Popis:
Cíl:
Zkoumání psychologických aspektů edukace. Možný, cílový a reálný subjekt. Krátkodobé i dlouhodobé změny v psychice a osobnosti způsobené vyučováním a výchovou.
Předmět pedagogické psychologie
(okruh 1)
- Zkoumá psychologické aspekty a zákonitosti procesu výchovy a vyučování (edukace) a socializace ve škole.
- Zkoumá možný, reálný a cílový habitus (osobnost) žáků, studentů i posluchačů (souhrn způsobů a vzorců vnějšího chování, způsobu vyjadřování se a řeči i podpovrchových vlastností). Habitus žáků (jejich psychika a osobnost) je do značné míry výsledkem pedagogické práce.
- Zkoumá změny v psychice a v osobnosti způsobené edukací a identifikací, resp. nápodobou učitele, modelu, vzoru, příkladu (Václav Příhoda).
- Je to věda o psychologických zákonitostech permanentního a cyklického vzdělávání a výchovy dětí, mládeže a dospělých (Ladislav Ďurič).
Klíčová slova:
pedagogika
psychologie
metodologie
osobnost učitele
strategie
Obsah:
- Předmět pedagogické psychologie
Metodologie a metody pedagogické psychologie
Psychologie učení a vztah učení, vývoje a výchovy
Osobnost současného žáka ve výzkumu
Problémový žák
Psychologie kreativity
Psychologie vyučování
Kognitivní a učební styly a strategie
Psychologie osobnosti učitele
VÝchovné zásady (principy)
Perspektivy pedagogické psychologie