Popis:
1. Postavení studia médií v kontextu společenských a humanitních oborů
Média jsou předmětem zájmu různých oborů:
Literárně historický : McLuhan - do méédií zahrnuje všechny sdělovací prostředky, nejen tisk a rozhlas, ale také knihtisk, písmo, dokonce i hmotné technické vynálezy, jako třeba kolo
Politologický: Prostřednictvím médií, může člověk propagovat svou moc (Chomsky)
Filosofický/sociologický: sociologie hraje v médiích velmi důležitou roli, na její půdě poprvé zaznělo, že by se měla média studovat
Max Weber ve 20. století, žurnalistika tak ovlivňuje politiku, že by se měla studovat jako samostatný obor
McQuail-úvod do teorie masové komunikace - význam a vlív médií stoupá, stejně tak i zájem o studium komunikace. Jejich význam, společenské vztahy, jejich rozvoj…
Klíčová slova:
mediální komunikace
birminghamská škola
odborný zájem
žurnalistika
reprezentace
mediální sdělení
Obsah:
- 1. Postavení studia médií v kontextu společenských a humanitních oborů
2. mediální komunikace, masová komunikace, síťová komunikace
3. Tradice studia médií - srovnání evropské (kontinentální) a anglofonní tradice
4. Dobový kontext ustanovení a rozvoje tzv. FRANKFURTSKÉ ŠKOLY a její hlavní představitelé a jejich stěžejní díla
5. Dobový kontext ustavení a rozvoj tzv. TORONTSKÉ ŠKOLY a její hlavní představitelé a jejich stěžejní díla
6. Birminghamská škola
7. Vývoj odborného zájmu o média v českém prostředí od počátků do konce první republiky
8. Vývoj odborného zájmu o média v českém prostředí od druhé světové války do současnosti
9. mediální produkce a faktory, které ovlivňují její podobu
10. Základní tematické okruhy mediálních studií II: mediální obsahy a způsoby jejich analýzy
11. Základní tematické okruhy mediálních studií III: uživatelé médií a mediálních sdělení
12. Vývoj představ o vlivu masových a síťových médií na jednotlivce a společnost
13. Kritická politická ekonomie a její představa o chování médií
14. Přístupy ke kritice masových a síťových médií
15. Žurnalistika a její role v mediální komunikace
16. Reklama a její role v mediální komunikaci
17. Reprezentace a mediální sdělení
18. Výklad pojmů „medializace“, resp. „mediatizace“