Popis:
Předmět psychologie vyučování a výchovy
Zkoumá psychologické aspekty a zákonitosti procesu výchovy a vyučování (edukace) a socializace ve škole.
Zkoumá změny v psychice a v osobnosti způsobené edukací a identifikací, resp. nápodobou učitele, modelu, vzoru, příkladu. Je to věda o psychologických zákonitostech permanentního a cyklického vzdělávání a výchovy dětí, mládeže a dospělých (Ladislav Ďurič).
METODOLOGIE
Komplexní filosofický, vědecký, obecný, gnoseologický, noetický a holistický systém teoretických principů a návodů na získávání poznatků z odborné, vědecké, vědecko výzkumné a experimentální činnosti.
METODIKA
Návrh systematického provádění činností spojených s určitou etapou řešení odborných, vědeckých a vědecko výzkumných i experimentálních problémů.
Určuje čas , místo a způsob realizace a její etapy (pilotáž, předvýzkum, vlastní výzkum). Je konkrétnější než metodologie a vede i k výběru probandů a vhodné metody sběru a šetření dat.
METODA
Představuje konkrétní cestu, způsob, nástroj, pomůcku k řešení dílčího odborného, vědeckého, vědeckého výzkumného či experimentálního problému.
Metody jsou empirické a teoretické.
Empirické jsou subjektivní (např. dotazník), objektivní (např. pozorování) a projekční (např. kresba lidské postavy).
Teoretické jsou např. myšlenková analýza, syntéza, dedukce, indukce, abstrakce, analogie.
V psychologii je tradiční dělení metod na psychometrické (testové),které jsou osobnostní a výkonové (např. Ravenovy progresivní matrice) a klinické (např. anamnéza, kasuistika, rozhovor).
Klíčová slova:
psychologie
výchova
pedagogika
metologie
metodika
Obsah:
- 1. Psychologie výchovy a vyučování.
2. Dějiny psychologie výchovy a vyučování.
3. Teoretické koncepce a směry (paradigmata).
4. Psychologie v pedagogické praxi.
5. Psychologický výzkum výchovy a vyučování.
6. Zkoušení žáků.
7. Sociální formativní vlivy působící na žáka.
8. Biologické formativní vlivy působící na žáka.
9. Vztahy mezi učitelem a žákem.
10. Vztahy mezi žáky.
11. Dificility a poruchy učení a chování.
12. Odborné intervence v psychologii vzdělávání a výchovy.
13. Sebevýchova.
Zdroje:
- ČÁP, J. - MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2008.
- KOHOUTEK, R. a kol. Základy pedagogické psychologie. Brno: AN CERM, 1996.
- KOHOUTEK, R.Úvod do psychologie. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. Brno: MU, 2006.
- KOHOUTEK, R. Úvod do psychologie. Metody poznávání osobnosti a duševního zdraví žáka. Brno: MU, 2006.
- KOHOUTEK, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: MU, 2007.
- KOHOUTEK, R. Dějiny psychologie pro pedagogy.Brno: MU, 2008.
- ŘEHULKA, E. Úvod do psychologie. Brno: Paido, 1997.