Popis:
A: ZÁKLADNÍ TÉMATA
A1: PŘEDMĚT PEDAGOGIKY. STRUKTURA PEDAGOGIKY A VZTAH K JINÝM VĚDÁM.
pedagogika - věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou ve všech sférách života společnosti (není vázaná jen na školu a děti)
vědní obor - má jasně vymezený předmět zkoumání, soubor výzkumných metod, vnitřně strukturovaný systém oboru, základní pojmový aparát
struktura pedagogiky - rozdělení:
1. vertikální - kritériem je věk a vývojové etapy člověka (předškolní, zálkadní, střední...)
2. horizontální - různé složky působící ve stejném čase (školní, mimoškolní, metodologie...)
3. historické - jednotlivé etapy společenského vývoje (feudální, ped. období renesance...)
4. kombinované - kombinuje vertikální a horizontální přístup
pedagog. disciplíny:
1. základní - obecná pedagogika, dějiny pedagogiky, srovnávací pedagogika, metodologie pedagogiky
2. hraniční - na hranici s jinými vědami - filozofie výchovy, sociologie výchovy, ekonomika vzdělávání, školní hygiena, pedagogická psychologie
3. aplikované - vojenská, lékařská, podniková, volného času, speciální pedagogika
Klíčová slova:
pedagogika
propedeutika
výchova
vzdělávání
diagnostika
konkretizace
alternativa
reforma
školstvo
Obsah:
- A: základní témata
A1: předmět pedagogiky. struktura pedagogiky a vztah k jiným vědám.
A2: vymezení základních pedagogických pojmů (výchova, vzdělávání) a vztahů mezi nimi.
A3: podstata a funkce výchovy a vzdělávání. pojem výchova v rozličných vymezeních. výchova v širším a užším slova smyslu. sebevýchova a převýchova.
A4: cíle výchovy, funkce a struktura výchovných cílů. obsah výchovy.
A5: podmínky výchovy: vnitřní - vnější, biologické - psychické - sociální (mikroprostředí, makroprostředí, lokální prostředí) a jejich důsledky.
A6: výchovný proces. etapy výchovného procesu z hlediska ontogenetického, metodického, komplexního pojetí.
A7: prostředky výchovy (širší a užší vymezení). charakteristika vybraných prostředků. principy výchovy. pedagogické zásady.
A9: metody výchovy, obecné vymezení. metody diagnostické, výchovně-vzdělávací, výzkumné. konkretizace.
B: vývoj pedagogického myšlení
B1: vývoj pedagogických idejí od starověku až po j. a. komenského (výchovný systém v aténách a spartě, výchova za feudalismu - základní rysy).
B2: slovně-názorná koncepce j.a. komenského a j.f. herbarta. pedagogický systém j. a. komenského a jeho odkaz dnešku.
B3: východiska reformní pedagogiky. kritika herbartismu jako pokleslé formy herbartova učení. klasický humanismus (j. j. rousseau, l. n. tolstoj, j. dewey). pedocentrismus, pragmatismus.
B4: alternativní výchovné systémy -reformní (klasické). pedagogika waldorfská, montessoriovská, freinetovská, jenský plán, daltonská pedagogika. shodné a odlišné rysy. pojednání o vybraném systému.
B5: alternativní výchovné systémy - soudobé. antiautoritativní pedagogika, antipedagogika, humanisticky orientované směry, itv, globální výchova, začít spolu, otevřené vyučování. shodné a odlišné rysy. pojednání o vybraném systému.
B6: vzdělávání v českých zemích od tereziánských reforem do 1918. vývoj systému vzdělávání a základní reformy školství. zhodnocení z dnešního hlediska.
B7: reformní pedagogické pokusy v československu v letech 1918 - 1939. desetiletí pedagogických pokusů a příhodovská reforma.
B8: institucionalizovaná výchova. vzdělávací systém. současná školská soustava u nás, její vývoj a transformace po roce 1990. současná kurikulární reforma školství - základní dokumenty (rvp, bílá kniha).
C. účastníci výchovy - výchovná prostředí
C1: vychovatel. funkce vychovatele, požadavky na výkon profese, kompetence, dovednosti. podmínky úspěšné práce vychovatele. zvláštnosti a rozpory pedagogické profese. pedeutologie. výchovné styly.
C2: vychovávaný. charakteristika, kompetence. různá pojetí vychovávaného.
C3: pojetí dítěte v historickém přehledu. akcenty a směry.
C4: pedagogická komunikace a interakce. význam profesního vystupování v profesi učitele (vychovatele).
C5: rodina jako výchovný činitel. odraz problémů současné rodiny ve výchově dětí a v práci výchovně-vzdělávacích institucí.
C6: přehled mimoškolních vzdělávacích, kulturních a osvětových institucí. média.
C7: orientační přehled výzkumných metod. informační zdroje pedagogiky.
C8: teorie hospitace. funkce hospitace v profesi učitele.