Popis:
1. Povaha, smysl a definice pojmu management
Management
je proces systematického provádění všech manažerských funkcí a efektivního využití všech zdrojů podniku ke stanovení a dosažení podnikových cílů
Funkce managementu
a) plánování
b) organizování
c) řízení lidských zdrojů
d) vedení
e) kontrolování
f) rozhodování
Bližší charakteristiky jednotlivých funkcí - viz další otázky.
Pojmy ze skript*************************************************
Vědní obor
Vliv interdiscipliny
Praxe managementu
Management - synonymum pro různé pojmy
Vývoj managementu - teritoriální rozdíly
Definice pojmu management podniku
****************************************************************
2. Řízení podniku v turbulentní době
Turbulentní doba
- nespojitá, tekoucí doba
- neustálé změny, chaos, neurčitost
Řízení v turbulentní době
- způsob permanentní inovace řízení
- podnik nelze řídit jako v minulosti (důraz na postup, postup dle plánu), ale vyžaduje řízení incentivní (motivace a stimulace pracovníků a prac. kolektivů)
- změny v okolí jsou tak rozsáhlé, že nikdo nemůže vystačit s dosavadními postupy
- stimulace je soubor vnějších podnětů a pobídek s cílem usměrňovat jednání pracovníků a působit na jejich motivaci
- nutnost neustále se učit novému
- vítězství přinesou podniky s malými útvary motivované k dosažení cílů
Modely řízení v turbuletní době s ohledem na strategii
1. Plánovací model
- na základě známých trendů usuzujeme na budoucnost
- databáze plánování poskytuje přesná čísla - provádíme analýzu a na strategii, která je syntetická = prognoza diskontinuity je neobyčejně těžká
2. Vizionářský model
- založen na určení cíle a vypracování vize, které se blížíme, i když jsme nuceni dělat kompromisy
- ihned v počátku je nutné zavrhnout striktní plánování
3. Učící se model
= metoda pokusů a omylů
- neustálé učení se s okamžitým jednáním jako reakce na vzniklou situaci
- optimální model turbulentního řízení, neboť dovede pružně reagovat na nové měnící se podmínky, podnikání v podniku
Představitel řízení v turbulentní době - Mintzberg
Praktické provádění řízení podniku v turb. době - McCormick
Klíčová slova:
management
turbulentní doba
úkoly
stimuly
efektívni kontrola
Obsah:
- 1. Povaha, smysl a definice pojmu management
2. Řízení podniku v turbulentní době
3. Podnik ve vnějším prostředí
4. Profil a osobnost manažera
5. Charakterizujte a definujte základní manažerské funkce
6. Management ve vývoji - klasifikace a stručný popis myšlenkových směrů managementu
7. Uveďte členění rozhodovacích procesů do fází a charakterizujte náplň těchto fází
8. Uveďte pojetí rizika a charakterizujte odlišnosti rozhodování za jistoty, rizika a nejistoty. Uveďte příklady těchto rozhodovacích procesů
9. Charakterizujte způsoby členění organizačních struktur
10. Vysvětlete základní principy divizionálního uspořádání
11. Vrcholové vedení akciových společností
12. Vysvětlete funkce komunikace v organizaci
13. Zhodnoťte jednotlivé komunikační formy
14. Jaké jsou hlavní faktory účinnosti komunikace a předpoklady jejího zvyšování?
15. Charakterizujte lidské faktory v řízení a vysvětlete význam motivace v podniku
16. Popište McGregorovu teorii X a Y a naznačte její praktické aplikace
17. Popište kroky základního kontrolního procesu
18. Charakterizujte a vysvětlete požadavky na efektivní kontrolu.
19. Podstata a význam manažerského plánování, struktura plánovacího procesu podniku, hlavní pojmy a vztahy
20. Charakterizujte plánování podle cílů, hiearchie cílů a typy plánů