Popis:
1. Podnikatelský plán, význam, základní členění.
(informace z knihy podnikatelský plán, Jiří Fotr, str.204)
Podnikatelský plán je dokument shrnující podstatné informace o podniku, o jeho prostředí a historii, jeho minulé a současné aktivity, jeho krátkodobé a dlouhodobé cíle.
Podnikatelský plán má obvykle tyto standardní části:
Historická analýza podniku, jeho výkonnost a finanční situace v průběhu let;
Poslání nebo důvod existence, popis krátkodobých a dlouhodobých cílů podnikatele, odrážející poptávku nebo obchodní příležitosti, a řada postupných kroků, umožňujících podniku dosahovat blízkých i vzdálených cílů, a jejich časové určení;
Popis předmětu podnikání, trhu a konkurence, místa podnikání, provozních prostor a jiných zařízení, managementu a personálu;
Provozní plán a rozpočet ve formě: prognózy budoucích provozních výsledků; finanční situace dnešní a pro příští roky; hotovostní tok společnosti v budoucnu (alespoň pro pět příštích let);
Předpokládané zdroje financování vyžadované podnikem k uspokojení jeho potřeby dosáhnout cílů.
Základní informační vstupy na zpracování podnikatelského plánu vycházeni z:
a) technicko-ekonomických studií
b) investičních programů firmy
c) finanční lán
Využití podnikatelského plánu:
a) interní (slouží jako vnitřní dokument, který slouží jak základ vlastního řízení firmy)
b) externí (slouží jako podklad v případě potřeby přesvědčit poskytovatele kapitálu o výhodnosti a nadějnosti projektu, na jehož financování se tento kapitál použije, např. banka pečlivě zvažuje a hodnotí projekt i firmu z hlediska výnosnosti vložených prostředků, jejich návratnost i existující rizika), kvalitně zpracovaný podnikatelský plán může pak významně podpořit získání potřebného kapitálu)
Podnikatelský plán by měl obsahovat:
1) realizační resumé
název a adresa firmy, kontaktní osoby atd.
charakteristika produktu, resp. Služby, které jsou náplní projektu a jejich specifických vlastností a předností vzhledem ke konkurenci
popis trhů na kterých se firma chce uplatnit a distribučních cest, které hodlá použít
strategické zaměření firmy na období 3-5let (cíle a jejich forma dosažení…)
zhodnocení manažerských zkušeností a kvality klíčových pracovníků
finanční aspekty (odhady zisků, potřebného kapitálu, jeho použití, účel, roční výnos)
Klíčová slova:
analýza mikrookolí
konkurence
podnikatelský plán
životní cyklus výrobku
strategie
Obsah:
- 1. Podnikatelský plán, význam, základní členění.
2. Konkurenční strategie a konkurenční výhoda – podstata, význam.
3. Strategická analýza makrookolí – význam, postup, metody.
4. Strategická analýza mikrookolí – význam, postup, metody.
5. Dodavatelské a hodnotové řetězce, význam, základní články (role zástupce a vlastního prodejního pracovníka), dodací podmínky Incoterms.
6. Analýza konkurence – význam , metody, informační zdroje.
7. Základní typy podnikatelských strategií. Předpoklady, výhody, nevýhody.
8. Podstata a postup benchmarkingu. Které firmy lze považovat za úspěšné?
9. Klíčové faktory úspěchu a jejich využití v tvorbě podnikatelské strategie. Příklady.
10. Cenová tvorba – základní způsoby tvorby cen, rozvrhování režijních nákladů, zisková přirážka a zisková marže, cenová strategie.
11. Krizové řízení podniku (soudní, mimosoudní, záchovné a destruktivní). Signály krize. Jak se krizi v podniku vyhnout?
12. Prioritní cíle spojené se založením podniku.
13. Klasický a moderní přístup (založený na BSC) k formulování strategie.
14. Struktura odvětví a odvětvová struktura. Možnosti analýzy.
15. Strategické aliance, podstata, formy. Jak si vybrat partnera pro spolupráci?
16. Životní cyklus výrobku, odvětví, podniku. Shodné a odlišné rysy.
17. Příprava účetních výkazů (plánovaná rozvaha, výsledovka, výkaz cash flow). Variabilní aktiva a pasíva, metody oceňování zásob.
18. Rozpočtování, typy rozpočtů. Rozpočty versus kalkulace.
19. Základní typy tržních strategií. Podstata, výhody a nevýhody.