proměny pojmu umění v evropské kultuřeAntika: první pokusy o vymezení estetických pojmů. Rozvíjení antického základu ve středověku a renesanci. Baroko: umění jako ztělesnění vznešeného. Osvícenství: normativní chápání klasického ideálu. 19. století: rozštěpení mezi salonním a moderním uměním. Secese: propojení umění a života. Klasická moderna: umění jako originální autorské gesto; avantgardy a provokace. Poválečná moderna: technický obraz, performativní gesto, koncept. Postmoderna a revize or...
|
|
28,0 |
11x |
|