Popis:
Specifické vývojové poruchy učení, diagnostika a způsob nápravy
- různorodá skupina poruch, které se projevují obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jakými jsou mluvení, porozumění řeči, čtení, psaní, matematického usuzování a počítání
- neschopnost naučit se číst, psát, počítat za pomocí běžných výukových metod, při běžných podmínkách za průměrné inteligence a přiměřené sociokulturní příležitosti.
- v názvu se označují pomocí předpony dys-, což značí vážné nebo menší narušení funkce.
- pojem vývojové je v názvu užíván z důvodu jejího výskytu až na určitém stupni vývoje.
- všechny příznaky poruch učení způsobují selhávání žáka ve školních výkonech a promítají se do jeho práce = znemožňují mu přiměřeně reagovat, porozumět pokynům a plnit běžné úkoly nebo sledovat instrukce učitele v normálním tempu.
- opakované neúspěchy pak vyvolávají v dítěti stavy úzkosti, frustrace, pocity strachu, které jsou mnohdy mnohem horší než porucha sama.
- poradenský obraz je velice individuální a projevuje se v určitých modifikacích = jedinci se SPU netvoří skupinu vyznačující se stejnými problémy (lze se setkat se žáky, u nichž převládají obtíže ve čtení, psaní, případně i v matematice, ale je také možné, že se jednotlivé poruchy mohou u téhož žáka kombinovat.
- obecně však platí, že SPU zasahují psychiku člověka a promítají se do sféry sociální (následné pracovní uplatnění) i pedagogické a zasahují oblast sociálních vztahů. Děti jsou vystavovány zátěži, která míří na jejich sebepojetí.
Klíčová slova:
vývojové poruchy
emoční poruchy
psychosomatické poruchy
poruchy chování
poradenství
problematika
agresivita
šikana
Obsah:
- 1. Specifické vývojové poruchy učení, diagnostika a způsob nápravy
2. SYNDROM ADHD/ADD, diagnostika, výchovná doporučení
3. MENTÁLNÍ RETARDACE a lehký intelektový podprůměr, otázky integrace a podpůrných výchovných opatření
4. Emoční poruchy u dětí školního věku
5. Psychosomatické poruchy u dětí školního věku
6. Poruchy chování, porušování sociálních norem, diagnostika, systém péče o děti s poruchovým chováním, možnosti prevence
7. Rodinné poradenství, partnerství, výchova ke zdraví
8. Agresivita a šikana na ZŠ a SŠ, diagnostika, Minimální preventivní program
9. Problematika závislosti na drogách, alkoholu, hazardní hře, virtuální realitě u dětí školního věku
10. Dítě ohrožené prostředím - CAN, diagnostika, preventivní a výchovná opatření