Seznam tématických okruhů (otázek) k závěrečnému testu a ke zkoušce z předmětu Management a ekonomika podniku
«»
Popis:
1.Omezenost zdrojů a její důsledky. Užitek, mezní užitek, užitek a cena, poptávková funkce, rozbor poptávky.
Omezenost zdrojů
- jsou věčnou podmínkou lidské práce, výroby a hospodaření
- zdroje jsou omezené (důchod, náklady), proto tlak na snižování zdrojů bude stále silnější
- růst ceny zdrojů se přenese do ceny konečných výrobků a služeb
- důsledkem omezení je nutnost stanovení přiměřené struktury nákladů
Užitek (utilita)
- vyjadřuje míru uspokojení spotřebitele při získání určitého statku (výrobku, služby)
- je určen subjektivitou preferencí (různí spotřebitelé mají různé preference) a situací (v různé situaci má daný statek rozdílný význam pro spotřebitele)
Celkový užitek
- U = f(q) (užitek je funkcí kvantity)
- vyjadřuje celkovou úroveň uspokojení určité potřeby
- závislý na množství a kvalitě statků
- celkový užitek se s růstem objemu spotřebovávaného zboží zvyšuje stále pomaleji
Mezní užitek
- užitek další jednotky daného produktu
- MU = f(q) (mezní užitek funkcí kvantity)
- s každou další získanou jednotkou určitého statku klesá
- nejvyšší přírůstek uspokojení potřeb přinese první jednotka, každá další má pro spotřebitele menší význam
- podmínkou rovnováhy spotřebitele je rovnost mezních užitků všech spotřebovávaných zboží ve vztahu k jejich cenám - zákon o vyrovnání relativních mezních utilit
- má tendenci být konstantní, klesá-li mezní užitek, klesá cena (pohled spotřebitele)
- podobně zákon o vyrovnání relativní mezní produktivity (MP) (pohled výrobce)
Klíčová slova:
zdroje
důsledky
užitek
provozní rozpočet
podnikové aktivity
marketing
strategický marketing
Obsah:
- 1. Omezenost zdrojů a její důsledky. Užitek, mezní užitek, užitek a cena, poptávková funkce, rozbor poptávky.
2. Funkce: poptávková (rozbor faktorů), nabídková, výnosové. Tržní rovnováha a její stabilita.
3. Nákladové funkce: celkové, průměrné a přírůstkové. Nákladově - výnosové varianty.
4. Charakteristiky specifických ekonomických situací s důrazem na technické faktory: Volná soutěž. Přechod k nedokonalé konkurenci. Monopol. Oligopol.
5. Základní podnikové bilance (sestavy) - tříbilanční systém. Hlavní položky bilancí a jejich náplň. Hlavní závěry pro technicky zaměřeného řídicího pracovníka.
6. Rozvaha: Rozbor položek rozvahy, vazba na další podnikové bilance (sestavy). Požadavky na velikost položek v rozvaze.
7. Rozbor položek výsledovky (výkazu zisku a ztráty). Formy výsledovky. Výkaz Cash-flow. Způsoby sestavení.
8. Základní členění nákladů. Kalkulace nákladů a její klíčové faktory. Role kalkulační jednice (+ příklady kalkulačních jednic).
9. Přístupy ke kalkulaci nákladů (předběžná, výsledná, absorpční, neabsorpční, statická, dynamická). Target costing (limitní, cílová kalkulace).
10. Účel kalkulace nákladů. Kritika přirážkové kalkulace. Metoda hodinových nákladových sazeb (režijních sazeb). Kalkulace s příspěvkem na úhradu - využití vícestupňového příspěvku v kalkulačním vzorci.
11. Provozní rozpočty: Účel. Obsah. Tvorba. Vyhodnocování. Vazba na výsledovku.
12. Statické a dynamické metody hodnocení investičních projektů-hlavní rozdíly. Klíčové charakteristiky metod pro dynamické hodnocení.
13. Význam a úkoly finančního řízení. Krátkodobé a dlouhodobé finanční zdroje ke krytí potřeby kapitálu.
14. Statická a dynamická analýza hospodaření, vypovídací schopnost ukazatelů a finančních bilancí.
15. Měření podnikové aktivity, rentability, likvidity a zadluženosti.
16. Charakteristika podnikání, podnikání podle živnostenského zákona a obchodního zákoníku, živnostenské podnikání, pojmy spojené s podnikáním, obchodní společnosti, daňová soustava, účetní povinnost podniků, pracovněprávní vztahy.
17. Charakteristika managementu, funkce managementu, postavení manažera v podniku, hlavní směry managementu, předpoklady pro manažerskou práci, manažer a etika.
18. Podstata a smysl plánování, síťová analýza a její uplatnění v plánování.
19. Podstata organizování, poslání organizačních struktur, členění organizačních struktur.
20. Vedení lidí, motivační teorie, management lidských zdrojů, kontrolování, kontrola a audit, analyzování, implementace.
21. Rozhodování, podmínky rozhodování, klasifikace rozhodovacích procesů, vícekriteriální rozhodování, metody stanovení váhy důležitosti kritérií, metody agregace hodnotících kritérií.
22. Marketing a jeho definice, základy marketingové koncepce.
23. Marketingový mix a jeho nástroje, základní členění tržních vztahů.
24. Segmentace, targeting, positioning, marketingový přístup k trhu.
25. Produkty a jejich tržní postavení, matice BCG a matice GE.
26. Strategický management a jeho základní pojmy, strategie a podnikové cíle, rozdíl mezi operativním a strategickým managementem, hierarchie strategií, analýza vnitřního prostředí a vnějšího okolí, SWOT analýza.
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.