Popis:
1)Socializace-celoživotní proces,jedinec si osvojuje specif.lid.formy chování a jednání,začleňuje se do společnosti.
enkulturace=socializace,osvojení si kultury dané společnosti, jejím důležitým faktorem je školní edukace
výchova-proces záměrného cílevědomého působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn ve vývoji, projevuje se všestranným formováním osobnosti a má adaptační,anticipační a permanentní charakter. vzdělávání-osvojování si vědomostí, dovedností a návyků, postojů, hodnot a norem, je součástí socializace.
2)FAKTORY ovlivňující rozvoj člověka funkcionální(nemůže ovlivnit)-internacionální(může ovlivnit)
vnější,funkc.- prostředí: přírodní, kulturní, společenské, tradice
vněj.intenac.-celoživotní vzdělávání a výchova: péče, učení,výchova,vzdělávání
vnitřní,funkcion.-vývojové předpoklady: dědičnost,zvláštnosti věku,sociální pozice
vnitř.intenac.-sebevytvářecí aktivita, sebevzdělávání, sebevýchova, autoregulace
3)PROSTŘEDÍ školy Mikroprostředí: osvětlení, hlučnost, teplota, kvalita vody a ovzduší; Věcné prostředí;
sociální prostředí-nezbytné vazby, lidí a lidské aktivity,vztah rodiny, společnost a instituce,vrstevníci,party…
4) SPECIFIKA předškolního vzdělávání je potřeba přizpůsobit potřebám dětí předškolního věku: vývojovým,kognitivním, sociálním,emocionálním.
CÍLE předškolního vzdělávání:
rozvojový - rozvíjení dítěte a jeho schopností
hodnotový – osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
postojový – schopnost projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
OBSAH:
1. Dítě a jeho tělo – biologická oblast
2. Dítě a jeho psychika – psychologická oblast
3. Dítě a ten druhý – inerpersonílní oblast
4. Dítě a společnost – sociálně-kulturní oblast
5. Dítě a svět – environmentální oblast
Klíčová slova:
elementárni pedagogika
rodina
zralost
didaktika
syndrom can
Obsah:
- 1)Socializace
2)FAKTORY ovlivňující rozvoj člověka
3)PROSTŘEDÍ školy
4) SPECIFIKA předškolního vzdělávání
5)ANALÝZA obsahu
6)PODMÍNKY předškolního vzdělávání
7)RODINA
8) METODY pedagogické diagnostiky
9) Pedagogická DIAGNOSTIKA
10) ŠKOLNÍ ZRALOST a školní připravenost
11) DIDAKTICKÉ ZÁSADY
12) VÝUKOVÉ CÍLE
13) KLASIFIKACE výukových metod
14) MATERIÁLNÍ DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY
15) ORGANIZAČNÍ FORMY vyučování podle vztahu k osobnosti žáka
16) INTERAKCE A KOMUNIKACE v podmínkách MŠ
17) ZÁJMY A POTŘEBY předškolního dítěte
18) Podpora a rozvoj ČTENÁŘSKÝCH DOVEDNOSTÍ v MŠ
19) Podpora a rozvoj SOCIÁLNÍHO a EMOCIONÁLNÍHO ROZVOJE vývoje dětí v MŠ
20) Práce s NADANÝM DÍTĚTEM
22) METODY MRAVNÍ VÝCHOVY
23) SYNDROM CAN