Popis:
Téma A: ZÁKLADY OBECNÉ DIDAKTIKY
1. CO JE DIDAKTIKA?
Didaktika - teorie vzdělávání a vyučování - didaktika zahrnuje všechny jevy a procesy, které se týkají záměrné myšlenkové a motorické kultivace ve všech formách a stádiích vývoje; pojem vznikl z řeckého slova didaskein = učit; didaktika je součástí základních pedagogických věd. Základním zdrojem poznávání v didaktice je historická analýza, empirické zdroje a teoretická analýza jevu. Dříve J. A. Komenský se domníval, že pedagogika = didaktika, ale v průběhu dějin se ukázalo, že tomu tak není.
Terminologie didaktiky:
• andragogika - pedagogika dospělých
• didaktika - pedagogická disciplína, teorie vyučování; předmětem didaktiky: cíle, obsah, metody a organizační formy ve vyučování
• individuální determinace - postup od obecného k méně obecnému
• jev = fenomén - to, co se člověku ukazuje, bez rozlišení zda jde o skutečnost či klam
• kybernetická pedagogika - „rodná sestra“ obecné didaktiky, teoretický přístup k technologii vzdělávání
• metodologie pedagogiky - systém teoretických principů, metod a způsobů popisu, analýzy a objasňování pedagogických jevů; zahrnuje i praktické otázky (plánování, realizace, publikování); v ČR zastává
• pedagogická propedeutika - objasnění pedagogických disciplín, pedagogické pojmy, nástin pedagogického myšlení, škola po roce 1989, instituce
• pedagogická psychologie - psychologická věda zabývající se změnami, které vznikají v psychice a osobnosti člověka v důsledku působení edukace, výchovy a vzdělávání, sebevýchovy a sebevzdělávání
• sebevýchova - soustavná práce na zdokonalování vlastní osobnosti podle cílů, které si vytyčuje; dosažení sebevýchovy = konečný síl výchovného procesu
• srovnávací pedagogika - 1) výzkumná metoda, 2) vědecká disciplína, 3) oblast výzkumných aktivit v mezinárodní pedagogice
• teorie výchovy - proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji
• zákonitost
Klíčová slova:
obecná didaktika
podstata vyučování
edukace
vzdělávací koncepce
aktuální česká vzdělávací témata
Obsah:
- Obecdid - pojmy
Obecdid okruhy
Téma a: základy obecné didaktiky
1. Co je didaktika ?
2. Systém didaktiky podle maňáka
Téma b: podstata vyučování
3. Podstata vyučování: cílové zaměření
4. Podstata vyučování: obsah - učivo - kurikulum
5. Podstata vyučování: vyučovací metody a prostředky
6. Podstata vyučování: organizační formy
7. Podstata vyučování: hodnocení - evaluace- reflexe
8. Podstata vyučování: podmínky - zásady - klíma
9. Podstata vyučování: pedagogická interakce a komunikace
Téma c: činitelé edukace
10. Činitelé edukace: učitel - vychovatel
11. Činitelé edukace: dítě - žák - student - vychovávaný
12. Učitelské vzdělávání a jeho vývoj
13: vyučovací hodina: technologie výuky
14. Vyučovací hodina: příprava na vyučování
15. Didaktické procedury: práce s pedagogickým textem
16. Didaktické procedury: aktivizující metody - kreativita
17. Pedagogické dovednosti učitele
Téma e: vzdělávací koncepce
18. Vzdělávací koncepce: tradiční
19. Vzdělávací koncepce: psycho-didaktické
20. Vzdělávací koncepce: reformní zahraniční
21. Vzdělávací koncepce: reformní v čsr
22. Vzdělávací koncepce: moderní teorie vzdělávání
Téma vi: aktuální česká vzdělávací témata
23. Aktuální česká vzdělávací témata: rámcové vzdělávací programy
24. Aktuální česká vzdělávací témata: inovativní přístupy