Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Pedagogická propedeutika - vypracované zkouškové otázky

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
36 x
Velikost
0,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
9683
Poslední úprava
20.02.2017
Zobrazeno
2 851 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
A: ZÁKLADNÍ TÉMATA
A1: PŘEDMĚT PEDAGOGIKY. STRUKTURA PEDAGOGIKY A VZTAH K JINÝM VĚDÁM.

pedagogika - věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou ve všech sférách života společnosti (není vázaná jen na školu a děti)
vědní obor - má jasně vymezený předmět zkoumání, soubor výzkumných metod, vnitřně strukturovaný systém oboru, základní pojmový aparát
struktura pedagogiky - rozdělení:
1. vertikální - kritériem je věk a vývojové etapy člověka (předškolní, zálkadní, střední...)
2. horizontální - různé složky působící ve stejném čase (školní, mimoškolní, metodologie...)
3. historické - jednotlivé etapy společenského vývoje (feudální, ped. období renesance...)
4. kombinované - kombinuje vertikální a horizontální přístup
pedagog. disciplíny:
1. základní - obecná pedagogika, dějiny pedagogiky, srovnávací pedagogika, metodologie pedagogiky
2. hraniční - na hranici s jinými vědami - filozofie výchovy, sociologie výchovy, ekonomika vzdělávání, školní hygiena, pedagogická psychologie
3. aplikované - vojenská, lékařská, podniková, volného času, speciální pedagogika

Klíčová slova:

pedagogika

propedeutika

výchova

vzdělávání

diagnostika

konkretizace

alternativa

reforma

školstvo



Obsah:
  • A: základní témata
    A1: předmět pedagogiky. struktura pedagogiky a vztah k jiným vědám.
    A2: vymezení základních pedagogických pojmů (výchova, vzdělávání) a vztahů mezi nimi.
    A3: podstata a funkce výchovy a vzdělávání. pojem výchova v rozličných vymezeních. výchova v širším a užším slova smyslu. sebevýchova a převýchova.
    A4: cíle výchovy, funkce a struktura výchovných cílů. obsah výchovy.
    A5: podmínky výchovy: vnitřní - vnější, biologické - psychické - sociální (mikroprostředí, makroprostředí, lokální prostředí) a jejich důsledky.
    A6: výchovný proces. etapy výchovného procesu z hlediska ontogenetického, metodického, komplexního pojetí.
    A7: prostředky výchovy (širší a užší vymezení). charakteristika vybraných prostředků. principy výchovy. pedagogické zásady.
    A9: metody výchovy, obecné vymezení. metody diagnostické, výchovně-vzdělávací, výzkumné. konkretizace.

    B: vývoj pedagogického myšlení
    B1: vývoj pedagogických idejí od starověku až po j. a. komenského (výchovný systém v aténách a spartě, výchova za feudalismu - základní rysy).
    B2: slovně-názorná koncepce j.a. komenského a j.f. herbarta. pedagogický systém j. a. komenského a jeho odkaz dnešku.
    B3: východiska reformní pedagogiky. kritika herbartismu jako pokleslé formy herbartova učení. klasický humanismus (j. j. rousseau, l. n. tolstoj, j. dewey). pedocentrismus, pragmatismus.
    B4: alternativní výchovné systémy -reformní (klasické). pedagogika waldorfská, montessoriovská, freinetovská, jenský plán, daltonská pedagogika. shodné a odlišné rysy. pojednání o vybraném systému.
    B5: alternativní výchovné systémy - soudobé. antiautoritativní pedagogika, antipedagogika, humanisticky orientované směry, itv, globální výchova, začít spolu, otevřené vyučování. shodné a odlišné rysy. pojednání o vybraném systému.
    B6: vzdělávání v českých zemích od tereziánských reforem do 1918. vývoj systému vzdělávání a základní reformy školství. zhodnocení z dnešního hlediska.
    B7: reformní pedagogické pokusy v československu v letech 1918 - 1939. desetiletí pedagogických pokusů a příhodovská reforma.
    B8: institucionalizovaná výchova. vzdělávací systém. současná školská soustava u nás, její vývoj a transformace po roce 1990. současná kurikulární reforma školství - základní dokumenty (rvp, bílá kniha).

    C. účastníci výchovy - výchovná prostředí
    C1: vychovatel. funkce vychovatele, požadavky na výkon profese, kompetence, dovednosti. podmínky úspěšné práce vychovatele. zvláštnosti a rozpory pedagogické profese. pedeutologie. výchovné styly.
    C2: vychovávaný. charakteristika, kompetence. různá pojetí vychovávaného.
    C3: pojetí dítěte v historickém přehledu. akcenty a směry.
    C4: pedagogická komunikace a interakce. význam profesního vystupování v profesi učitele (vychovatele).
    C5: rodina jako výchovný činitel. odraz problémů současné rodiny ve výchově dětí a v práci výchovně-vzdělávacích institucí.
    C6: přehled mimoškolních vzdělávacích, kulturních a osvětových institucí. média.
    C7: orientační přehled výzkumných metod. informační zdroje pedagogiky.
    C8: teorie hospitace. funkce hospitace v profesi učitele.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše