Popis:
1) Vnější vlivy na podnik - okolí podniku
Okolí: a) Přírodní podmínky - dosažitelnost zdrojů, b) infrastruktura, c) existence trhu d) legislativa -
omezení, žp. 3 bubliny: 1. Nepřímé okolí (politické, ekonomické, sociální, technologické) 2.Podnik, 3. Přímé
okolí: konkurence, věřitelé, dodavatelé, zákazníci
Podnik je spojen s trhy:
a) ZBOŽÍ, SLUŽEB, VÝROBKŮ = výstupy podniku (transformované vstupy „b, c“)
b) KAPITÁLU - zdrojů podnikání (peněžitých / nepeněžitých)
c)PRÁCE
Podnik a okolí se vzájemně ovlivňují Þ povinnosti podniku Þ chování podniku
PODNIK versus
STÁT - vyžaduje od podniku chování dle zákonů a norem, vynucuje ho a kontrolu
SAMOSPRÁVA - místní = sociální infrastruktura (ZAM podniků)- zájmová = odbory, agrární komory, svaz
průmyslu - technická = inženýrské sítě, technická infrastruktura sídla
OBCHODNÍ OKOLÍ - vstupní činnosti- transformační činnosti- výstupní č. DOMÁCNOSTI
+ obr papír
Vlivy vnější
a) Mikroprostředí - partneři, zákazníci, konkurence, veřejnost
b) Makroprostředí - ekonomické, demografické, přírodní, technologické, politické, kulturní
Konkurence
- možno částečně ovlivňovat aktivitami firmy
- prodej výrobku, který se liší od konkurence konstrukcí, designem, kvalitou, cenou, reklamní kampaní, místem
prodeje atd.
- ovlivňování např. agresivní reklamou, snižováním cen v létě a v zimě, osobním prodejem
Partnerské firmy
dodavatelé - firmy, které prodávají své produkty či poskytují služby,které podnik potřebuje pro plnění
cílů
- výhodnější mít více dlouhodobých partnerů
zprostředkovatelé - jsou osoby či firmy, které vyhledávají zákazníky. Projednávají s nimi možnost
prodeje zboží, sami ale zboží nekupují
dopravci - silniční, železniční, vodní, letecká
firmy pro skladování
firmy poskytující marketingové služby - reklamní agentury, poradenské firmy zabývající se
komplexními market. službami, firmy zabývající se
průzkumem
finanční instituce - banky, pojišťovny
Klíčová slova:
okolí podniku
podnikatelský záměr
strategie
analýza
Franchising
firma
podnik
Obsah:
- 1) Vnější vlivy na podnik - okolí podniku
2) Co obsahuje podnikatelský záměr
3) Význam organizačních norem v řízení podniku a jejich základní členění
4) Charakterizujte jednotlivé nástroje proměnné marketingového mixu
5) Nástroje komunikačního mixu
6) Vysvětlete význam, strukturu a vazbu podnikového plánu, sestavte plán stavu zásob
7) Případy využití integračních strategií-uveďte základní typy (nebo strategie dle Portera)
8) Základy technologického plánování, obsah marketingového plánu
9) Model “7S“
11) Typologie strategií dle Portera
12) Uveďte postup strategického řízení podniku
13) Analýza konkurence - Poterův model, využití metody analýzy konkurence
14) Uveďte fáze a cykly strategie řízení
15) Uveďte některé příklady volby strategií odpovídající přizpůsobování podniku situaci v závislosti na rychlosti růstu trhu a konkurenční pozici podniku.
16) Procesní pojetí řízení
17) Teorie firmy
19) Vysvětlete a uveďte příklad organizační struktury: a) liniově - štábní, b) divizionální. Vysvětlete význam pojmu rozpětí řízení a uveďte obvyklou hodnotu, kterou v řízení dosahuje
21) Jaký je postup vzniku společnosti s r.o.
22) Definujte styl řízení a uveďte základní rozdělení
23) Uveďte determinanty firemní kultury
25) Rozhodovací proces
26) Co jsou to prognózy a uveďte základní rozdělení
27) Step analýza
28) Životní křivka podniku
29) Typologie podřízených dle motivace
30) Teorie X Y
33) Kontrola v podniku
34) Manažerské funkce, role, status managera
35) Co obsahuje personální plán
36) Franchising
37) Podnikové aliance - proč vznikají, typy
38) Zkušenostní křivka
39) Rozdíl mezi firmou a podnikem