Popis:
1. ROZDĚLENÍ PÍSTOVÝCH SPALOVACÍCH MOTOTŮ PODLE POČTU A USPOŘÁDÁNÍ VÁLCŮ.
jednoválec, dvouválec, čtyřválec, šestiválec, osmiválec, dvanáctiválec, šestnáctiválec
řadové motory, dvouřadé, hvězdicové, motory do „V“ (vidlicové motory), motor „boxer“
2. JAKÝMI ZPŮSOBY SE POLOHUJE VÍKO OJNICE ČTYŘDOBÝCH MOTORŮ?
Polohování víka ojnice: a) válcovou plochou na dříku ojničního šroubu, b) dvojicí válcových kolíků, c), d) broušenou vložkou
Víko ojnice je připevněno k hlavě ojnice ojničními šrouby. Poloha víka ojnice vůči hlavě ojnice je zabezpečena středící válcovou plochou ojničního šroubu (viz. a). Přesné polohování víka ojnice vůči hlavě ojnice zabezpečuje, že po obrobení otvoru pro uložení ložiskových pánví, který je vyráběn ve smontovaném stavu, bude i při montáži na kliku motoru zachována potřebná kruhovitost a válcovitost ložiskové pánve.
3. JAKÉ ZNÁTE ZÁKLADNÍ PRŮŘEZY DŘÍKU OJNICE?
V současné době je používán pro běžné zážehové a vznětové motory příčný profil ve tvaru I, pro některé motory závodních aut pak profil H. U některých motorů závodních vozů se v poslední době objevují dříky tvarované.
Klíčová slova:
písty
průřezy
hřídel
motor
ložiska
dvoudobé
šrouby
Obsah:
- 1. Rozdělení pístových spalovacích mototů podle počtu a uspořádání válců.
2. Jakými způsoby se polohuje víko ojnice čtyřdobých motorů?
3. Jaké znáte základní průřezy dříku ojnice?
4. Nakreslete průrez těsnícím pístním kroužkem s kuželovou dosedací plochou (minutový).
5. Uveďte možné konstrukční provedení stíracích pístních kroužků.
6. Vysvětlete pojem královská hřídel.
7. Kdy a jak je mazáno malé (horní) oko ojnice u 4d motorů?
8. Nakreslete schematicky klikový hřídel dvoudobého řadového tříválcového motoru a naznačte umístění všech ložisek a hřídelových těsnění, které s ním funkčne souvisí.
9. Zdůvodněte použití integrovaných ložiskových rámů.
10. Z jakého mat. bývají převážne vyrobeny mokré vložené válce s dolní dosedací plochou (vzepřené)?
11. Jaký tvar spalovacího prostoru je nejčastěji užíván u hlav dvoudobých motorů s vratným vyplachováním?
12. Utahování hlavových šroubů.
13. Nakreslete schéma rozvodu ohv včetně jeho pohonu a popiště jeho součásti.
14. Jak lze vymezit ventilovou vůli u rozvodů ohv?
15. Porovnejte olejové čerpadlo s vnějšími zuby vs. čerpadlo trochoidní.
16. Nakreslete schem. mazací okruh 4d 6v motoru se suchou skříní.
17. Rozdělení pístových spalovacích motorů podle způsobu chlazení.
18. Zdůvodněte použití lichoběžníkového těsnícího kroužku (trapézového) u vznětových motorů.
19. Vysvětlete pojem plovoucí pístní čep.
20. Jak je mazáno velké (spodní) oko ojniceu dvoudobých motorů ?
21. Nakreslete schematicky třikrát uložený klikový hřídel 4d řadového 4v motoru a naznačte umístění všech ložisek a hřídelových těsnění, které s ním funkčne souvisí
22. Jaké funkce plní u spalovacích motorů setrvačník?
23. Jaké jsou výhody a nevýhody otevřené dosedací plochy oproti uzavřené u monolitických bluků válců?
24. Nakreslete schéma dohc a popište součásti.
25. Jak lze vymezit ventilovou vůli v rozvodu dohc?
26. Čím jsou uzavírány venily v případě desmodromického rozvodu?
27. K čemu slouží výfukový rezonátor u dvoudobého motoru?
28. Proč se používá odvětrání klikové skříně (účel)?
29. Nakreslete schematicky mazací okruh 4d motoru pro osobní auta s mokrou klikovou skříní.