Popis:
Sociologie a společnost: vymezení sociologie a její vztah k ekonomii, význam sociologie pro ekonomy (management, marketing). Vymezení společnosti a její sociálně-ekonomické struktury.
Sociální stratifikace: vymezení sociální stratifikace, její příčiny, příklady grafického znázornění stratifikované společnosti.
Sociální status: vymezení sociálního statusu, prvky statusu
SOCIOLOGIE = společenská věda, která se zabývá složením společnosti (příp. jejích částí) a jevy a procesy, které v ní (příp. v jejích částech) probíhají;
EKONOMIE= věda, která se zabývá zkoumáním alokace vzácných zdrojů mezi různá alternativní užití tak, aby byly uspokojeny lidské potřeby;
Jiná definice: = věda, která se zabývá tím co a jak (příp. kde) lidé produkují (vyrábějí), distribuují (rozdělují) a konzumují (spotřebovávají);
Lidé :
-jedinci : zaměstnanci (manažeři, řadoví zaměstnanci), spotřebitelé;
-sociální skupiny: rodiny, pracovní skupiny, zájmové skupiny, organizace (podniky), politické strany;
-společnost: obyvatelé určitého města, vesnice, regionu, sociální vrstvy, státu;
VÝZNAM znalosti vybraných problémů ze psychologie a sociologie pro ekonomy:
pro management :
KDO jsou zaměstnanci organizace: jaká je sociální struktura členů organizace (věková, profesní, kvalifikační apod.) - zajištění její optimální podoby (pro plnění cílů organizace); CO potřebují (očekávají v práci) - možnost přiměřené motivace k práci;
KDE jsou další vhodní zaměstnanci na určitou pozici v organizaci - kde je hledat v organizaci nebo mimo ni v komunitě;
pro marketing :
KDO jsou spotřebitelé (resp. odběratelé): jaká je jejich sociální struktura (jaký mají věk, vzdělání atd. a podle toho jak žijí, pracují, tráví volný čas) - jak je správně oslovit cílenou reklamou;
CO potřebují (očekávají na trhu): po čem je poptávka - co potřebují pro život (např. bydlení, práci, volný čas) - co jim nabídnout;
KDE jsou: kde bydlí, pracují, tráví volný čas - kde je hledat pro nabídku určitých produktů.
Klíčová slova:
sociologie
společnost
člověk a organizace
socializace
dotazník
rozhovor
motivace
osobnost
Obsah:
- 1 sociologie a společnost
2 sociální skupina
3 prvky sociální skupiny
4 systémové podmínky fungování skupiny
5 socializace jedince
6 uspokojení potřeb
7 individuální hierarchie potřeb
8 sociální komunikace
9 proces sociální komunikace
10 faktory ovlivňující komunikaci
11 sociální mobilita
12 organizace jako sociální systém
13 formální struktura organizace
14 neformální struktura organizace
15 sociální klima v organizaci
16 podnik jako součást širšího sociálního prostředí
17 sociologický výzkum
18 dotazník
19 rozhovor
20 pozorování
21 studium dokumentů
22 osobnost
23 utváření osobnosti a inetrpersonální percepce
24 motivace a stimulace, frustrace
25 sociální inetrakce
26 faktory interpersonálního chování
27 interpersonální konflikty
28 psychický stres
29 myšlení a učení