Management a ekonomika podniku - Otázky k závěrečnému testu
Popis:
1. Omezenost zdrojů a její důsledky. Užitek, mezní užitek, užitek a cena, poptávková funkce, rozbor poptávky.
a) Omezenost zdrojů
- zdroje jsou omezené (důchod, náklady), proto tlak na snižování zdrojů bude stále silnější
- růst ceny zdrojů se přenese do ceny konečných výrobků a služeb
- důsledkem omezení je nutnost stanovení přiměřené struktury nákladů
b) Užitek (utilita)
- vyjadřuje míru uspokojení spotřebitele při získání určitého statku (výrobku, služby)
- je určen subjektivitou preferencí (různí spotřebitelé mají různé preference) a situací (v různé situaci má daný statek rozdílný význam pro spotřebitele)
c) Mezní užitek
- MU = f(q) - mezní užitek funkcí kvantity
- nejvyšší přírůstek uspokojení potřeb přinese první jednotka, každá další má pro spotřebitele menší význam
- podmínkou rovnováhy spotřebitele je rovnost mezních užitků všech spotřebovávaných zboží ve vztahu k jejich cenám - zákon o vyrovnání relativních mezních utilit
- podobně zákon o vyrovnání relativní mezní produktivity (MP)
Klíčová slova:
zdroje
omezenost
nákladové funkce
kalkulace
náklady
provozní rozpočty
podniková aktivita
marketingový mix
Obsah:
- 1. Omezenost zdrojů a její důsledky. Užitek, mezní užitek, užitek a cena, poptávková funkce, rozbor poptávky -5-
2. Funkce: poptávková (rozbor faktorů), nabídková, výnosové. Tržni rovnováha a její stabilita -6-
3. Nákladové funkce: celkové, průměrné a přírůstkové. Nákladově - výnosové varianty -7-
4. Charakteristiky specifických ekonomických situací s důrazem na technické faktory: Volná soutěž. Přechod k nedokonalé konkurenci. Monopol. Oligopol -8-
6. Rozvaha: Rozbor položek rozvahy, vazba na další podnikové bilance (sestavy). Požadavky na velikost položek v rozvaze -10-
7. Rozbor položek výsledovky (výkazu zisku a ztráty). Formy výsledovky. Výkaz Cash-flow. Způsoby sestavení -11-
8. Základní členění nákladů. Postup při analýze nákladů. Kalkulace nákladů a její klíčové faktory. Role kalkulační jednice (+ příklady kalkulačních jednic) -12-
9. Přístupy ke kalkulaci nákladů (předběžná, výsledná, absorpční, neabsorpční). Target costing (limitní, cílová kalkulace) -13-
10. Účel kalkulace nákladů. Kritika přirážkové kalkulace. Metoda hodinových nákladových sazeb (režijních sazeb). Kalkulace variabilní - využití vícestupňového příspěvku v kalkulaČním vzorci -14-
11. Provozní rozpočty: Účel, obsah, tvorba, vyhodnocování, vazba na výsledovku -15-
12. Statické a dynamické metody hodnocení investičních projektů-hlavní rozdíly. Klíčové charakteristiky metod pro dynamické hodnocení -16-
13. Význam a úkoly finančního řízení. Krátkodobé a dlouhodobé finanční zdroje ke kryti potřeby kapitálu -17-
14. Statická a dynamická analýza hospodařeni, vypovídací schopnost ukazatelů a finančních bilancí -19-
15. Měření podnikové aktivity, rentability, likvidity a zadluženosti -20-
16. Podnikání, živnostenské podnikání, obchodní společnosti-formy, ručení, orgány společnosti, regulace podnikání, daňová soustava, účetní povinnost podniků, pracovně-právní vztahy -22-
17. Pojem management, funkce managementu-pojetí a jejich struktura, manažer a jeho postavení v podniku, úrovně managementu, školy manažerského myšlení -25-
18. Plánování, cíle a jejich hierarchie, typy plánování v podniku, obsah ročního podnikového plánu -27-
19. Metoda síťové analýzy, charakteristika metody CPM a postup při její aplikaci, charakteristika metody PERT, Ganttův (úsečkový) diagram -28-
20. Organizování, rozpětí managementu. Členění podnikových organizačních struktur -30-
21. Vedení lidi, motivace a stimuly, teorie X a Y, teorie založená na hierarchii lidských potřeb, teorie používané k posuzování systémů managementu -32-
22. Hlavní úkoly managementu lidských zdrojů -34-
23. Význam kontrolováni v managementu, typy kontrol, kontrola a audit -35-
24. Charakteristika analyzováni, rozhodování a implementace v managementu -36-
25. Rozhodování za rizika a neurčitosti -36-
26. Vícekriteriální rozhodování, metody stanoveni váhy důležitosti hodnotících kritérií, metody agregace hodnotících kritérií -37-
27. Definice marketingu a prvky marketingových vztahů (potřeby, přání, poptávka, produkt, výrobek, služba, hodnota, kvalita, směna, trhy). Členění tržních vztahů, segmentace, targeting, positioning -39-
28. Tržné nediferencovaný marketing a cílený marketing, marketingový mix -41-
29. Nástroje marketingového mixu -42-
30. Metody posuzující tržní postaveni produktu (matice BCG a matice GE) -44-
31. Strategický management, požadavky na podnikové cíle, hierarchie podnikových strategii, vnitřního a vnějšího prostředí podniku -45-
32. SWOT analýza ve strategickém managementu. Porterův model pěti konkurenčních sil a generické strategie -47-
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.