Popis:
1. Metodologické základy vzdělávání dosplěých
Vzhledem k mnohovrstennosti dalšího vzdělávání dospělých se utváří budoucí věda o výchově a vzdělávání dospělých na interdisciplinárních a multidisciplinárních základech, využívajíc vedle přístupů filosofických, obecně pedagogických a andragogických, též přístupů psychologických, sciologických, ekonomických, politických, manažerských, bilologických, právních a etických.
Jde především o rozvíjení a uplatňování systémového přístupu v rovině:
- empiricko-analytické
- logicko-teoretické
- komplexní
Empiricko-analytický přístup - zabývá se jednotlivými proměnnými ve vzdělávacím procesu (determinující, determinované a středně proměnné).
Logicko-teoretický přístup - sleduje uplatnění komponent v systému z hediska jeho struktury, funkcí a procesů.
Komplexní přístup - umožňuje ucelený přístup ke vzdělání dospělých v jeho nejrůznějších formách a projevech.
Uplatnění systémového a zároveň vývojového a srovnávacího přístupu umožňuje analyzovat jednotlivé komponenty systému vzdělávání dospělých i jejich vzájemné vztahy, zkoumat cíle, obsah, prostředky, metody, formy…
Snaha o vytvoření společnosti učení, znalostí, inspirativních myšlenkových proudů.
Promítá se do oblasti teorie managamentu, HR managamentu, celoživ. Učení, profesního vzdělávaní dospělých, řízení lidských zdrojů aj.
Klíčová slova:
zaměstnanci
vzdělávání
učivo
rozvoj
manažment
workshop
simulace
brainstorming
Obsah:
- 1. Metodologické základy vzdělávání dosplěých
2. Zvláštnosti vzdělávání zaměstnanců a vedoucích zaměstnanců v organizacích
3. Procesní model vzdělávání dospělých
4. Cíle vzdělávání zaměstnanců a vedoucích zaměstnanců, vztah vzdělávání a cílů organizace
5. Funkce vzdělávání zaměstnanců
6. Pravidla, principy a požadované efekty vzdělávání zaměstnanců
7. Analýza vzdělávacích potřeb, používané techniky
8. Trendy v identifikaci potenciálu zaměstnanců a vedoucích zaměstnanců
9. Identifikace kompetencí
10. Sebereflexe a sebehodnocení zaměstnanců
11. Seberozvoj zaměstnanců
12. Podmínky rozvoje potenciálu zaměstnanců
13. Strategie PVD
14. Charakteristika způsobilosti vzdělalavatele dospělých v roli lektora, facilitátora, instruktora, konzultanta, kouče, moderátora, mentora, trenéra či tutora
15. Třídění metod PVD
16. Metody přímého a nepřímého poznávání relality
17. Metody aktivního osvojování a rozvíjení poznaného
18. Metody vzdělávání zaměstnanců na pracovišti
19. Metody vzdělávání zaměstnanců mimo pracoviště
20. Metody rozvíjení tvořivosti zaměstnanců
21. Třídění forem PVD, jejich charakteristika
22. Využití didaktických forem v učebním procesu
23. Didaktické pomůcky
24. Prostředky didaktické techniky
25. Moderní vyučovací technologie
26. Obsah vzdělávání dospělých
27. Vlastnosti učiva
28. Využitelnost a využití učiva
29. Důvody rozvoje znalostí v organizaci
30. Podmínky úspěšného rozvíjení znalostí v organizacích
31. Vztah firemní kultury v PVD
32. Význam rozvíjení emoční inteligence v organizacích
33. Strategie řešení problémů
34. Moderní způsoby rozvíjení kreativního myšlení
35. Projekt a plán rozvoje
36. Nákladová efektivnost profesního vzdělávání
37. Strategický přístup k profesnímu vzdělávání
38. Plánování profesního vzdělávání a rozvoje
39. Strategie učící se organizace
40. Hodnocení firemního vzdělávání
41. Virtuální vzdělávání
42. Distanční vzdělávání
43. Manažerské vzdělávání, charakteristika, trendy rozvoje
44. Náležitosti projektu vzdělávací akce
45. Analýza vybrané metody rozovje zaměstnance, příp.vedoucího zaměstanace, při výkonu práce (intruktáž, koučink, mnetoring, counselling, asistování, pověření úkolem, rotace práce, pracovní porada)
46. Analýza vybrané metody profesního vzdělávání (přednáška, demonstrace, případová studie, workshop, brainstorming, simulace, hraní rolí, rozvojová střediska, outdoor training)
47. Analýza vybrané metody manažerského vzdělvání (rotace funkcí, externí či interní profesní vzdělávání, účast na práci projektových týmů, vzdělávání při výkonu práce, koučování, mentoring, zpětná vazba na pracovní výkon, učení se ze zkušeností, akce, konzultace se spolupracovníky, studijní skupiny, manažerské hry a simulace, semináře se zpětnou vazbou, teambuilding)