Popis:
1. Pojetí a obsah strategického řízení
Strategický management má umožnit dobrou orientaci v konkurenčním a často nepřátelském prostředí a za podmínek značné neurčitosti a proměnlivosti vymezit hlavní mezníky, resp. strategickou vizi, směrodatnou pro všechny pracovníky organizace.
Význam strategického myšlení a jednání se posílil zejména v období po 2. světové válce (Ansoff, Hintergberg, Porter). Objevila se nutnost podřídit rozvoj dlouhodobějším hlediskům. Termín strategické řízení se začal používat i v ekonomické sféře a jeho tehdejším obsahem bylo v podstatě dnešní pojetí dlouhodobého řízení. Proto se dodnes pokládá termín strategické a dlouhodobé řízení jako synonymum.
V nejnovějším pojetí je důraz kladen na nejvýznamnější operace s dlouhodobou povahou s cílem zvítězit (vojenství). V této oblasti jsou „strategické a strategie“ spojovány s nejvýznamnějšími operacemi (to co je obsahem koncepčního řízení), které mají dlouhodobější povahu (tedy s tím, co je obsahem řízení dlouhodobého). Cílem vojenských akcí je především vítězství a pokud ho převedeme do ekonomické terminologie, jde o úsilí 1 subjektu, aby získal komparativní výhodu vůči jinému subjektu. A v této skutečnosti je nejvýznamnější pojetí „strategického a strategií“ ve srovnání s řízením dlouhodobým a koncepčním.
Strategické řízení je v tomto pojetí tedy procesem tvorby a realizace rozvojových záměrů dlouhodobější povahy, které mají zásadní význam ve vývoji řízeného objektu a jejichž uskutečněním získává řídící subjekt komparativní efekt. V tomto pojetí strategického řízení v sobě „stavebnicově“ slučuje jak řízení dlouhodobé, tak koncepční. Podstatným znakem strategického řízení je právě prvek komparace, záměr získat komparativní výhodu (nebo získání nevýhody, je-li proti původnímu záměru protivník lepší).
Při komparaci rozvojových záměrů rozlišujeme:
a) Indiferentní vztah (žádný) - kdy chování jiného rozhodovacího subjektu z hlediska záměrů subjektu rozhodování není podstatné a významné (např. výrobce textilu z hlediska výrobního programu si nekonkuruje s výrobcem lodí apod.)
b) Neindiferentní vztah - představuje aktivní interakci, která může mít podobu souladného působení (kooperace) nebo působení protikladného (konkurence). Vazba mezi minimálně 2 subjekty: kladná vazba (spolupráce), záporná (konkurence), neutrální (koexistence)
Klíčová slova:
strategické řízení
strategické operace
efektivnost
invence
souvislosti
analýza prostředí
Obsah:
- 1. Pojetí a obsah strategického řízení
2. Druhy strategických operací
3. Vývojový proces ekonomických organizací
4. Uspořádanost ekonomických organizací
5. Model úspěšnosti
6. Zásady řízení vývoje ekonomických organizací
7. Typy strategií
8. Invence, změna a inovace a jejich strategické souvislosti
9. Strategie efektivnosti jako dominanta
10. Strategie a postup její tvorby
11. Zdroje invencí a jejich strategické souvislosti
12. Strategická analýza prostředí (externí)
13. Strategická analýza prostředí (interní)
14. Parametry efektivnosti ve strategickém řízení
15. Pojetí a obsah podnikatelské politiky
Obsah