Manažerská ekonomika - zkouškové otázky
Popis:
1) Úvod do předmětu, podnik, cíle podniku, okolí podniku, podstata podniku a podnikání, založení podniku, vývoj podnikové ekonomiky, typologie podniků, podnik v procesu globalizace.
Podnik
- základní jednotka v níž je realizovaná výroba nebo jsou poskytovány služby
- může mít po právní stránce různou formu, která odpovídá charakteru výroby nebo služby a požadavkům, reps. představám podnikatele
- pojem podnik je v obchodním zákoníku chápán jako objekt právních vztahů
- podnikem se pro účely zákona rozumí soubor hmotných, jakož i osobních a nehmotných složek podnikání
Cíle podniku
- primární cíle - maximalizace zisku (dnes už se spíše jedná o maximalizace hodnoty podniku tzv. Shareholder Value
- současná hodnota podniku je hodnota očekávaných budoucích zisků diskontovaných k současnosti pomocí vhodné diskontní míry
- takto vyjádřený primární cíl podniku můžeme považovat za obecný cíl podnikání
- maximalizace Shareholder Value = maximalizace ukazatelů MVA a EVA
MVA (market Value Added) = tržní hodnota podniku
- obchodní kapitál (cílem podniku je, aby bylo MVA kladné)
EVA (Economic Value Added) = rozdíl mezi provozním hospodářským výsledkem po zdanění a náklady na kapitál
- ekonomická přidaná hodnota - cílem podniku je její tvorba
Klíčová slova:
podnik
cíle podniku
investiční činnost
plánování výroby
produktivita
marketing
sanace
kategorizace
Obsah:
- 1. Úvod do předmětu, podnik, cíle podniku, okolí podniku, podstata podniku a podnikání, založení podniku, vývoj podnikové ekonomiky, typologie podniků, podnik v procesu globalizace.
2. Majetková a kapitálová struktura podniku, majetková a kapitálová výstavba podniku, vlastní a cizí kapitál, rozvaha, optimalizace kapitálové struktury podniku
3. Oceňování majetku podniku, restrukturalizace podniku
4. Výnosy, tržby, náklady, hospodářský výsledek, zisk v podniku, výsledovka, vztah nákladů a výnosů a hospodářského výsledku
5. Náklady, klasifikace nákladů, manažerské pojetí nákladů, variabilní a fixní náklady, kalkulace nákladů, rozpočty a plánování
6. Úloha zisku v podnikání, vztahy mezi ziskem, objemem výroby, cenou a náklady stanovení limitu variabilních a fixních nákladů a limitů ceny, výběr optimální varianty
7. Provozní páka ( operating leverage), analýza bodu zvratu, stanovení bodu maximálního zisku
8. Finanční činnost, úkoly finančního managementu, druhy financování podniku, běžné financování, řízení cash-flow
9. Finanční analýza, benchmarking, mezipodnikové srovnání, finanční plánování, finanční řízení za krize v podniku, řízení kreditného rizika
10. Investiční činnost, podnikové pojetí investic, plánování investic a klasifikace investičních projektů, zdroje financování investic
11. Hodnocení efektivnosti investic, metody hodnocení efektivnosti investic
12. Řízení rizik investičních projektů, integrace rizika do investičního rozhodování, posouzení přijatelnosti rizika investičních projektů, analýza citlivosti, tvorba investičního programu podniku při respektování vlivu rizika
...
...
...
1. Marketing, podstata marketingu, marketingový mix, marketingová logistika, marketingový plán
2. Výrobní činnost, plánování výroby, výrobní kapacita, produktivita, produktivita práce, úloha marketingu při rozvoji výrobních činností
3. Inovační strategie, principy a klasifikace inovací, inovační procesy v podniku, faktory úspěšných inovačních programů
4. Marketingové strategie s podporou inovačních procesů, rozvojový potenciál, efektivnost inovací
5. Nákup, organizace a řízení nákupních činností, nákupní proces, výzkum trhu, výběr dodavatele, outsorcing
6. Řízení zásob, optimalizace zásob, strategické řízení zásob
7. Tvorba obchodního plánu, marketingové metody pro stanovení plánu tržeb
8. Plánovací proces v podniku, podnikatelský projekt, podnikatelský plán, plánování jako funkce řízení podniku
9. Implementace strategie - podnikatelský projekt, feasibility study a její náležitosti, struktura podnikatelského plánu.
10. Základy Risk managementu, kategorizace rizik, identifikace rizik, stanovení významnosti rizik
11. Strategie užívané při ošetřování rizik, kroky řízení rizika
12. Sanace podniku, zánik podniku, likvidace, konkurz
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.