Popis:
1. Didaktika, její postavení v systému pedagogických věd a vztah s didaktikou dospělých (andragogickou didaktikou).
HISTORIE
Jan Amos Komenský
- Didaktika Magna = Velká didaktika
- podal v ní vynikající rozbor vyučování, ale řešil i problémy výchovnosti vyučování a organizace školské soustavy
- pro Komenského byla didaktika souhrn mravní výchovy, zbožnosti, pedagogiky, pravidel organizace školy
- základem byl pro Komenského talent,ale studium didaktiky může naučit dobře vyučovat
Význam Komenského spočívá ve dvou základních přínosech:
1. ve vypracování nového teoreticko praktického modelu vyučování, který v různých variantách v podstatě existuje dodnes
2. hodnocení jeho didaktiky lze chápat nejen jako veškerou nauku o výchově, ale i jako snahu vytvořit z didaktiky teoretickou disciplínu funkční pro praxi
- další didaktická díla: Škola hrou, Svět v obrazech a Metoda jazyků nejnovější
Wolfgang Radke - 17. stol.
- poprvé použil toto slovo
- didaktiku chápal jako cestu k učení = jak učit
- v jeho pojetí pojem didaktika = umění vyučovat (= něco, co je člověku dáno; vázal s talentem; zavrhoval, že by učil didaktiku)
J.J. Rousseau - zvýrazňoval aktivitu žáka a spojení školy se životem
J.H. Pestalozzi - ital, který položil základy didaktiky, spec. metodiky počátečního vyučování
J.F. Herbart - středoškolská didaktika
= pro tyto tři byla didaktika teorií vyučování
Diesterweg - pojetí přirozeného, důkladného a systematického vyučování s uplatněním názornosti
Klíčová slova:
didaktika
vyučování
styly
diagnostika
koncepce
hospitace
komunikace
Obsah:
- 1. Didaktika, její postavení v systému pedagogických věd a vztah s didaktikou dospělých (andragogikou didaktikou).
2. Vyučovací proces, jeho zákonitosti, průběh (etapy, fáze, funkce) a výsledky.
3. Cíl a obsah vyučování.
4. Specifika vyučování estetickovýchovným předmětům
5. Vyučovací zásady.
6. Typy a styly vyučování
7. Vyučovací metody - klasické i moderní.
8. Učení - teorie a druhy.
9. Didaktická diagnostika.
10. Organizační formy vyučování.
11. Didaktická komunikace.
12. Didaktické systémy a koncepce (Komenský, herbartovské vyučování, reformní vyučování, alternativní vyučovací systémy, programované diferencované, skupinové, problémové vyučování).
13. Aktuální tendence didaktiky (modernizace, racionalizace, efektivnost, optimalizace)
14. Učební pomůcky a didaktická technika.
15. Příprava učitele na vyučování.
16. Hospitace ve vyučovacím procesu