Popis:
1. Management. Povaha práce a role manažera. Požadavky na manažera v moderním podnikání.
Management
Podstatou managementu je usměrňování lidské činnosti, tak aby byla prováděná účelně a efektivně.
Pojem management můžeme chápat v trojím významu:
• soubor specifických aktivit
• činnosti, které slouží dosažení vytyčených cílů;
•
manažerské činnosti jsou spojeny s rizikem a jejich smyslem je realizovat změny, aby bylo dosaženo žádoucích efektů (hodnot);
•
a patří ně např. rozhodování, plánování, organizování, řízení LZ, kontrola …
• skupinu řídících pracovníků - management nejsou pouze činnosti (funkce), ale také označení pro skupinu lidí, kteří tyto funkce vykonávají. (profesionálové v určitém oboru např. finanční, personální, informační, výrobní management …)
• vědní disciplínu - tedy jako teorie řízení, ty vychází z mnoha vědních oborů např. psychologie, ekonomika, statistika, matematika, právo …
Rozdělení managementu dle úrovně řízení:
• základní úroveň (low)
• střední management (middle) - např. vedoucí různých útvarů -prodeje, nákupu, personalistiky
• vrcholový management (top) - strategická povaha řízení, vytváření koncepcí … např. GŘ, ředitelé společností, statutární zástupci apod.
Řízení probíhá ve směru:
• vertikálním - ↕ v celé organizační struktuře, na různých stupních řízení
• horizontálním - na stejném stupni řízení - spojení útvarů nebo pracovníků ve firmě prostřednictvím plánování, implementace, organizování a kontroly… Předpokladem je efektivní komunikace.
Klíčová slova:
management
diverzita
motivace
vzdělání
pracovní výkon
Obsah:
- 1. Management. Povaha práce a role manažera. Požadavky na manažera v moderním podnikání.
2. Struktura a obsah základních manažerských funkcí. Maticová struktura manažerských funkcí. Systémové pojetí, základní pojmy a přístupy.
3. Projektový management. Procesní management. Rozvoj lidských zdrojů v andragogickém kontextu. Složky rozvoje lidských zdrojů. Rozvoj kariéry.
4. Management diverzity v organizaci. Vymezení pojmu diverzity management. Diverzity management jako strategická změna ovlivňující personální práci a sociální politiku v organizaci.
5. Strategický management změn. Inovace a změny. Rozsah a procesy změn. Kritické a krizové změny.
6. Řízení změny z hlediska strategie organizace a personální strategie. Připravenost organizace na změnu z hlediska lidských zdrojů. Projektové řízení změny.
7. Metody motivace a stimulace zaměstnanců a vedoucích zaměstnanců v podmínkách změn. Rozvoj způsobilostí zaměstnanců a vedoucích zaměstnanců v podmínkách změn.
8. Chování v organizaci. Organizační chování jako vědní obor. Předmět a cíl. Teoretická východiska. Základní organizační modely.
9. Rozvoj organizace. Sociální politika organizace. Rozvojové programy v organizaci.
10. Jednotlivec v organizaci z hlediska organizačního chování. Motivace jednotlivce. Hodnoty a postoje.
...
...
...
16. Vývoj přístupů k podnikovému vzdělávání. Vznik podnikového vzdělávání. Úkoly a cíle podnikového vzdělávání na počátku 21.století.
17. Identifikace vzdělávacích potřeb v organizaci. Východiska identifikace potřeb vzdělávání strategický přístup. Cyklus vzdělávání a rozvoje pracovníků.
18. Projektování vzdělávacích programů. Možné přístupy. Stanovení cílů vzdělávacích programů. Nejčastější postupy používané v ČR.
19. Organizační rámec vzdělávání. Výběr dodavatelů vzdělávacích služeb. Dokumentace vedená v souvislosti s realizací vzdělávání.
20. Realizace vzdělávání ve firmě: formy a metody vzdělávání používané v podnikovém vzdělávání. Knowledge management.
21. Charakteristika moderních metod vzdělávání. Výhody a nevýhody moderních metod.
22. Význam a role koučingu pro rozvoj lidských zdrojů.
23. Moderní vzdělávací technologie a jejich využití ve firemním vzdělávání (e-learning, interaktivní tabule a jiné).
24. Interní lektoři v podnikovém vzdělávání. Úloha interních trenérů v podnikovém vzdělávání. Pozice interního lektora-trenéra. Příprava interních trenérů.
25. Hodnocení efektivity vzdělávání. Zásady a přístupy hodnocení.