Popis:
OSOBNOST = celek, jednota duševního (psychického) života člověka, která v sobě organicky integruje celou svou psychickou činnost, která je podmíněna individuálními tělesnými a sociálními faktory. Má svůj původ ve slově persona. Tímto pojmem tedy rozumíme v podstatě každé ho člověka, který je si vědom sám sebe, který o sobě hovoří v 1. os. č.j. - JÁ. Proto přesně o osobnosti můžeme mluvit až od 3 roku života dítěte (kdy začíná toto slovo JÁ chápat a používat.Pojem JÁSTVÍ je charakterizován jako uvědomování si sebe sama - své identity, své jedinečnosti, své činnosti, uvědomováním si rozdílu mezi já a ne-já).
Osobnost během života jedince prochází zákonitou postupnou proměnou psychických vlastností a procesů. Každou lidskou osobnost lze hodnotit na základě jejích jednotlivých psychických vlastností a procesů, tj. duševních funkcí, které jsou individuálně specifickým způsobem rozvinuty a mají určitou, pro tuto osobnost charakteristickou kvalitu. Poznávání osobnosti člověka laicky provádí každý člověk v běžném styku s ostatními lidmi (naopak profesionálním poznáním osobnosti se zabývají specialisté). Všichni si vytváříme názory o druhých, snažíme se je poznat, chápat jejich jednání, případně i ovlivňovat. Hodnocení osobnosti na základě jejích dílčích znaků není zcela přesné, protože každá osobnost funguje jako celek!! Určitá teoretická schémata osobnosti se používají jen pro utřídění a vytvoření systému poznávání. Nejzákladnější otázky jsou pak: Co člověk chce, co může, jak reaguje a jaký člověk je.
Klíčová slova:
psychologie
psychika
osobnost
socializace
paměť
Obsah:
- 1.a) Osobnost - vymezení. Vlastnosti osobnosti, typologické systémy
1.b) Otázky školní zralosti
2.a) Periodizace psychického vývoje
2.b) Inteligence (vymezení, měření, charakteristika jednotlivých pásem)
3.a) Psychologie školního věku
3.b) Charakter. Deformace charakteru
4.a) Psychologie raného dětství
4.b) Schopnosti (vymezení, teorie)
5.a) Psychická a citová deprivace v dětství
5.b) Myšlení a řeč (psychologické charakteristiky, poruchy myšlení)
6.a) Socializace osobnosti
6.b) Paměť, pozornost, vědomí
7.a) Sociální komunikace
7.b) Temperament, temperamentové typy
8.a) Problematika malé sociální skupiny
8.b) Psychologické zvláštnosti dětí s DMO
9.a) Psychologické otázky dětské hry a kresby
9.b) Poznávací procesy (čití, vnímání, představivost)
10.a) Psychologie učení (pojem učení, druhy učení, zákony učení)
10.b) Psychologická problematika neuróz
11.a) Psychologické zvláštnosti dětí s MR
11.b) Vůle (vlastnosti, poruchy)
12.a) Otázky školní úspěšnosti žáka
12.b) Emoce (vymezení, klasifikace)
13.a) Psychohygienické otázky výchovy a vyučování
13.b) Motivace. Zájmy. Potřeby. Hodnoty. Ideály.
14.a) LMD
14.b) Psychologie tvořivosti
15.a) Psychologické otázky výchovy
15.b) Psychologické problémy SVPU
Zdroje:
- • Řehulka, E.: Úvod do studia psychologie, MU Brno 1995
- • Vágnerová, M.:Úvod do psychologie, UK Praha 1999
- • Helus, Z.: Psychologie, Fortuna Olomouc 1997
- • Hartl, P.: Psychologický slovník, Praha 1994
- • Štefanovic, J.: Psychologie pro gymnázia, SPN Praha 1987
- • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál Praha 1999
- • Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku, UK Praha 1998
- • Čáp, J.: Psychologie (obecná pro 1. roč. SPgŠ), SPN Praha 1995
- • Zvolský, P.: Obecná psychiatrie, UK Praha 1998
- • Zezuláková, L.: Poznámky z přednášek, MU Brno 2000/2001
- • Zezuláková, L.: Ona sama, především 2001