Popis:
1) Poptávka a její determinanty
Poptávka charakterizuje chování kupujících. Jde o vztah mezi množstvím poptávky domácnosti a tržní cenou za předpokladu, že ostatní vlivy, které na poptávku působí jsou konstantní.
Rozlišujeme několik druhů poptávek:
Individuální poptávka = (d - demand) poptávka jednoho spotřebitele po jednom statku.
Tržní poptávka = (D) poptávka všech kupujících po určitém statku nebo službě (součet všech individuálních poptávek po daném zboží nebo službě)
Agregátní poptávka = (AD) poptávka všech lidí v určitém státě po všech možných statcích
Rozhodujícím faktorem u poptávky je cena a výše důchodu. Každé úrovni ceny odpovídá určité množství poptávky. Dalo by se říct, že čím vyšší je cena, tím nižší je poptávka a čím vyšší je důchod tím je poptávka vyšší, ale neplatí to u všech druhů statků.
Rozlišujeme statky:
Inferiorní - je to méně hodnotné zboží např. ojetá auta, černobílé televizory apod. S růstem důchodu poptávka po tomto druhu zboží klesá.
Substituční - statky s podobnými vlastnostmi, jeden statek se dá nahradit druhým např. vlaková a autobusová doprava, hovězí a vepřové maso. Platí, že stoupne-li cena jednoho statku, poptávka po něm klesá a zvýší se poptávka po jeho substitutu.
Komplementární - jedná se o doplňující se zboží, např. lampa a žárovka, káva a mléko. Platí, že stoupnuli cena jednoho komplementu, sníží se poptávka po obou z nich.
Indiferentní - takové zboží, na nějž nemá vliv změna ceny jednoho statku.
Klíčová slova:
determinanty
nabídka
elasticita
konkurence
diskriminace
monopol
Obsah:
- 1) Poptávka a její determinanty
2) Nabídka a její determinanty
3) Elasticita poptávky - Cenová
4) Elasticita poptávky -Důchodová
5) Elasticita poptávky - Křížová
6) Tržní rovnováha, renta spotřebitelů a výrobců
7) Základy teorie užitku, kardinalistická teorie, celkový užitek, mezní užitek
8) Ordinalistická teorie užitku. Indiferentní křivky, mezní míra substituce
9) Rozpočtové omezení, změna ceny, cenová spotřební křivka PCC
10) Optimum (rovnováha) spotřebitele, důchodová spotřební křivka ICC
11) Krátkodobá produkční funkce, celkový produkt, průměrný produkt, mezní produkt
12) Výnosy z variabilního vstupu
13) Dlouhodobá produkční funkce. Izokvanta, mezní míra technické substituce
14) Izokvanta a izokosta. Výnosy z rozsahu.
15) Optimalizace výroby v dlouhém období, kapitál a práce v dlouhém období
16) Náklady v krátkém období
17) Náklady v dlouhém období
18) Příjmy firmy, zisk firmy
19) Náklady implicitní a explicitní, zisk firmy
20) Cíl firmy - základní, dílčí, tvorba zisku v KO a DO
21) Podstata dokonalé konkurence
22) Zisk (ztráta) v dokonalé konkurenci v krátkém období
23) Možnosti tvorby zisku v dokonalé konkurenci v dlouhém období
24) Řešení ztráty v dokonalé konkurenci
25) Podstata a formy nedokonalé konkurence
26) Podstata monopolistické konkurence
27) Zisk (ztráta) v monopolistické konkurenci v krátkém období
28) Možnosti tvorby zisku v monopolistické konkurenci v dlouhém období
29) Podstata a vznik monopolu
30) Zisk (ztráta) u monopolu v krátkém období
31) Zisk u monopolu v dlouhém období
32) Cenová diskriminace, monopol a monopson
33) Podstata oligopolu
34) Formy oligopolu
35) Nabídka a poptávka firmy v krátkém a dlouhém období
36) Výrobní faktory obecně
37) Poptávka po výrobních faktorech v podmínkách dokonalé konkurence
38) Poptávka po VF v podmínkách nedokonalé konkurence
39) Situace - graf 1
40) Situace - graf 2