Popis:
1. Metody psychologie
- Pozorování, rozhovor, dotazník, co se pomocí testů měří - jaké máme verbální / neverbální techniky
- Projektivní techniky (viz. Psychologie pro Právníky) - kresba postavy, kresba stromu, začarovaná rodina do zvířat (u dětí). Projekce: promítání sebe do jiných lidí, do svých výtvorů, do obrazů,...
- Sociometrie a sociometrický test - zkoumá mezilidské vztahy ve skupinách (ve třídě, na pracovišti, atd.)
- Psychodrama - hraní rolí, různých scének, používají se při neurotických poruchách, když chceme změnit zlozvyky, příklad: manželský konflikt
2. Sociální percepce (vnímání)
Co to je: hodnocení a vnímání člověka člověkem, jak působím na druhé, jak hodnotí druzí mě.
- spíše máme tendence hodnotit jiné, než se nechat hodnotit
- hodnotí-li více pozorovatelů jednoho člověka, je výsledek odlišný (že každý hodnotil jiného), záleží kdo mě hodnotí, o jakou se jedná osobu (např. učitel).
Na čem záleží?
a) jaké má hodnotitel emoce, v jakém je stavu (aktuální psychický stav)
b) je-li hodnotitel optimista nebo pesimista (příklad: zapomenutý student v přípravně)
Chyby v sociální percepci
a) první dojem - (když půjdu na zkoušku, na návštěvu rodičů nastávající, apod.) trvání: desítky vteřin, otázka toho, jak pozitivně zapůsobit na druhé. Hodnotíme podle neverbální komunikace - řeči těla: oční kontakt (důležitý při navazování vztahů), výraz obličeje, způsob chůze, oblečení, líčení, atd.
b) haló efekt - vychází z prvního dojmu: pokud na první dojem hodnotíme někoho kladně, přidáváme další pozitiva (zamilování), nebo u učitelů: žák, negativně hodnocen, zasednutí na žáka. Z haló efektu vychází tzv. Pigmalion efekt - to co si o dotyčné osoby myslím, tak se k ní chovám a ona podle toho časem bude vypadat.
c) chyba projekce - promítání sebe, svých (hodnotících) tendencí do druhých. Jsem neúspěšný, promítám to do druhého - „Podle sebe soudím tebe“.
d) figura a pozadí - hodnotím lidi podle toho, z jaké pochází sociální skupiny, z jakého prostředí. Informace z druhé ruky - učitel: dej si pozor na támhle toho žáka, atd.
e) předsudky - tlustí lidé jsou mírumilovní, ženy jsou...(neumí couvat), muži jsou...
f) vyhýbání se krajním pólům (při hodnocení výkonu i osobnosti) - držení se střední cesty, nedávat jedničky ani pětky. Nedokázat pochválit ani zkritizovat.
Klíčová slova:
sociální percepce
sociální skupiny
asertívní komunikace
šikana
mobbing
bossing
makroskupiny
Obsah:
- 1. Metody psychologie
2. Sociální percepce
Chyby v sociální percepci
3. Postoje
Složky postoje
Vznik a vývoj postoje
Změny postojů
Předsudky
Pověry
Hodnoty
4. Sociální komunikace
Poruchy komunikace
5. Paralingvistické charakteristiky řeči
6. Transakční analýza
7. Umění jednat s lidmi, pravidla kritiky
Pravidla kritiky
Chyby v komunikaci
8. Základy asertivní komunikace
Pasivní člověk
Agresivní člověk
Asertivní člověk
Asertivní práva
Asertivní techniky
Neverbální komunikace (řeč těla)
Dvojná vazba v komunikaci
Přeskoková reakce
Formy neverbální komunikace
9. Sociální skupiny
10. Sociální role a soc. normy
11. Rodina
12. Socializační proces a poruchy socializačního procesu
Mechanismy socializace
Poruchy socializačního procesu
13. Deprivace, jejich druhy, příčiny vzniku
14. Postavení jedince v malé soc. skupině, sociometrický test
Sociometrický test
Pozice ve skupině
15. Šikana, mobbing, bossing
Typy šikany
Jak vypadá oběť šikany
Motivy k šikaně
Agrese
Druhy agresivity
Vývoj agrese
Osobnost agresora
Obrana proti šikaně
Řešení šikany
16. Verbální komunikace, její druhy
Monolog
Dialog
Manipulativní techniky
17. Chování v makroskupinách, psychologie davu
Davová psychóza
Aktivace davu
18. Masová komunikace a reklama
Charakteristika
Na co média působí
19. Vedení malých sociálních skupin
Druhy moci
Styly řízení (vedení lidí)