Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Ekonomie II. - Vybrané otázky z Mikroekonomie

«»
Přípona
.rtf
Typ
vypracované otázky
Stažené
1 x
Velikost
0,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
4433
Poslední úprava
03.11.2014
Zobrazeno
1 609 x
Autor:
kralova.lucie
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Produktivní složka spotřeby domácností
(Subjektivní užitek a očekávaný příjem)


1. Úvodní poznámka
Za cílovou stránku ekonomických procesů jsme doposud považovali užitek chápaný jako subjektivní pociťovaný prožitek (a z tohoto hlediska byla individuální volba podřízena “maximalizaci slastí a minimalizaci strastí”). Nyní nás bude zajímat produktivní složka spotřeby domácností (resp. osobní spotřeby). V návaznosti na tuto složku pak i vymezení dalších složek spotřeby - kvaziproduktivní, neproduktivní, kontraproduktivní.
Není pochyb o tom, že některé složky spotřeby domácností jsou produktivní - musíme jíst, abychom nezemřeli hladem, oblékat se a bydlet v zateplené místnosti, abychom nezemřeli v zimě chladem, vzděláváme se, abychom našli lepší zaměstnání a dosáhli vyšší mzdu atd.
Není rovněž pochyb o tom, že výše uvedené nelze říci o všech složkách spotřeby. Záliba starého Magdona v pití, která jej stála život, a nepřímo pak i Maryčku Magdonovu, smutnou hrdinku Bezručovy básně, patrně příliš produktivní spotřebou nebyla. Pochybovat o produktivnosti spotřeby můžeme oprávněně i v případě nákupu některých velmi drahých a velmi luxusních statků.
Teorie užitku říká, že chování spotřebitele je odvozeno od jeho subjektivně pociťovaných prožitků a těmito prožitky daných preferencí. Porovnáme tento pohled na cílovou stránku chování jednotlivce a domácnosti s pohledem, který si všímá budoucího příjmu dosahovaného jednotlivcem či domácností. Ukážeme si, že nám to umožní postoupit v následujících směrech:
1/ V objasnění původu našich subjektivních prožitků.
2/ V upřesnění dlouhodobé strategie chování domácností.
3/ V nalezení společného základu, ze kterého lze objasnit jak chování firem, tak i domácností.
4/ Zachycení některých významných ekonomických jevů, které ze strategie chování domácností vyplývají.
5/ Ve vypracování představy o tom, jak se mění charakter ekonomického růstu a jak se rodí nový ekonomický sektor spojený s produkcí lidských schopností.

Klíčová slova:

spotřeba domácností

základy rozdělování

úspory

kapitálový trh

veřejný sektor



Obsah:
  • 1. Produktivní složka spotřeby domácností
    2. Poptávka a nabídka v dynamickém systému
    3. Základy teorie rozdělování
    4. Úspory a kapitálový trh
    5. Všeobecná rovnováha
    6. Veřejný sektor a příčiny jeho existence

Zdroje:
  • R. Holman, Ekonomie, C. H. Beck, Praha 1999
  • L. Macáková a kol., Mikroekonomie (základní kurs), Melandrium 2000
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše