Popis:
1. Systém kurikulárních dokumentů v ČR
Od roku 1995 jsou cíle a obsahy vyučování nejednotlivých typech škol rámcově vymezeny prostřednictvím tzv. standardů. Standard je dokument schválený MŠMT (závazny pro všechny školy uvedeného typu) obsahující:
- souhrn vzdělávacích cílů
- rámcový obsah vzdělávání, tzv. kmenové učivo
- kompetence, které by si žáci určitého typu školy osvojit
Dokumenty vztahující se k vyučování na základní škole
1. STANDARD ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁNÍ - dokument MŠMT platný od 1995
2. Vzdělávací program OBECNÁ ŠKOLA - dokument MŠMT platný od 1996
3. Vzdělávací program OBČANSKÁ ŠKOLA - dokument MŠMT platný od 1996
4. Vzdělávací program ZÁKLADNÍ ŠKOLA - dokument MŠMT platný od 1996
5. Vzdělávací program NÁRODNÍ ŠKOLA - dokument MŠMT platný od 1997
6. Dokument UČENÍ JE SKRYTÉ BOHATSTVÍ - Zpráva mezinárodní komise UNESCA - ,,Vzdělávání pro 21.století“, publikovaná v Paříž, v roce 1996
7. NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE - tzv. Bílá kniha, programový dokument vlády ČR, přijatý v roce 2001
8. ZÁKON O PŘEDŠKOLNÍM, ZÁKLADNÍM, STŘEDNÍM, VYŠŠÍM ODBORNÉM A JINÉM VZDĚLÁVÁNÍ - tzv. Školský zákon, účinný od r.2005
9. RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ROZVOJ ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ - dokument přijatý v roce 2004, předpokládaná platnost od září 2007
Standard základního vzdělávání
Představuje jeden z hlavních nástrojů péče státu o kvalitu vzdělání poskytovaného základní školou. Jeho prostřednictvím se stát snaží garantovat, že žáci všech základních škol v ČR mohou získat plnohodnotné a srovnatelné základní vzdělání využitelné jak v dalším studiu na středních školách, tak i v praxi.
Na Standard, který je pouze obecným a rámcovým dokumentem, navazují tzv. vzdělávací programy.
Pro základní školu byly schváleny 3 následující vzdělávací programy:
1. Vzdělávací program Obecná škola (pro 1.stupeň základní školy)
2. Vzdělávací program Občanská škola (navazující na VP Obecná škola, pro 2. stupeň základní školy)
3. Vzdělávací program Základní škola
4. Vzdělávací program Národní škola
Klíčová slova:
aktivita
algoritmus
brainstorming
cvičebnice
cvičení
čítanka
čtenářská gramotnost
demonstrace
dialog
didaktická hra
dovednost
e-learning
chyba
individuální přístup
Obsah:
- Systém kutikulárních dokumentů v ČR
Pojetí a cíle vzdělávání
Vědomosti, typy vědomostí
Dovednosti, druhy dovedností
Postoje, hodnoty a kompetence
Kompetence k učení
Kompetence komunikativní
Kompetence k řešení problémů
Kompetence občanské, sociální a pracovní
Transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky
Styly učení žáků; vyučovací styl učitele
Definice vyučovací metody; rozdělení vyučovacích metod. Vysvětlování, vyprávění, popis. Metody práce s textem.
Rozhovor; typy rozhovoru
Metody názorně demonstrační
Metody dovednostně praktické
Metody heuristické; řešení problémů, rozvíjení kritického myšlení
Využití prvků dramatické výchovy; metody situační a inscenační
Frontální výuka; skupinová a kooperativní výuka; individuální a individualizovaná výuka; samostatná práce žáků
Projektová výuka
Účel a principy hodnocení žáků. Diagnostické metody používané při hodnocení žáků. Hodnocení známkou a slovní hodnocení; přednosti a nedostatky
Příprava na vyučovací hodinu
Zdroje:
- Úvod do didaktiky základní školy - Šimoník, O.
- Vybrané kapitoly z obecné didaktiky - kolektiv autorů (Šimoník, Maňák, Fialová, apod.)