Popis:
I. Co je to management
- management je proces koordinování činností skupiny osob, realizovaný jednotlivcem nebo více lidmi a je zaměřen na dosažení výsledků, kterých nelze dosáhnout individuální činností
Def.: Proces plnění pracovních dílů prostřednictvím jiných pracovníků - řádně, včas a v rámci rozpočtu
II. Vnější podnikavost
- schopnost objevovat nebo záměrně vytvářet a využívat příležitosti, které vznikají z aktivní součinnosti s okolním světem
- využívá trhu a je zaměřena na rozvoj s vnějšími partnery, zákazníky a dodavateli
III. Paradigma
- je nosná myšlenka vědecké disciplíny určité schéma myšlení a chování, logika uvažování
- je dobově podmíněné - platné jenom určitou dobu, je závislé na čase
IV. Manažerské vlastnosti a dovednosti
- vlastnosti
a) vrozené - potřeba řídit, potřeba mít moc, umění vcítit se do potřeb spolupracovníků
b) získané - v podobě znalostí a dovedností, ekonomická teorie, teorie organizace, sociálně-psychologické znalosti, dobrá tělesná a duševní kondice
- dovednosti
a) analytické
b) koncepční - schopnost koordinovat a integrovat všechny zájmy a aktivity
organizace, jde o schopnost vidět podnik jako celek, pochopit, jak na sebe
jednotlivé části navazují a předvídat, jak změny jednotlivých částí ovlivní
celý podnik
c) technické - schopnosti používat postupy, techniky a znalosti specializovaných
útvarů
d) lidské - schopnost pracovat, pochopit a motivovat ostatní spolupracovníky,
jak jednotlivce, tak i skupiny
V. 4E
a) účelnost (effectiveness) - dělání správných věcí spočívající ve výběru a vytyčování cílů s vypracováním správné strategie
b) účinnost (efficienci) - provádění věcí správnou cestou na základě používání správných metod a pracovních postupů
c) hospodárnost (ekonomy) - dělat věci s minimálními náklady
d) odpovědnost (equity) - dělat věci spravedlivě a v rámci práva
Klíčová slova:
management
manažerské dovednosti
poradenství
motivace
organizování
komunikace
Obsah:
- I. Co je to management
II. Vnější podnikavost
III. Paradigma
IV. Manažerské vlastnosti a dovednosti
V. 4E
VI. Poradenství
VII. Skupiny poradenství
VIII. Představitelé klasického managementu
IX. Vědecké řízení - F. W. Taylor
X. H. Fayol - Správní řízení
XI. M. Weber - Byrokratická organizace řízení
XII. Základní manažerské funkce
XIII. Synergický efekt - definice
XIV. Jak se nazývají kvantitativní přístupy - management science
XV. Manažerské role
XVI. Kterou manažerskou roli připojil Chung
XVII. Tvrdé faktory prosperity (měřitelné, kvantitativní) - definice
XVIII. Měkké faktory prosperity (neměřitelné, kvalitativní) - definice
XIX. Měkké a tvrdé faktory
XX. Tři základní přístupy managementu
XXI. Programovaná rozhodnutí
XXII. Neprogramovaná rozhodnutí
XXIII. Racionálně ekonomický model rozhodování
XXIV. Administrativní model rozhodování
XXV. Kroky rozhodovacího procesu
XXVI. Přímé vlivy - vnější prostředí přímé
XXVII. Druhy konkurence
XXVIII. Prostředí - druhy
XXIX. Manažerská kvalifikace:
XXX. SWAT - analýza
DOPLŇKOVÉ OTÁZKY Z JINÝCH TESTŮ:
I. Divizní uspořádání podle A. Sloana - divizní organizační struktura
II. Rozhodování - dvě stránky
III. Typy rozhodovacích problémů
IV. Cíle x Vize
V. Plánování
VI. Řízení podle cílů - MBO
VII. Organizování
VIII. Tvorba organizační struktury
IX. Motivace
X. Vroomova expektační teorie
XI. Situační teorie vedení - F. Fiedler
XII. Komunikace