Vypracované otázky k ústní zkoušce z Farmakognozie
Vypracované otázky38 s. / 3. roč. / doc
1. Definice, vznik a vývoj farmakognozie. Objekt jejího zkoumání a úlohy. Postavení v systému farmaceutických věd empirie, Hippocrates, Theofrastos - systematika, Dioscurides - De Materia Medica, Galenos, Avicenna, Mathioli. Renesance - účinek propojen ke konkrétní LL, Paracelsus, J.J. Kamel - jezuita, Filipíny, medaile VFU, 18. A 19.stol - rozkvět, droga jako surovina k izolaci: objev morfinu, izolace atropinu, Linné - systematika, Lhoták, Švec, Homola. Dnes: studium LL, LR, mechanismy účinku a...
|
|
0,5 |
16x |
|
Otázky z oboru Veterinární farmakologie - Obecná farmakologie
Vypracované otázky21 s. / 4. roč. / doc
1, Specifické rysy použití léčiv ve veterinární medicíně1, druhová šíře živočichů• v humánní medicíně jen člověk, ve veterinární velká šíře: obratlovci (převážně) a bezobratlí, kmeny, třídy, čeledi, rody a druhy živočichů (i různá plemena). • pro účinnou a bezpečnou farmakologickou péči je nutná znalost těchto rozdílů• vliv má i věk, patologický stav, psychický stav atd.-stejně jako u člověka2, Způsoby podávání léčiv zvířatům=otázka 3• převážně hospodářská zvířata-převládá hromadné podání nad in...
|
|
0,2 |
0x |
|
Vypracované otázky ke zkoušce z předmětu Speciální farmakologie
Vypracované otázky234 s. / 4. roč. / pdf
Speciální č. 1: Celková anestetika• Celková anestezie - reverzibilní, iatrogenně navozený útlum CNS s redukcí vnímání a reakcí na nocicepční podněty• Základní komponenty = navození bezvědomí, amnézie a analgezie• S poklesem vnímání bolestivých vjemů dochází k vyřazení reflexní aktivity a obranných pohybů a k vegetativnímu útlumu• V hlubších stádiích dochází k relaxaci příčně pruhovaného svalstva jako důsledek inhibice motorické aktivity míchyCELKOVÁ ANESTEZIE• Klinické provedení se dělí do 6 úse...
|
|
18,3 |
3x |
|
Otázky z oboru Veterinární farmakologie - Speciální farmakologie
Vypracované otázky20 s. / 4. roč. / doc
1. Zásady správné antimikrobní terapie• Antibiotika jsou látky, které inhibují růst mikroorganizmů, nebo je usmrcují. Jsou produkovány bakteriemi anebo houbami. Účinné jsou i jejich syntetické deriváty. Ze širšího hlediska se k nim řadí i jiné antimikrobiální látky-chemoterapeutika. • MIC,MBC , rezistence - znát co to je• Zásady správného používání ATB:a) Podání atb by se mělo uskutečnit jen na základě správně určené diagnózy bakteriálního onemocněníb) Původce infekce musí být in vitro k použité...
|
|
0,2 |
1x |
|
Přednášky z předmětu Úvod do studia a dějiny farmacie
Přednášky55 s. / 1. roč. / rar
Úvod do studia a dějiny farmacieVysokoškolské studium- pěstování výzkumné inovační, vývojové, tvůrčí činnosti- vysoce demokratické prostředí- rozvíjí spolupráci na národní i mezinárodní úrovni- akademické insignie: žezlo, řetěz, talár- právo konat akademické obřadyVývoj vysokých škol- kořeny už v antice, kdy v Řecku vznikaly různé filozofické školy o lycea, akademie, rétorické školy- středověk
o klášterní školy
o universitas (lat.) - celek všeobecnost• universitas magistrorum et scholari...
|
|
0,2 |
4x |
|
Vypracované otázky ke zkoušce z předmětu Úvod do studia a dějiny farmacie
Vypracované otázky36 s. / 1. roč. / doc
1. Vývoj VŠ v Evropě.• Antika: v Řecku vznikaly 1.školy: akademie, lycea, rétorické školy (Řím)• Středověk: klášterní školy (základy medicíny, farmacie..)• VŠ v 11. Stol=universitas=celek, všeobecnost=společenství žáků a učitelů• VŠ vznikla r. 1088 v Bologni, 1096 Oxford, potom Paříž, Cambridge• V naší oblasti vznikaly v 13. Století-1348 KU Praha• Zakládali je panovníci-zvláštní privilegia, vlastní samospráva, akademické svobody• Deklarace nezávislosti univerzit na politické moci: vydal Fridrich...
|
|
0,3 |
2x |
|
Zpracované otázky z předmětu Úvod do studia a dějiny farmacie
Vypracované otázky64 s. / 1. roč. / docx
1. Vývoj vysokého školství v EvropěVývoj vysokých škol• Universitas - celek, všeobecnosto Celek studentů a učitelůo Od středověku mají právo udělovat akademické tituly• Universitas magistorum et scholarium - společnost učitelů a studentů• 1. univerzita v Evropě - 1088 v Bologni• 1. univerzita ve střední Evropě - 1348 v Praze (UK)• Antika - akademie, lycea, rétorické školyo Disciplíny na základě aktuálního poznávání• Středověk - klášterní školy - tradice starověkého vzdělávání• Šíření nových pozn...
|
|
1,5 |
2x |
|
Vypracovaný okruh zkouškový otázek k Analýze léčiv
Vypracované otázky23 s. / 4. roč. / pdf
1. Původ nečistot v léčivech, jejich vliv na léčivo a organizmus.Původvýchozí suroviny (chemikálie, pomocné látky)výrobní technologie (rozpouštědla, zařízení, meziprodukty)nesprávné uchovávání (podmínky, doba)záměrné přidávání (pomocné látky, konzervancia, stabilizátory)falšováníVlivNa léčivoindiferentní - snižuje obsahinkompatibilní - rozklad, katalýza, oxidace, vznik nových produktůNa organismusnižší účinnostovlivnění farmakologického účinkutoxicitaDělenídefinované (specifikované)částečně defi...
|
|
0,8 |
5x |
|
Vypracované otázky ke zkoušce z Obecné farmakologie
Vypracované otázky72 s. / 4. roč. / pdf
FARMAKOLOGIE- Vědní disciplína, která se zabývá zamýšlenými i nežádoucími účinky léčiv na živý organismus, jejich mechanismy a také osudem účinných látek v organismu.- Úzce spolupracuje s toxikologií a veterinární farmakologií, její znalosti jsou nezbytným základem pro farmakoterapii.- Překlenuje na pomezí oborů lékařských a oborů farmaceutických.V RÁMCI MEDICÍNY- Jedná se o obor předklinický spolu s patologií, patofyziologií a mikrobiologií.- Navazuje na obory teoretické medicíny - anatomii, hi...
|
|
10,0 |
5x |
|
Vypracované otázky z předmětu Úvod do studia a dějiny farmacie
Vypracované otázky35 s. / 5. roč. / docx
1. VÝVOJ VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ V EVROPĚANTIKA• v Řecku vznikaly 1. školy: akademie, lycea, rétorické školy: Platón - Akademia, Aristoteles - Lykeion, AthénySTŘEDOVĚK• kláštěrní školy• universitas = celek, všeobecnost (universitas magistrorum et scholarium - společenství učitelů a studentů)• 1088 Bologna - 1. univerzita v Evropě• 1348 Praha - 1. univerzita ve střední Evropě• univerzity zakládali panovníci a církevní hodnostáři, vlastní samospráva, rektor• akademické svobody - Constitutio Habita - Bol...
|
|
0,1 |
0x |
|
Přehled zdravotnických právních předpisů - vypracované otázky ku předmětu Právo
Vypracované otázky128 s. / 4. roč. / docx
1. Předmět úpravy zákona o zdravotních službách a o specifických zdravotních službách; pojmy - zdravotní služby, zdravotní péče, zdravotnické zařízení, poskytovatel zdravotních služeb → zákon o zdravotních službách = obecná právní úprava→ zákon o specifických zdravotních službách = zvláštní právní úpravaZákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách- základní podmínky poskytování zdravotních služeb- postavení: státu, poskytovatele zdravotních služeb a pacienta a jejich vzájemné vztahy- druhy a fo...
|
|
0,3 |
1x |
|
Praktická cvičení z obecné a aplikované biochemie pro studenty farmacie
Skripta36 s. / 2. roč. / pdf
ÚvodVážení a milí studenti farmaceutické fakulty, právě jste otevřeli skripta „Praktická cvičení z Obecné a aplikované biochemie pro studující farmacie“. Tento studijní materiál jsme pro Vás připravily jako pracovní návody do praktických cvičení z Obecné a aplikované biochemie. Bude Vám sloužit jako návod k provedení jednotlivých laboratorních metod předepsaných sylabem pro zimní semestr 2. ročníku studia studijního oboru Farmacie na Farmaceutické fakultě Veterinární a farmaceutické univerzity v...
|
|
0,6 |
0x |
|
Drogová závislost ( Možnosti farmakologické podpůrné léčby )
Prezentace87 s. / 3. roč. / pptx
Změny účinku léčiv při opakovaném podáváníTachyfylaxe- vzniká rychle (min, hod)- zeslabování efektu LČ jen po dobu, po kterou je účinné agens v organismu. Vzniká při opakovaném podávání v krátkých intervalech a projevuje se vymizením účinku látky. mechanismus vzniku: např. vyčerpání mediátoru po podání efedrinu i.v.Prostá tolerance- vzniká pomalu (*dny, zánik týdny)- pro dosažení stejného účinku je třeba dávku zvýšit. !!Riziko stupňování NÚ!! mechanismus vzniku: - farmakokinetická, např. navozen...
|
|
5,1 |
0x |
|
Vypracované zkouškové otázky ze Sociální farmacie
Vypracované otázky70 s. / 4. roč. / doc
1. Sociální lékařství - náplň, obsah, funkce.Souběžně se zdravotnickými službami poskytovanými jednotlivým nemocným se už od starověku uplatňovala opatření týkající se zdravotních problémů sociálních skupin i velkých populačních celků. Zkušenost mnohokrát potvrdila, že celá řada sociálních okolností - např. demografická, ekonomická a politická situace, stav a rozvoj poznání, chování lidí, organizační opatření, tradice a kultura, sociální hodnoty - významně předznamenává zdravotní stav populace j...
|
|
1,1 |
19x |
|
Návody k laboratorním cvičením z organické chemie
Poznámky224 s. / 1. roč. / pdf
Navzdory stále rostoucímu počtu nově zaváděných biofarmaceutik je a ještě velmi dlouho bude dominující část obratu farmaceutického průmyslu v oblasti tzv. nízkomolekulárních léčiv (small molecule drugs). Malé molekuly jsou chemicky definovaná individua s molekulovou hmotností přibližně do 1000 Da. Tyto sloučeniny vznikají cílenou cestou syntetických metod organické chemie a tvoří drtivou většinu v současnosti používaných terapeutik. Jelikož je cílená farmakoterapie pacienta nezbytnou součástí fa...
|
|
7,1 |
0x |
|
Imunofarmaka (Glukokortikoidy, Citostatika , Látky vázajíci se na imunogiliny,...)
Studijní materiál15 s. / 3. roč. / docx
ImunofarmakaI. IMUNOSUPRESIVA- Glukokortikoidy- Cytostatika s imunosupresivním účinkem (metotrexát, cyklofosfamid, azatioprin)- Látky vázající se na imunofiliny (CyA, takrolimus, sirolimus)- Ostatní (mykofenolát mofetilu)II. IMUNOSTIMULANCIA- Syntetické látky (isoprinosin, levamizol)- Imunostimulancia mikrobiálního původu- Látky pro aktivní imunizaci - Látky pro pasivní imunizaciIII. BIOTERAPEUTICKÉ PREPARÁTY- Leukocytární růstové faktory (G-CSF, GM-CSF)- Imunomodulační cytokiny (INF-α, IL-2)- R...
|
|
0,4 |
2x |
|
Vypracované zkouškové otázky z předmětu Botanika
Vypracované otázky272 s. / 1. roč. / docx
1. ROSTLINNÁ BUŇKA, JEJÍ STAVBA A SPECIFIKA• velikost eukaryotické buňky: 0,01 - 0,1 mm• chemické složení buňky: voda, org. látky (bílkoviny, sacharidy, nukl. kyseliny, lipidy), anorg. látky (makrobiogenní - COHN, S, P, Ca, Fe, Na, K, Mg Cl, mikrobiogenní - Cu, B, Co, Zn, I, Mn)• rozdíl oproti živočišné buňce: BS, plastidy, barviva, vakuoly, zásobní látky: olej a škrob, soubor buněk rostliny = pletivobuněčná stěna• viz dálecytoplazmatická membrána• biomembrána na povrchu cytoplazmy• z bílkovin a...
|
|
6,2 |
0x |
|
Vybrané kapitoly z mikrobiologie pro farmaceuty
Studijní materiál40 s. / 2. roč. / doc
Morfologie bakterií Nejčastěji se setkáváme s bakteriemi, které mají jeden ze dvou tvarů. Koky (cocci, singular coccus) jsou přibližně kulovité buňky. Mohou se vyskytovat buď samostatně nebo společně v charakteristických uskupeních. Diplokoky jsou koky, které zůstávají po rozdělení v párech. Dlouhé řetězce koků jsou výsledkem dělení koků v jedné rovině, toto uspořádání je charakteristické pro rod Streptococcus, Enterooccus a Lactococcus. Buňky rodu Staphylococcus se dělí v několika rovinách a vy...
|
|
0,5 |
0x |
|
Vypracovaná osnova ke státnicím z Farmakologie
Státnicové otázky41 s. / 5. roč. / docx
1: Celková anestetikaAnalgesie, amnézie, bezvědomí, (relaxace příčně pruhovaného svalstva) neléčí, pomáhá zákroku!Premedikace - Úvod - vedení - ukončení - péče (antidota, sledování)Postupně dle síly: analgezie, excitace, anestezie, zástava dechuRozdělovací koeficient mezi mozkem a krví (krví a plynem)Minimální alveolární koncentrace MAC - čím nižší tím lepšíMÚ: Látky navozující ztrátu vědomí a odstranění schopnosti vnímat bolest zvyšují mez dráždivosti, při které se v buňkách objevují výboje ved...
|
|
0,1 |
11x |
|
Antiprotozoika, Anthelmintika, Antiparazitika
Prezentace39 s. / 3. roč. / pptx
Parazitismus-vztah, kdy organismus (parazit) žije na úkor organismu druhého (hostitel)-hostitel je soužitím více či méně poškozován-život parazitů probíhá často ve složitých cyklech- střídání hostitele (zdroj potravy), transport přenašeči-parazitózy- celosvětově rozšířená onemocnění -rozvoj cestovního ruchu- import do ČR-ČR- střevní parazitární nákazy, infekce vyvolané Toxoplasma gondií, psí a kočičí škrkavkyParazit (cizopasník)organismus využívající ke svému životu jiný živý organismus (odebírá...
|
|
2,0 |
4x |
|
Patobiochemie - vypracované zkouškové otázky
Vypracované otázky51 s. / 2. roč. / doc
Vědní obor, hraniční mez biochemií a fyziologií ale i jiných vědních disciplín. Zabývá se poruchami a odchylkami biochemických pochodů v organismu, tyto stavy jsou příčinou patologických stavů a účinků v organismu.Může probíhat až na molekulární úrovni. Lékař ji používá pro stanovení diagnózy a pro prevenci a terapii poruch, prognózu.Takto získané poznatky jsou využitelné dále ve farmacii (farmakoterapie), průmyslu či zemědělství, kosmetický průmysl.Řada odchylek je získávaná z živých organismů....
|
|
0,6 |
0x |
|
Základy molekulární biologie pro farmaceuty
Skripta144 s. / 2. roč. / pdf
Tento učební text je určen posluchačům Veterinární a farmaceutické univerzity Brno, kteří si zapsali přednášku „Molekulární biologie" a všem ostatním studentům, kteří mají zájem se seznámit se základy tohoto vědního oboru.Při přípravě těchto skript byli autoři motivováni potřebou napsat jednoduchým způsobem základy moderní disciplíny, která je dnes naprosto nezbytnou součástí znalostí pro pracovníky v biologických a medicínských disciplínách. Přitom stávající učebnice, ve kterých je možno základ...
|
|
2,1 |
3x |
|
Farmakognosie (Podle Českého lékopisu 2009)
Studijní materiál126 s. / 3. roč. / pdf
FARMAKOGNOZIE- věda o léčivech přírodního původu- vznik, využití a terapie vhodnými látkami (léčiva i pomocné látky) v humánní a veterinární medicíně (chemie přírodních látek)Historie- na léčivé rostliny se přišlo metodou pokusů a omylů- Egypt - Ebersův papyrus obsahuje výčet a způsoby zpracování rostlin, použití na choroby i předpisy, 1500 př. n. l.- Řecko, Řím - Demokritos - sestavil první antický seznam léčivých rostlin, čerpal z egyptských zdrojůHippokrates - nemoci vysvětloval přirozeným ...
|
|
2,2 |
9x |
|
Osnova ke zkušebním otázkám z farmakologie
Studijní materiál33 s. / 4. roč. / docx
1: Celková anestetikaAnalgesie, amnézie, bezvědomí, (relaxace příčně pruhovaného svalstva) neléčí, pomáhá zákroku!Premedikace - Úvod - vedení - ukončení - péče (antidota, sledování)Postupně dle síly: analgezie, excitace, anestezie, zástava dechuRozdělovací koeficient mezi mozkem a krví (krví a plynem)Minimální alveolární koncentrace MACMú, rozdělení, rizikoví pacienti, Nú: hypotenze, arytmie, útlum dechu, kašel, bronchospasmy1a) Ether-excitace halothan: dříve, deprese KVS, maligí hypertermieIsof...
|
|
0,2 |
0x |
|
Sociální farmacie - Osnovička ke zkoušce
Vypracované otázky16 s. / 5. roč. / doc
1. Sociální farmacie - vymezení pojmu, cíl, obsahová náplň předmětu.Studuje úlohu léčiv ve společnosti - vzájemné vztahy mezi léčivem, pacientem a společností SF je studium socioekonomických determinant užívání léčivSF / public pharmacy VB / public administration USA / social pharmacy Skand.Vývoj farmaceutů?: farmacie orientovaná na léčivo (Paracelsus) -> na nemoc (USA) -> na prožívání nemoci (Nú, pacient) -> na společnost -> na lékárníka (příprava -> dispen. Min.)Cíl: poskytnout ...
|
|
0,2 |
14x |
|
Specifické rysy užívání veterinárních léčiv
Prezentace14 s. / 3. roč. / ppt
1) Druhová šíře živočichů v péči veterinární medicíny Humánní medicína je zaměřena na člověka, výsledný účinek po podání léčiva ovlivňují faktory jako např. věk, patologický stav, pohlaví, psychický stav atd. Veterinární medicína zahrnuje do své péče nesrovnatelně širší druhové spektrum živočichů, mezi které patří jak obratlovci tak i bezobratlí. V těchto živočišných řádech jsou početné kmeny, třídy, čeledi, jednotlivé rody a druhy (často i plemena) živočichů.Vědomosti odborné veřejnosti o zmín...
|
|
0,1 |
1x |
|
Cvičení z Farmakognosie - letní semestr
Jiné80 s. / 3. roč. / rar
KVALITATIVNÍ ANALÝZA DROG S OBSAHEM SACHARIDŮPřipravte 25 ml 2% vodného roztoku zkoumaného cukru a proveďte zkoušky s následujícími činidly a roztoky. Výsledky včetně barevného zabarvení zaznamenejte tabulkově.1. Oxidace cukrů ionty kovůFehlingovo činidlo (komplexní měďnatá sůl)2 ml činidla se zahřívá s 2 ml cukerného roztoku. V přítomnosti redukujícího sacharidu vzniká žlutooranžové, červené, nebo zelené zabarvení popřípadě též sraženina oxidu měďného. Barva závisí na velikosti částic vyloučené...
|
|
0,3 |
1x |
|
Technologie léků - kompletní přednášky
Přednášky92 s. / 5. roč. / doc
FARMACEUTICKÉ POMOCNÉ LÁTKYJednotlivé farmaceutické pomocné látky nebudou dopodrobna představovány a probírány spíše jako celkový přehled, protože budou náplní jednotlivých lékových forem. Farmaceutické pomocné látky mohou být chemicky jednotné nebo také i chemicky nejednotné a dokonce i jejich směsi a pokud nemají chemicky definované složení (to mohou být některé tuky nebo oleje), tak ale vždy musí mít definované fyzikálněchemické vlastnosti. Tyto jsou podstatné a důležité proto, aby hotový lék...
|
|
0,7 |
7x |
|
Elektronická skripta z Patofyziologie
Skripta111 s. / 2. roč. / rar
1. Geneticky podmíněné choroby Každá stránka jakéhokoliv živého stvoření je určena vzájemným působením dvou vlivů: genů, se kterými se rodí a prostředí, v němž žije. Některé z aspektů jsou dány téměř výlučně prostředím, jako například pravděpodobnost smrti zásahem bleskem, jiné jsou dány výlučně genetickou výbavou. Narodí-li se někdo se třemi chromozómy 21, pak bude trpět Downovým syndromem bez ohledu na to, v jakém prostředí bude žít. Mezi těmito extrémy naprosté determinace prostředím a napros...
|
|
2,5 |
0x |
|
Některé vypracované otázky z Botaniky
Vypracované otázky96 s. / 1. roč. / docx
1. ROSTLINNÁ BUŇKA, JEJÍ STAVBA A SPECIFIKA• velikost eukaryotické buňky: 0,01 - 0,1 mm• chemické složení buňky: voda, org. látky (bílkoviny, sacharidy, nukl. kyseliny, lipidy), anorg. látky (makrobiogenní - COHN, S, P, Ca, Fe, Na, K, Mg Cl, mikrobiogenní - Cu, B, Co, Zn, I, Mn)• rozdíl oproti živočišné buňce: BS, plastidy, barviva, vakuoly, zásobní látky: olej a škrob, soubor buněk rostliny = pletivoBUNĚČNÁ STĚNA• viz dáleCYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA• biomembrána na povrchu cytoplazmy• z bílkovin a...
|
|
1,4 |
0x |
|
Přednášky z předmětu Organická chemie
Přednášky50 s. / 1. roč. / rar
Sylabus praktických cvičení z organické chemie1. Úvod do laboratorního cvičení (organizace a průběh, bezpečnost práce v laboratoři, reakční aparatury).2. Krystalizace (rozpouštění, zahřívaní, chlazení, filtrace, sušení), teplota tání (Úloha A).3. Chromatografie na tenké vrstvě (TLC) (Úloha B).4. Destilace (frakční) za normálního tlaku (Úloha C).5. Destilace za sníženého tlaku (Úloha D).6. Separace kyselých a neutrálních sloučenin extrakci (Úloha E).7. Příprava isopentylacetátu (Úloha č. 1a), res...
|
|
27,6 |
0x |
|
Vypracované přednášky z předmětu Zdravotnické prostředky
Přednášky14 s. / 2. roč. / doc
Legislativa- dříve prostředky zdravotnické techniky. Zkratka PZT dosud běžně užívána. • zákon č. 123/2000 Sb. O zdravotnických prostředcích - č. 346/2000 Sb. úplné znění.• nařízení vlády č. 342/2000 Sb. , který stanovuje PZT, které mohou ohrozit zdraví člověka. • vyhláška č. 350, kterou se reguluje prodej PZT. • vyhláška č. 61/1990 Sb. - povinnosti lékařů a firem v souvislosti s hospodařením s PZT.• zákon č. 123/2000 Sb. - účelem je zajistit poskytování zdravotní péče vhodnými, bezpečnými a účin...
|
|
0,2 |
4x |
|
Ekonomie zdravotní péče (Metody farmakoekonomické analýzy)
Prezentace22 s. / 3. roč. / ppt
Proti používání metod ekonomické analýzy v odvětví zdravotnictví se objevují dva druhy námitek:- Etické- Technické : - genetické faktory- výživa- ŽP - životní styl- vzdělání- majetek a příjem Pro posuzování výkonnosti subjektů slouží kritériumjejich EFEKTIVNOSTI = tj. poměr mezi vstupy a výstupy : Vstupy = Náklady Výstupy = Důsledky Zvýšení efektivnosti ve dvou případech :- z méně zdrojů je vyprodukováno stejné množství výstupu- ze stejného množství zdrojů je vyprodukováno vetší množství výstupu...
|
|
0,1 |
0x |
|
Přednášky z předmětu Mikrobiologie
Přednášky107 s. / 2. roč. / rtf
Základy mikrobiologieZakladatelé mikrobiologie- Fracastoriusz Verony (1546, De Contagione, seminaria)- Antony van Leeuwenhoek (1676, animalcula)- Karl Linné (1767, třída Chaos)- Lazaro Spalanzani (1776, proti teorii samoplození - bakterie se tvoří sami od sebe)- Theodore Schwan (1830, mikroby příčinou kvašení)- Louis Pasteur (*1822)- Ignác Semmelweis (*1818)- Robert Koch (*1847, postuláty)- Christian Gram (1884, barvení)- Richard Petri (1887, Petriho miska)Rozdělení mikrobiologie a její vztah k ...
|
|
6,9 |
0x |
|
Klinická farmacie - přednášky a semináře
Poznámky31 s. / 4. roč. / docx
Osteoporóza - Definice: systémové metabolické onemocnění skeletu charakterizované poruchou mechanické odolnosti kosti v důsledku toho zvýšeným rizikem zlomenin- Osteoresorpce převažuje nad novotvorbou- Mechanická odolnost - množství kostního materiálu, organické matrix, mikroarchitektura, geometrie kosti- Symptomy: Nemá výrazné klinické symptomy, bolest, lomivost kostí- Postihuje celý skelet- Civilizační onemocnění- Příčiny: málo fyzické aktivity, nezdravá strava, špatný životní styl- Průmyslová...
|
|
0,1 |
1x |
|
Terapeutické skupiny (Antiparazitika, Anthelmintika, Chemoterapeutika, Antivirotika, Laxativa, Hormony...)
Studijní materiál130 s. / 3. roč. / zip
ADRENERGIKAAdrenergika (sympatomimetika, adrenomimetika)Jsou léčiva, která vyvolávají účinky odpovídající stimulaci postgangliových sympatických nervů mediátory norepinefrinem nebo epinefrinem. Z farmakologického hlediska jde o látky, které účinkují periferně i centrálně.Z periferních účinků dominuje:- vazokostrikce, zvýšení krevního tlaku, zrychlení srdeční frekvence a zvýšení síly kontrakce myokardu, dilatace bronchů, relaxace hladkého svalstva dutých orgánů a mydriázaZ centrálních účinků domi...
|
|
15,3 |
0x |
|
Organická chemie - pracovní sešit
Poznámky122 s. / 1. roč. / pdf
Základem organické chemie je uhlík, který je v organických sloučeninách čtyřvazný a všechny vazby směřují do vrcholů tetraedru. Tyto uhlíkové atomy se mohou vzájemně vázat jednoduchými nebo násobnými vazbami a mohou tvořit acyklické nebo cyklické řetězce.Nejdůležitějšími zdroji organických látek jsou fosilní zdroje (ropa, uhlí, zemní plyn) a obnovitelné zdroje (dřevo, tuky a oleje, sacharidy, atd.).Organická chemie je v podstatě chemií uhlovodíků a jejich derivátů. Lze však do ní zařadit i slouč...
|
|
1,4 |
1x |
|
Léková politika nemocnic a možnosti jejího ovlivnění farmaceutem
Studijní materiál68 s. / 3. roč. / pdf
Struktura sdělení•Aktuální model financování zdravotnických zařízení (ZZ) ústavní péče•Regulace ambulantní preskripce•Řízení lékové politiky-Činnost Lékové komise-Pozitivní listy - ambulantní, nemocniční a jejich roleHistorie úhrady ústavní péče v ČRVÝKONOVÝ SYSTÉM•Platba za provedenou službu•Struktura:-Přímé náklady na zvlášť účtované léky (ZULP)-Přímé náklady na zvlášť účtovaný zdrav materiál (ZUM)-Ohodnocení práce - „body“Výkonový systém•Dopady do systému-Podpora nadprodukce•Výkony•Síť ZZ-Úhr...
|
|
1,7 |
1x |
|
Vypracované otázky z Embryologie
Vypracované otázky26 s. / 1. roč. / rtf
1. Fertilizace a rýhování vajíčka- spermie prostupuje mezi folikulárními b. corona radiata - proniká do zony pelucidy - dosahuje oolemy, s ní splývá plazmalema spermie- spermie bez plazmalemy se přemístí do cytoplazmy sekundárního oocytu- akrozomální reakce - shluk spermií okolo vajíčka hlavičkami dovnitř- kortikální reakce - oolema se stává nepropustnou pro další spermie(oocyty zárodku se zastaví v diploténu I. meiózy, pokračují v pubertě - těsně před ovulací je dokončeno I. zrací dělení (vznik...
|
|
0,1 |
0x |
|
Biochemie pro studenty medicíny
Skripta477 s. / 2. roč. / doc
Obecná biochemie se zabývá chemickými reakcemi v živých organismech, a to bez ohledu na stupeň evoluce organismu. Zahrnuje tedy děje odehrávající se ve virech, bakteriích, jednobuněčných organismech, v rostlinách i živočiších. Pro chemismus všech životních dějů (metabolismus) hrají rozhodující úlohu makromolekuly, pro prostorové oddělení dějů jsou zá- sadním faktorem membrány a třetím M v trojici M+M+M je memory - paměť, což značí pře- nos genetické informace o tom, jak zpracovávat makromolekuly...
|
|
16,4 |
1x |
|