Popis:
1. Organizační a řídící struktury, faktory tvorby organizačních a řídících struktur
- systém je charakterizován 2 základními vlastnostmi - strukturou a chováním, totéž platí i o subsystémech
Organizační struktura
- základní nosná struktura, protože propojuje všechny ostatní
- OS je tvořena org. jednotkami
- tvořeny urč. počtem pracovníků podřízených jednomu vedoucímu pracovníkovi
- nejmenší org. jednotka - jednotka org. práce
- JOP se na principu hierarchie do sebe vložených systémů různého řádu spojují v organizační jednotky
větší, které za určitých podmínek představují organizační stupně
- org. stupeň - určitý druh org. jednotky, která je materielně, energeticky, organizačně a ekonomicky
samostatná, umožňuje realizaci transformačního procesu v důsledku průběhu procesu řízení
- základní org. stupeň - podnik, závod, provoz
Hierarchické uspořádání OS umožňuje:
- specializaci jednotl. org. jednotek, možnost lepší adaptibility vůči změnám
- lepší předpoklady pro další zvětšování velikosti OS
- jednodušší řízení OS
- snížení nároků na objem info přenášených vertikálními info vazbami
Základní typy OS:
- každá jednotka je určena třemi dimenzemi: územím, odvětvím, technologií
- základní typy: územní a odvětvová OS
Klíčová slova:
delegování
řídicí struktury
manažerské funkce
technika
prodej
financování
mzdový systém
náklady
Obsah:
- 1. Organizační a řídící struktury, faktory tvorby organizačních a řídících struktur.
2. Proces delegování.
3. Vedení lidí, motivace pracovního chování.
4. Styl řízení, faktory jeho vytváření.
5. Manažerské funkce.
6. Rozhodování, rozhodovací procesy.
7. Interpersonální komunikace, konflikty.
8. Vymezení obchodní činnosti v tržním mechanismu. Obchod jako systém, obchodní smlouvy, obchodní operace, obchodní subjekty, etika v obchodní činnosti.
9. Infrastruktura vnitřního obchodu. Osídlení a jeho struktura, velkoobchod a maloobchod, pohostinství, cestovní ruch.
10. Zboží, sortiment. Klasifikace a třídění zboží, členění obchodního sortimentu, specifika zemědělského a potravinářského zboží pro obchodní činnost, ochranná známka, právo k označení původu produktu.
11. Distribuční cesty, distribuční politika. Distribuční kanály, distribuční politika podniků, formy distribuce, základy logistiky a controllingu v logistice.
12. Technika a základní pravidla prodeje.
13. Cenové aktivity v obchodě. Význam ceny v obchodě, cenová tvorba - metody, konstrukce cen konkrétního zboží, cenový výzkum.
14. Charakteristika základních právních forem podnikání.
15. Charakteristické rysy podnikatelské činnosti.
16. Kapitálová a majetková podstata podniku a její reprodukce. Ekonomická efektivnost investic.
17. Financování podniku, běžné a mimořádné financování, metody hodnocení finanční situace podniku.
18. Produkce, výnosy, hospodářský výsledek podniku, cash-flow a jejich užití. Produkční funkce.
19. Náklady podniků, jejich klasifikace, kalkulace nákladů. Nákladové funkce.
20. Mzdový systém, podstata, prvky.