Popis:
1. Charakteristika soutěžního chování a soutěžního práva, struktura soutěžního práva a jeho prameny.
Hospodářská soutěž (dále HS)
Není v zákoně nikde konkrétně definována, ale dá se pojmout jako souběžná snaha subjektů na trhu určitého druhu zboží nebo služeb, jejím cílem je dosažení určitých výhod před ostatními v oblasti hospodářských užitků/výsledků a jež vzájemně ovlivňuje jejich hospodářskou činnost.
Karel Engliš definuje hospodářskou soutěž jako situaci, kdy více osob žádá nebo nabízí totéž a mezi sebou zápasí, je tedy k tomu třeba:
1. identita předmětu (soutěže)
2. pluralita osob (soutěžících)
3. zápas mezi nimi (soutěž) o předmět soutěže.
Soutěžitel
Pojem soutěžitel byl využit již zprvu jako legislativní zkratka pro fyzické a právnické osoby účastnící se hospodářské soutěže, s právní osobností, pro které již nebyl nutný výslovný podnikatelský charakter subjektu. Časem však došlo k posunu od pouhé legislativní zkratky k použití pojmu pro označení adresáta soutěžních norem. Judikatura však stále mluví o legislativní zkratce: „Pojem soutěžitele je legislativní zkratkou pro prakticky jakékoli subjekty (dokonce i non subjekty), které se (alespoň nepřímo) účastní hospodářské soutěže.
Komunitární právo používá pro adresáta norem pojem „podnik“ což v době legislativy ZOHS byl pojem zabraný ObchZ.
S účinností NOZ podnik=>závod a je tu tak prostor pro harmonizaci terminologie soutěžitel=>podnik (undertaking).
V hospodářské sféře probíhá soutěž na straně nabídky a poptávky.
Na straně nabídky má soutěž:
- pozitivní funkci: zefektivnění výroby, racionální organizace obchodu, vzestup kvality, pokles cen
- negativní funkci: snaha vyloučit nebo omezit soutěž, získat zákazníky levnými nekvalitními výrobky, nekalé soutěžní praktiky = deformování pravidel fair play v hospodářské konkurenci - s těmito nekalými jevy se snaží právo vypořádat).
Na straně poptávky:
- převážně ekonomická negativa - vzestup soutěže na straně poptávky obvykle chápán jako symptom krizového stavu ekonomiky, protože nabídka je deficitní - zde má právo velmi málo prostředků, navíc málo efektivních = umělá regulace cen).
Klíčová slova:
soutěžní právo
podnikání
právní úprava
ochrana hospodářské soutěže
tržní síla
Obsah:
- 1. Charakteristika soutěžního chování a soutěžního práva, struktura soutěžního práva a jeho
prameny.
2. Zvláštní pravidla veřejnoprávního regulatorního rámce podnikání (zejm. živnostenské právo,
cenové předpisy, veřejné zadávání a koncese, veřejné podpory, hlavní sektorové regulace…)
3. Subjekty právních vztahů vznikajících v hospodářské soutěži
4. Generální klausule proti nekalé soutěži a její právní význam
5. Jednotlivé skutkové podstaty nekalé soutěže a jejich srovnání
6. Soutěžní jednání a jejich srovnání z pohledu klasifikace na soudcovské skutkové podstaty,
klamavá, parazitní a agresivní soutěžní jednání
7. Soukromoprávní prostředky ochrany proti nekalé soutěži, aktivní a pasivní legitimace ve
sporech z nekalé soutěže
8. Právní úprava označování podnikatelů
9. Právní úprava označování výrobků a služeb podnikatelů
10. Celková charakteristika právní úpravy směřující k ochraně soutěžního prostředí na trhu,
postavení a pravomoc Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, prameny práva na ochranu
hospodářské soutěže
11. Dohody narušující soutěž (kartely)
12. Kontrola spojování soutěžitelů
13. Ochrana před zneužitím tržní moci včetně úpravy regulace tzv. významné tržní síly
14. Řízení před ÚOHS, správní delikty