Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Obecná didaktika - pojmy a vypracované okruhy ke zkoušce

«»
Přípona
.docx
Typ
vypracované otázky
Stažené
20 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
9681
Poslední úprava
20.02.2017
Zobrazeno
1 985 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Téma A: ZÁKLADY OBECNÉ DIDAKTIKY
1. CO JE DIDAKTIKA?
Didaktika - teorie vzdělávání a vyučování - didaktika zahrnuje všechny jevy a procesy, které se týkají záměrné myšlenkové a motorické kultivace ve všech formách a stádiích vývoje; pojem vznikl z řeckého slova didaskein = učit; didaktika je součástí základních pedagogických věd. Základním zdrojem poznávání v didaktice je historická analýza, empirické zdroje a teoretická analýza jevu. Dříve J. A. Komenský se domníval, že pedagogika = didaktika, ale v průběhu dějin se ukázalo, že tomu tak není.
Terminologie didaktiky:
• andragogika - pedagogika dospělých
• didaktika - pedagogická disciplína, teorie vyučování; předmětem didaktiky: cíle, obsah, metody a organizační formy ve vyučování
• individuální determinace - postup od obecného k méně obecnému
• jev = fenomén - to, co se člověku ukazuje, bez rozlišení zda jde o skutečnost či klam
• kybernetická pedagogika - „rodná sestra“ obecné didaktiky, teoretický přístup k technologii vzdělávání
• metodologie pedagogiky - systém teoretických principů, metod a způsobů popisu, analýzy a objasňování pedagogických jevů; zahrnuje i praktické otázky (plánování, realizace, publikování); v ČR zastává
• pedagogická propedeutika - objasnění pedagogických disciplín, pedagogické pojmy, nástin pedagogického myšlení, škola po roce 1989, instituce
• pedagogická psychologie - psychologická věda zabývající se změnami, které vznikají v psychice a osobnosti člověka v důsledku působení edukace, výchovy a vzdělávání, sebevýchovy a sebevzdělávání
• sebevýchova - soustavná práce na zdokonalování vlastní osobnosti podle cílů, které si vytyčuje; dosažení sebevýchovy = konečný síl výchovného procesu
• srovnávací pedagogika - 1) výzkumná metoda, 2) vědecká disciplína, 3) oblast výzkumných aktivit v mezinárodní pedagogice
• teorie výchovy - proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji
• zákonitost

Klíčová slova:

obecná didaktika

podstata vyučování

edukace

vzdělávací koncepce

aktuální česká vzdělávací témata



Obsah:
  • Obecdid - pojmy

    Obecdid okruhy

    Téma a: základy obecné didaktiky
    1. Co je didaktika ?
    2. Systém didaktiky podle maňáka

    Téma b: podstata vyučování
    3. Podstata vyučování: cílové zaměření
    4. Podstata vyučování: obsah - učivo - kurikulum
    5. Podstata vyučování: vyučovací metody a prostředky
    6. Podstata vyučování: organizační formy
    7. Podstata vyučování: hodnocení - evaluace- reflexe
    8. Podstata vyučování: podmínky - zásady - klíma
    9. Podstata vyučování: pedagogická interakce a komunikace

    Téma c: činitelé edukace
    10. Činitelé edukace: učitel - vychovatel
    11. Činitelé edukace: dítě - žák - student - vychovávaný
    12. Učitelské vzdělávání a jeho vývoj
    13: vyučovací hodina: technologie výuky
    14. Vyučovací hodina: příprava na vyučování
    15. Didaktické procedury: práce s pedagogickým textem
    16. Didaktické procedury: aktivizující metody - kreativita
    17. Pedagogické dovednosti učitele

    Téma e: vzdělávací koncepce
    18. Vzdělávací koncepce: tradiční
    19. Vzdělávací koncepce: psycho-didaktické
    20. Vzdělávací koncepce: reformní zahraniční
    21. Vzdělávací koncepce: reformní v čsr
    22. Vzdělávací koncepce: moderní teorie vzdělávání

    Téma vi: aktuální česká vzdělávací témata
    23. Aktuální česká vzdělávací témata: rámcové vzdělávací programy
    24. Aktuální česká vzdělávací témata: inovativní přístupy
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše