Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Sociální psychologie - otázky ke zkoušce

«»
Přípona
.htm
Typ
vypracované otázky
Stažené
7 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
3022
Poslední úprava
03.04.2014
Zobrazeno
2 248 x
Autor:
leonek
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Metody psychologie

- Pozorování, rozhovor, dotazník, co se pomocí testů měří - jaké máme verbální / neverbální techniky
- Projektivní techniky (viz. Psychologie pro Právníky) - kresba postavy, kresba stromu, začarovaná rodina do zvířat (u dětí). Projekce: promítání sebe do jiných lidí, do svých výtvorů, do obrazů,...
- Sociometrie a sociometrický test - zkoumá mezilidské vztahy ve skupinách (ve třídě, na pracovišti, atd.)
- Psychodrama - hraní rolí, různých scének, používají se při neurotických poruchách, když chceme změnit zlozvyky, příklad: manželský konflikt

2. Sociální percepce (vnímání)

Co to je: hodnocení a vnímání člověka člověkem, jak působím na druhé, jak hodnotí druzí mě.
- spíše máme tendence hodnotit jiné, než se nechat hodnotit
- hodnotí-li více pozorovatelů jednoho člověka, je výsledek odlišný (že každý hodnotil jiného), záleží kdo mě hodnotí, o jakou se jedná osobu (např. učitel).

Na čem záleží?

a) jaké má hodnotitel emoce, v jakém je stavu (aktuální psychický stav)
b) je-li hodnotitel optimista nebo pesimista (příklad: zapomenutý student v přípravně)
Chyby v sociální percepci
a) první dojem - (když půjdu na zkoušku, na návštěvu rodičů nastávající, apod.) trvání: desítky vteřin, otázka toho, jak pozitivně zapůsobit na druhé. Hodnotíme podle neverbální komunikace - řeči těla: oční kontakt (důležitý při navazování vztahů), výraz obličeje, způsob chůze, oblečení, líčení, atd.
b) haló efekt - vychází z prvního dojmu: pokud na první dojem hodnotíme někoho kladně, přidáváme další pozitiva (zamilování), nebo u učitelů: žák, negativně hodnocen, zasednutí na žáka. Z haló efektu vychází tzv. Pigmalion efekt - to co si o dotyčné osoby myslím, tak se k ní chovám a ona podle toho časem bude vypadat.
c) chyba projekce - promítání sebe, svých (hodnotících) tendencí do druhých. Jsem neúspěšný, promítám to do druhého - „Podle sebe soudím tebe“.
d) figura a pozadí - hodnotím lidi podle toho, z jaké pochází sociální skupiny, z jakého prostředí. Informace z druhé ruky - učitel: dej si pozor na támhle toho žáka, atd.
e) předsudky - tlustí lidé jsou mírumilovní, ženy jsou...(neumí couvat), muži jsou...
f) vyhýbání se krajním pólům (při hodnocení výkonu i osobnosti) - držení se střední cesty, nedávat jedničky ani pětky. Nedokázat pochválit ani zkritizovat.

Klíčová slova:

sociální percepce

sociální skupiny

asertívní komunikace

šikana

mobbing

bossing

makroskupiny



Obsah:
  • 1. Metody psychologie
    2. Sociální percepce
    Chyby v sociální percepci
    3. Postoje
    Složky postoje
    Vznik a vývoj postoje
    Změny postojů
    Předsudky
    Pověry
    Hodnoty
    4. Sociální komunikace
    Poruchy komunikace
    5. Paralingvistické charakteristiky řeči
    6. Transakční analýza
    7. Umění jednat s lidmi, pravidla kritiky
    Pravidla kritiky
    Chyby v komunikaci
    8. Základy asertivní komunikace
    Pasivní člověk
    Agresivní člověk
    Asertivní člověk
    Asertivní práva
    Asertivní techniky
    Neverbální komunikace (řeč těla)
    Dvojná vazba v komunikaci
    Přeskoková reakce
    Formy neverbální komunikace
    9. Sociální skupiny
    10. Sociální role a soc. normy
    11. Rodina
    12. Socializační proces a poruchy socializačního procesu
    Mechanismy socializace
    Poruchy socializačního procesu
    13. Deprivace, jejich druhy, příčiny vzniku
    14. Postavení jedince v malé soc. skupině, sociometrický test
    Sociometrický test
    Pozice ve skupině
    15. Šikana, mobbing, bossing
    Typy šikany
    Jak vypadá oběť šikany
    Motivy k šikaně
    Agrese
    Druhy agresivity
    Vývoj agrese
    Osobnost agresora
    Obrana proti šikaně
    Řešení šikany
    16. Verbální komunikace, její druhy
    Monolog
    Dialog
    Manipulativní techniky
    17. Chování v makroskupinách, psychologie davu
    Davová psychóza
    Aktivace davu
    18. Masová komunikace a reklama
    Charakteristika
    Na co média působí
    19. Vedení malých sociálních skupin
    Druhy moci
    Styly řízení (vedení lidí)
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše