Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Údržba a technická diagnostika - vypracované otázky

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
15 x
Velikost
1,0 MB
Jazyk
český
ID projektu
1897
Poslední úprava
17.04.2011
Zobrazeno
2 608 x
Autor:
karel145
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1) Vysvětlete pojem technická diagnostika, základní pojmy diagnostiky, podmínky, kterým musí vyhovovat objekty diagnostiky a typy diagnostických úloh.

Pojem technická diagnostika je nauka, která zkoumá stavy technických zařízení, metody a prostředky určování těchto stavů Technickou diagnostikou rozumíme diagnostiku bezdemontážní a nedestruktivní zjišťování technického stavu vozidla. Podmínky, kterým musí vyhovovat: · musí se nacházet alespoň ve dvou různých, navzájem se vylučujících stavech, (např. provozuschopný stav a alespoň jeden poruchový stav), · musí mít rozpoznatelnou funkční strukturu, rozčlenitelnou na prvky, z nichž každý je charakterizován také alespoň dvěma technickými stavy. Má tři základní typy úloh: - zjišťování současného stavu v reálném čase - předvídání technického stavu - určení technického stavu, ve kterém se nacházel objekt diagnostiky v minulosti

4) Pojednejte o expertním systému a jeho úloze v technické diagnostice.
V některých případech je situace složitější v tom, že poznatky odborníků o chování objektu mají jen z menší části charakter matematizované teorie, a z větší části charakter heuristik. Heuristiky představují zkušenosti, které nám obvykle v minulosti pomohly vyřešit problém. Nejsou formalizovány a nezaručují optimální řešení. Někdy nenalezneme řešení vůbec, i když existuje. Rozvoj výpočetní techniky, zvláště na bázi mikroprocesorů, rozšířil a zlevnil její využití a umožnil řešení zmíněných problémů pomocí expertních systémů. Ty jsou praktickou aplikací výsledků vědní oblasti, zabývající se tzv. umělou inteligencí. Expertní systém (ES) je založen na počítačovém programu, využívajícím znalosti odborníků (expertů) v dané oblasti k řešení komplikovaných úloh. Řešení je na úrovni, určené odbornou úrovní daných expertů a může je nahradit při diagnostice. Expertní systém je počítačový program, který simuluje s požadovanou přesností rozhodovací činnost odborníka – experta při řešení diagnostických úloh. ES musí splňovat následující podmínky: · jednoduchá obsluha a srozumitelná interpretace výsledků, popř. i s vysvětlením a zdůvodněním závěrů (tzv. User friendly system - "přátelský" k uživatelům), · dialogově vedeným režimem práce, imitujícím v určitém smyslu konzultaci laika s expertem, při němž si expert dotazy upřesňuje představu o problému, až dochází k určitému závěru a doporučení.

Přímé stanovení výkonu:

A) Měření výkonu na motorové brždě Jedná se o běžnou a velmi přesnou metodu, kdy spalovací motor zatěžujeme brzdou, jejíž stator je výkyvně uložen. Technický stav zjišťujeme porovnáním rychlostní (otáčkové) vnější charakteristiky motoru s ekvivalentní charakteristikou nového motoru. V praxi měříme sílu Fb na rameni brzdy rb a točivý moment vypočítáme pomocí rovnice MT = Fb .rb Měření výkonu na motorové brzdě je velmi přesné, ale pro provoz nevhodné, neboť vyžaduje demontáž motoru z vozidla.

B) Měření výkonu na válcové zkušebně Provádí se bez demontáže motoru z vozidla na výkonových válcových zkušebnách, kde se měří hnací síla na obvodu hnacího kola.

C) Snímání průběhu spalovacího tlaku ve válcích motoru Jedná se o nejpřesnější metodu stanovení indikovaného výkonu motoru. Společně s tlakem měříme úhel natočení klikového hřídele. Výkon určíme při znalosti tlaku, plochy pístu a otáček ze vztahu

D) Snímání točivého momentu na výstupu motoru Točivý moment na výstupu z motoru lze měřit pomocí tenzometrických snímačů na výstupním konci klikového hřídele. Měření točivého momentu bývá spojeno s mnoha obtížemi, např. s nutností instalace tenzometrů, přenosem signálů z rotační části na stator aj.


22) Objasněte možnosti, metody a prostředky diagnostiky vozidlového spalovacího motoru s využitím koncentrace produktů opotřebení v motorovém oleji.

Mazací olej je nositelem vícerozměrných diagnostických informací o technickém stavu motoru, převládajícím režimu opotřebení a umožňuje rovněž prognózu mezního opotřebení, popř. havarijního stavu. Tyto informace se vyskytují periodicky v závislosti na technickém stavu motoru, počtu ujetých km, výměnné lhůtě oleje, jeho doplňování aj. Z funkčního hlediska působí olej nejčastěji jako mazivo, nebo jako prvek přenosu energie, popř. má funkci chladící, těsnící, čistící, chrání proti korozi, odplavuje nečistoty aj. Změna kvality oleje během provozu se projevuje zejména v obsahu nečistot, jedná se zejména o: měkké nečistoty, tvořené převážně ropnými pryskyřicemi tvrdé nečistoty, tvořené převážně kovovým otěrem z ... 

Klíčová slova:

expertní systémy

diagnosticka

provozní diagnostika

provoz

tribotechnika

ferografie

palivo

olej

motor

vibroakustický signál

podvozek

brzdy

tlumiče

řízení



Obsah:
  • 1) Vysvětlete pojem technická diagnostika, základní pojmy diagnostiky, podmínky, kterým
    musí vyhovovat objekty diagnostiky a typy diagnostických úloh.
    2) Jaké jsou základní diagnostické principy, na grafu vysvětlete vliv demontáže funkčních
    částí na průběh jejich opotřebení.
    3) Objasněte pojem diagnostický systém, schéma testové a funkční diagnostiky.
    4) Pojednejte o expertním systému a jeho úloze v technické diagnostice.
    5) Jak dělíme technickou diagnostiku podle různých hledisek, pojednejte o provozní
    diagnostice.
    6) Objasněte pojmy zásadní a náhradní řešení technické diagnostiky.
    7) Objasněte možné využití technické diagnostiky v praxi.
    8) Jakým způsobem dělíme diagnostické metody a prostředky, klasifikujte přístrojové
    diagnostické prostředky.
    9) Pojednejte o diagnostických signálech a možnostech jejich zpracování.
    10) Vysvětlete podstatu, význam a možnosti využití akustických metod technické diagnostiky.
    11) Vysvětlete podstatu, význam a možnosti využití vibračních metod technické diagnostiky.
    12) Vysvětlete podstatu, význam a možnosti využití tepelných metod technické diagnostiky.
    13) Vysvětlete podstatu, význam a možnosti využití tribotechnických metod technické
    diagnostiky.
    14) Rozeberte možnosti technické diagnostiky vozidlových spalovacích motorů.
    15) Objasněte základní metody a prostředky zjišťování výkonu vozidlového spalovacího
    motoru.
    16) Objasněte možnosti, metody a prostředky zjišťování těsnosti spalovacího prostoru
    vozidlového spalovacího motoru.
    17) Objasněte metody a prostředky zjišťování spotřeby paliva a motorového oleje
    vozidlového spalovacího motoru.
    18) Objasněte problematiku analýzy výfukových plynů zážehového spalovacího motoru.
    19) Objasněte problematiku kouřivosti vznětového spalovacího motoru.
    20) Objasněte problematiku měření teplot u vozidlových spalovacích motorů.
    21) Objasněte možnosti, metody a prostředky zjišťování vibrací a hluku vozidlových
    spalovacích motorů.
    22) Objasněte možnosti, metody a prostředky diagnostiky vozidlového spalovacího motoru
    s využitím koncentrace produktů opotřebení v motorovém oleji.
    23) Pojednejte o čištění provozních hmot vozidlových spalovacích motorů, jaké jsou základní
    charakteristiky čističů.
    24) Analyzujte metody a prostředky čištění paliva a oleje.
    25) Analyzujte metody a prostředky čištění vzduchu vozidlového spalovacího motoru.
    26) Rozeberte možnosti, metody a prostředky technické diagnostiky a údržby palivových
    soustav vznětových motorů.
    27) Rozeberte možnosti, metody a prostředky technické diagnostiky a údržby palivových
    soustav zážehových motorů.
    28) Rozeberte možnosti, metody a prostředky technické diagnostiky a údržby mazacích
    soustav vozidlových spalovacích motorů.
    29) Rozeberte možnosti, metody a prostředky technické diagnostiky a údržby chladících
    soustav vozidlových spalovacích motorů.
    30) Pojednejte o problematice emisí vozidlových spalovacích motorů, legislativě, možnostech
    snižování emisí ve výfukových plynech.
    31) Rozeberte prostředky snižování emisí ve výfukových plynech vznětových a zážehových
    motorů (katalytické reaktory, zachycovače částic).
    32) Pojednejte o metodách a prostředcích technické diagnostiky převodových ústrojí
    kolových vozidel.
    33) Možnosti a metody technické diagnostiky hlavních částí převodových ústrojí vozidel.
    34) Základní metody technické diagnostiky využívané u převodových ústrojí vozidel.
    35) Pojednejte o možnostech a metodách technické diagnostiky podvozků vozidel.
    36) Pojednejte o legislativních požadavcích na brzdy kolových vozidel.
    37) Pojednejte o legislativních požadavcích na řízení kolových vozidel.
    38) Rozeberte možnosti, metody a prostředky technické diagnostiky brzd kolových vozidel.
    39) Rozeberte možnosti, metody a prostředky technické diagnostiky řízení kolových vozidel.
    40) Pojednejte o možnostech a metodách vyvažování kol s pneumatikou.
    41) Pojednejte o možnostech a metodách diagnostiky tlumičů pérování.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše